Kittentje heeft met zijn pootjes op de kookplaat gestaan

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sinds drie dagen springt mijn kat steeds op het aanrecht in de keuken. Ik zeg elke keer "nee" en loop dan naar hem toe. Hij blijft het toch doen, vooral om mijn aandacht te trekken als ik even niet met hem bezig ben.

Vanavond was ik eten aan het opwarmen op de kookplaat. Ik hoorde hem op het aanrecht springen en zei "nee". Normaal wacht hij tot ik echt bij hem ben, maar nu had ik amper de tijd om mijn hoofd om te draaien of hij was er alweer vanaf gesprongen en rende hij keihard weg.

Ik had het niet meteen door, maar tien minuten later besefte ik dat hij waarschijnlijk met zijn pootjes op de hete plaat heeft gestaan. Ik heb de onderkant van zijn pootjes bekeken en de kussentjes zijn inderdaad heel donkerroze, terwijl ze normaal heel licht zijn. Misschien verbeeld ik het me (ik ben nogal een zenuwpees), maar het lijkt wel of een van de kussentjes wat opgezet is.

Ik heb ze allebei ongeveer een minuutje onder het water gehouden, maar ik kreeg het niet voor elkaar om de kat goed vast te houden. Uiteindelijk heb ik een verenspeeltje natgemaakt en ben ik met hem gaan spelen (zodat er water op zijn pootjes kwam terwijl hij op het speeltje joeg).

Hij eet, drinkt en rent gewoon rond. Op dit moment ligt hij rustig naar buiten te kijken door het raam. Moet ik de spoeddierenarts bellen, of kan dit wachten tot morgenochtend? (Mijn eigen dierenarts gaat om 08:00 uur open).

Bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Goedenavond,

Voor het geval iemand ooit tegen hetzelfde probleem aanloopt: omdat mijn kat zich gewoon normaal gedroeg (hij at, dronk, liep en spon), zei de dierenarts dat hij er alleen een zalfje op zou doen als ik zou merken dat het niet goed genas.

Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Vertaald Frans
    A
    Aycarmela33 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Misschien kun je wat aloë vera op de brandwond smeren? Ik weet dat het een sterk helende werking heeft.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

RE:

In plaats van alleen water over de brandwonden te gieten, kun je het beste koud water in een teiltje doen en zijn pootje er voorzichtig in dompelen, zo lang als de kat het toelaat. Hij heeft natuurlijk veel pijn, dus een pijnstiller SPECIAAL VOOR KATTEN zou hem zeker helpen. Ik denk dat dat wel voldoende is. Zoals hierboven al gezegd: paracetamol (de werkzame stof in Doliprane) is dodelijk voor katten. Zorg dat hij goed gehydrateerd blijft en geef hem voorlopig vooral natvoer (dat bestaat voor 80% uit water).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hij kwam van de mezzanine naar beneden met van die zielige kleine miauwtjes en hij stopte met spinnen (het is een heel expressieve kat: hij miauwt veel en spint wel zo'n 8 uur per dag). Ik probeerde hem wat water te geven, maar hij stribbelde tegen.

Nu ligt hij bij mij op de mezzanine te slapen. Hij spinde nog een klein beetje voordat hij ging liggen... Ik denk niet dat het heel ernstig is, maar hij heeft vast ergens pijn.

Vertaald Frans
    Daki
    Daki Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Meteen koelen met water voorkomt dat de brandwond erger wordt. Maar heeft het daarna nog een pijnstillend effect? Omdat het een kat is, kan het echter net zo vervelend of stressvol voor hem zijn, zonder dat de brandwond er echt baat bij heeft.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond,

Wat toevallig! Zodra het gebeurde, ben ik meteen op internet gaan zoeken naar advies en toen zag ik je bericht op dit forum.

Moet ik zijn voetkussentjes regelmatig blijven koelen met koud water? Ik bel morgen de dierenarts, maar ik zie niet zo goed wat die zou kunnen doen. Het zou vanzelf moeten genezen, zeker omdat hij niet mank loopt.

Inderdaad, dat ga ik doen. Ik dek de gootsteen al af, want hij steekt overal zijn neus in zodra het hem lukt om erop te springen. En dat terwijl ik overal hoge plekjes voor hem heb gecreëerd. Zelfs in de wasbak heb ik truien gelegd, zodat hij daar lekker kan liggen. Maar natuurlijk gaat hij alleen naar de plekken waar het niet mag.

Vertaald Frans
    Daki
    Daki Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal mee eens, smeer voorlopig geen zalfjes die niet door een dierenarts zijn voorgeschreven. Hij gaat aan zijn pootje likken en dan krijgt hij er ook nog eens een vergiftiging bovenop... En ik ga ervan uit dat je het wel weet, maar geef geen paracetamol of ontstekingsremmers voor mensen, zelfs niet in een heel kleine dosis... Hartstikke giftig voor de kat.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 18

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!