Kittens en moeder scheiden

L
Lilisasai Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb wat advies en ervaringen van anderen nodig. Fokken is echt een vak apart, dat doe je niet zomaar even 😂

Mijn poes (die we 5 dagen voor de bevalling hebben opgevangen; ze leefde op straat) heeft op 14 november 3 kittens gekregen, allemaal mannetjes.

Ze zijn bijna 3 maanden oud.

Ik vroeg me af wanneer ik ze mag weggeven. Ik lees overal dat dit met 3 maanden kan, maar mijn poes geeft ze nog steeds probleemloos borstvoeding. Ze zoekt ze ook op en 'jaagt' op sokken en kleding voor ze. Ze bijt ze bijna nooit, alleen als ze echt stout zijn of haar te veel irriteren.

Ik zie nogal op tegen de adoptie. Ik ben bang dat ze er nog niet klaar voor is om ze los te laten en dat ze de hele dag miauwend naar ze gaat zoeken.

We hebben besloten om er eentje te houden en te kijken hoe het samenwonen gaat. Mocht ze agressief tegen hem worden, dan zoek ik alsnog een nieuw huisje voor het mannetje. Ze is namelijk erg moederlijk. Ze kletst ook nogal veel, dus ik ben bang voor geluidsoverlast als de rest weg is... (Op een gegeven moment was ze zo overweldigd dat ze de hele nacht haar kleintjes riep terwijl ze gewoon naast haar lagen, mijn slaaptekort was echt verschrikkelijk).

Daarnaast zijn de kittens ontzettend druk. Als ze niet slapen, rennen en springen ze de hele tijd rond, stoeien ze of zijn ze aan het spelen. Dat is normaal voor die leeftijd, toch? Maar 's nachts is het echt zwaar. Het probleem is dat ik ze 's nachts liever in mijn slaapkamer houd; ze weten inmiddels hoe ze de trap op moeten en ik ben bang dat ze ontsnappen als er iemand door de voordeur binnenkomt. Mijn nachten zijn dus nogal onrustig.

Dit zijn dus mijn vragen:

- Op welke leeftijd kan ik ze het beste laten adopteren?

- Hoe gaat zij de scheiding ervaren?

- Is het een goed idee om er eentje te houden?

Ik kijk uit naar jullie reacties en ervaringen. Het is een prachtig cadeau om kittens geboren te zien worden en te zien opgroeien, maar het is soms ook echt zwaar. Kortom, voor de mensen die het nog niet gedaan hebben: laat je katten steriliseren! Anders kun je je voorbereiden op heel veel tijd besteden aan het schoonhouden van je huis...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

De kittens zijn dus nog geen 2 maanden oud. Er is geen enkele reden om ze nu al bij de moeder weg te halen; 3 maanden samen is echt het minimum zodat ze ze goed kan opvoeden. En ik ben het met Kelinda eens: als ze miauwt terwijl ze gewoon bij haar zijn, is ze waarschijnlijk weer krols.

Je kunt natuurlijk prima zelf een kleintje houden, en de kans is groot dat hij het goed kan vinden met zijn biologische moeder. Maar denk er wel aan om hem VÓÓR de 6 maanden te laten castreren om sproeien en ontsnappingspogingen op zoek naar een vrouwtje te voorkomen.

En ja, gezonde kittens zijn altijd heel ondernemend. Het is juist de omgekeerde situatie waar je je zorgen om moet maken.

Vertaald Frans
    L
    Lilisasai Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het duurt 3 MAANDEN voordat ze goed gespeend zijn. Als ze op 14 november zijn geboren, zijn ze bijna 2 MAANDEN en geen 3 maanden, je hebt je vast vergist. Ze zet ze op hun plek en leert ze wat wel en niet mag voor hun eigen bestwil. Nee, zodra ze gespeend zijn, laat ze ze meer los zodat ze het zelf kunnen rooien. Dat miauwen komt vast doordat ze krols is; ze kan alweer drachtig zijn als ze buiten komt of als er een kater in de buurt is. De kleintjes zijn nog te jong, maar als je er eentje houdt, moet je de moeder laten steriliseren en de kleine laten castreren, anders krijgen ze samen weer jongen. Ja, kittens zijn echt hyperactief, eentje is al heel wat, laat staan drie!

De dierenarts waar ik ben geweest zei dat ik haar moet laten steriliseren als de kleintjes 2 maanden oud zijn. Ik heb woensdag een afspraak, dus dan is dat probleem opgelost.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er zijn 3 MAANDEN nodig voor een goede speenperiode. Als ze op 14 november geboren zijn, zijn ze bijna 2 MAANDEN oud en geen 3 maanden, je hebt waarschijnlijk een foutje gemaakt.

Ze zet ze op hun plek en leert ze wat wel en niet mag, voor hun eigen bestwil.

Nee, zodra ze gespeend zijn, zal ze ze meer aan hun lot overlaten zodat ze het zelf leren rooien. Dat miauwen komt vast doordat ze krols is; ze kan alweer drachtig zijn als ze naar buiten gaat of als er een kater in de buurt is. De kleintjes zijn nog te jong, maar als je er eentje houdt, moet je de moeder laten steriliseren en de kleine laten castreren, anders krijgen ze samen weer jongen.

Ja, kittens zijn echt hyperactief, eentje is al een hele drukte, laat staan drie!

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!