Kitten met niesziekte, behandeling met Doxyval

Sabrinaaadd
Sabrinaaadd Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb mijn kitten van 3 maanden afgelopen zaterdag uit het asiel geadopteerd. In het begin ging het goed, maar eergisteren deed hij ineens heel vreemd. Daarom ben ik gisteren met hem naar de dierenarts gegaan voor zijn herhalingsprik, maar uiteindelijk is er niesziekte vastgesteld met 39 graden koorts. Hij heeft een ontstekingsremmer en een antibioticum gekregen en ik moet hem nu 6 dagen lang elke ochtend een halve tablet Doxyval (werkzame stof: doxycycline) geven.

Toen we terugkwamen van de dierenarts ging het goed; hij speelde, liep rond enzovoort, maar 's avonds was het weer misse boel. Ik heb het asiel gebeld, maar zij zeggen dat dit normaal is door de antibiotica. Ik ben er echter niet gerust op. Ik ga voor maandag een nieuwe afspraak maken bij de dierenarts, maar wat denken jullie ervan?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Sabrinaaadd
    Rapporteren

Ik weet dat het vervelend is en niet wat je nu wilde horen, maar het belangrijkste is om je kat te "isoleren" zodat hij de ziekte niet kan overbrengen. In alle vormen en door alle oorzaken is niesziekte namelijk ontzettend besmettelijk!! Vertrouw nu op je dierenarts voor het herstel van je kat. Laten we hopen dat het geen herpes-niesziekte is, want dat is ongeneselijk (hoewel niet per se dodelijk), maar wel levenslang besmettelijk en virulent... Volg vooral het medische behandelplan tot het einde om problemen te voorkomen. En als de diagnose bevestigt dat het geen "feline herpesvirus" is, laat hem dan meteen vaccineren, dan heb je die zorgen niet meer! Ik wens je veel geluk met je kat!

Het komt wel goed, we wonen in een appartement en hij komt niet buiten.

Ik heb toch een afspraak gemaakt bij een dierenarts die aangesloten is bij de stichting voor maandag om 9:15 uur. Vrijdag was ik namelijk naar mijn eigen dierenarts geweest, maar die is geen partner, dus ik krijg niets vergoed. En dat terwijl de stichting me een zieke kat heeft meegegeven. Gezien zijn toestand denk ik dat hij wel meer heeft dan alleen niesziekte.

Ik heb geen geopende dierenarts of apotheek kunnen vinden die ontstekingsremmers voor kittens verkoopt, dus ik kijk morgen wel even omdat ik dan in winkelcentrum La Défense ben. Misschien heeft een van de geopende apotheken daar wat ik zoek.

Ik hoop echt dat hij beter wordt, ik ben echt aan hem gehecht geraakt en het zou me veel verdriet doen om hem te verliezen.

Ik ga vannacht naast hem slapen.

Bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
    Sabrinaaadd
    Rapporteren

Of ga er zelfs daarna nog heen, of ga direct naar de dierenarts bij je werk om een pijnstiller te halen om de koorts van de kat te verlagen.

Vertaald Frans
    Sabrinaaadd
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat ik zijn temperatuur moet opmeten, maar ik ben tot 20:00 uur aan het werk. Ik ga dat dus straks doen en dan kijk ik of ik morgen even naar de apotheek ga als hij hoge koorts heeft.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi!

Niesziekte is een veelvoorkomende aandoening waar dierenartsen gelukkig heel veel ervaring mee hebben. Het is wel echt iets wat je serieus moet nemen. Zoals bij elk medicijn kunnen er ook bij deze behandeling bijwerkingen optreden. Bij antibiotica zijn dat er vaak best wat; je kunt ze allemaal terugvinden in de bijsluiter van het middel.

Aarzel vooral niet om je dierenarts op de hoogte te houden van de algemene gezondheid van je kitten. Als het nodig blijkt, kan de arts de behandeling dan gewoon aanpassen.

Fijne dag nog,

Clara

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!