Kitten met niesziekte, behandeling met Doxyval

Sabrinaaadd
Sabrinaaadd Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb mijn kitten van 3 maanden afgelopen zaterdag uit het asiel geadopteerd. In het begin ging het goed, maar eergisteren deed hij ineens heel vreemd. Daarom ben ik gisteren met hem naar de dierenarts gegaan voor zijn herhalingsprik, maar uiteindelijk is er niesziekte vastgesteld met 39 graden koorts. Hij heeft een ontstekingsremmer en een antibioticum gekregen en ik moet hem nu 6 dagen lang elke ochtend een halve tablet Doxyval (werkzame stof: doxycycline) geven.

Toen we terugkwamen van de dierenarts ging het goed; hij speelde, liep rond enzovoort, maar 's avonds was het weer misse boel. Ik heb het asiel gebeld, maar zij zeggen dat dit normaal is door de antibiotica. Ik ben er echter niet gerust op. Ik ga voor maandag een nieuwe afspraak maken bij de dierenarts, maar wat denken jullie ervan?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • ThunderingEchidna4945
    Thunderingechidna4945 Pictogram dat de vlag voorstelt Duits
    Rapporteren

...weer wat gegeten en was even wat actiever, toch? Dat is in ieder geval een goed teken, ook al duurt het bij niesziekte vaak een paar dagen voordat het echt beter gaat. Het is nu belangrijk dat je de Doxyval consequent geeft en goed let op het eten, drinken en de ademhaling. Jonge katten kunnen https://crazybuzzer.com.de/ daarbij snel verzwakken, dus liever een keer te vroeg dan te laat weer naar de dierenarts als er iets verslechtert. Rust, warmte en veel nabijheid helpen hem nu het meest.

Vertaald uit het Duits
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is een gewrichtsprobleem, vandaar de ontstekingsremmer.

Vertaald Frans
    Sabrinaaadd
    Rapporteren
    Ja, ik weet het, eigenlijk had ik het afgelopen vrijdag al moeten doen, maar de dag ervoor doken de ziektesymptomen op. De dierenarts vertelde dat als alles goed gaat, hij tegen aanstaande vrijdag weer de oude is. Het moet in ieder geval echt gebeuren, want het is een herhalingsprik en dit is de laatste week dat het nog kan.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om hem te kunnen vaccineren moet hij eerst weer helemaal hersteld zijn, een ziek dier vaccineer je namelijk nooit. Ik hoop dat hij tegen die tijd weer helemaal de oude is. De medicijnen hebben hun werk gedaan, vooral de ontstekingsremmers, en daarom loopt hij nu niet meer mank. Houd hem maar lekker warm, die kleine vent.

Vertaald Frans
    Sabrinaaadd
    Rapporteren

Ik ben net terug van m'n werk en hij loopt niet meer mank, het gaat een stuk beter met 'm!

Nu alleen nog even laten vaccineren, dat staat gepland voor aanstaande vrijdag

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat manken heeft vaak te maken met niesziekte. Het gaat over een tijdje wel weer beter; zodra je kat genezen is, verdwijnt het vanzelf. Maar zorg er wel echt voor dat je hem goed behandelt, want een kitten is erg kwetsbaar en onbehandelde niesziekte kan zelfs dodelijk zijn.

Vertaald Frans
    Sabrinaaadd
    Rapporteren

Oké, maar het is wel vreemd dat hij mankt terwijl er niks gebroken is...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je moet de medicijnen even de tijd geven om te gaan werken, meestal merk je binnen 2 dagen na de eerste dosis wel verschil. Maak de kuur ook echt helemaal af, zelfs als je ziet dat hij zich weer goed voelt, anders kan het daarna juist weer erger worden. En geef inderdaad alleen wat je dierenarts heeft voorgeschreven; verschillende middelen kunnen namelijk een wisselwerking hebben die schadelijk is voor je kat. Alleen de dierenarts weet wat in dit geval het beste is.

Vertaald Frans
    Sabrinaaadd
    Rapporteren

Hoi, ik heb dus z'n temperatuur even opgemeten en hij zit op 38,6 geloof ik. In ieder geval geen koorts dus. Het leek wel weer wat beter te gaan, al ziet hij er nog wel erg moe uit. Ik heb hem verder geen medicijnen gegeven, behalve wat de dierenarts heeft voorgeschreven natuurlijk.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ga echt niet zelf dokteren. Een ontstekingsremmer kan je kat doden of nog zieker maken, zeker omdat het de koorts niet omlaag brengt. Bij een verkeerde dosering kan het voor een kitten fataal zijn. En geef ook absoluut geen aspirine! Het beste kun je gewoon doorgaan met de huidige behandeling en wachten tot je de volgende dierenarts spreekt.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!