Kitten dat sabbelt: laten doen of niet?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik weet dat deze vraag waarschijnlijk al vaker is gesteld, maar ik kan geen situatie vinden die precies hetzelfde is als die van mij.

Ik heb sinds 2 weken een kitten (ze is van ongeveer 15 juli) en ze probeert regelmatig in mijn nek te sabbelen. Ik weet dat dit gebeurt en dat het niet direct zorgwekkend is, en dat het kan komen doordat ze te vroeg is gespeend. Het probleem is dat ze het vooral midden in de nacht probeert (niet echt bevorderlijk voor de nachtrust) en dat het na een paar minuten niet echt fijn meer aanvoelt (ik hoef jullie vast niet te vertellen dat de tong van een kat niet bepaald zacht is 😌).

Kortom, de vraag: is het beter om haar haar gang te laten gaan of moet ik het juist voorkomen?

's Nachts laat ik het niet toe, ik wil liever slapen (ik duw haar weg, pak haar bij haar nekvel om haar verderop neer te leggen, ik geef haar op haar kop, zet haar van het bed af...), maar ze begrijpt het natuurlijk niet en ze probeert het wel een keer of tien voordat ze stopt. Dus als jullie toevallig tips hebben om haar te leren hiermee te stoppen of om het op iets anders te doen...

Bedankt! 🙂

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je kitten is inderdaad waarschijnlijk wat te vroeg gespeend, waardoor ze haar zuigreflex nog niet is kwijtgeraakt. Er is geen 'goed' of 'fout' als het gaat om haar haar gang laten gaan of niet; dat is echt jouw eigen keuze. Zodra ze haar brokjes of natvoer eet zonder last te krijgen van diarree, is ze gespeend. Je hoeft dus niet terug te gaan naar melkvoeding; dat zou ze waarschijnlijk niet eens meer goed verteren.

De kans is groot dat deze reflex vanzelf verdwijnt als ze ouder wordt. Mocht je besluiten haar niet haar gang te laten gaan, straf haar dan in ieder geval niet. Duw haar gewoon rustig weg zodat ze stopt; het is niet de bedoeling om haar stress te bezorgen. Als je de methode van Blue Cat wilt proberen met een flesje of alleen een geschikte speen, doe er dan geen melk in. Gebruik liever water of laat het flesje leeg. Ik zeg het nog een keer: als ze eenmaal op vast voedsel zit, loopt ze het risico op diarree als ze weer melk krijgt.

Heb nog even geduld. Ik wens je een fijne dag!

Mélanie - Student Diergeneeskunde aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA), Projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil, de Junior-Consultancy van EnvA http://proveto.net/

Vertaald Frans
    Chlorophylle
    Chlorophylle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik heb een kitten die met zes weken bij me kwam omdat haar moeder was overleden. Ze is nu 6 maanden en ze sabbelt nog steeds wel eens aan mijn T-shirt of trui, soms valt ze zelfs al sabbelend in slaap. Ik laat haar maar begaan, want ik zie dat het haar geruststelt en kalmeert. Ze doet dit trouwens alleen overdag.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze is vroeg bij haar moeder weggehaald, dat is normaal.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Je kleintje is veel te vroeg gespeend. Het is heel normaal dat ze die zuigreflex heeft, dus je moet haar daar echt niet voor straffen. Bovendien laat het zien dat ze zich fijn en vertrouwd voelt als ze bij je is; het is een teken van affectie en niet alleen een reflex door haar jonge leeftijd. Je kunt haar een klein flesje met een zachte speen geven, misschien met wat melk erin. De kans is groot dat ze daar dan lekker lang op gaat sabbelen.
    Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!