Kattenbakvulling vastgekoekt in de haren van de pootjes

M
Madamzelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn kat (hij heeft suikerziekte en is insulineresistent, dus hij drinkt en plast enorm veel) krijgt steeds kattenbakvulling in de haren van zijn pootjes en tussen zijn kussentjes geplakt.

Omdat hij op zijn hakken loopt (een gevolg van de suikerziekte), blijft het ook langs zijn hele poten zitten.

Ik krijg het er niet af; het worden een soort harde klontjes. Het doet hem pijn als ik het probeer te verwijderen en bovendien verspreidt hij het door het hele huis, omdat het er na een tijdje vanzelf weer vanaf valt...

Heeft iemand dit probleem ook wel eens gehad en een handig trucje gevonden om de vulling los te krijgen?

Ik wil liever niet van kattenbakvulling veranderen. Ik heb er al veel geprobeerd, maar met de hoeveelheid urine die hij produceert heb ik echt klontvormende vulling nodig. Ik voeg een foto toe om het te verduidelijken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Kattenbakvulling vastgekoekt in de haren van de pootjes

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • R
    Roinito Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn kat heeft precies hetzelfde probleem, ik ben ook op zoek naar een oplossing. Hij wil absoluut niet dat ik zijn pootjes was. Hij wast ze zelf in zijn waterbak, waardoor hij zijn water vies maakt en overal sporen achterlaat.

Vertaald Frans
    M
    Madamzelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de methode met het teiltje geprobeerd en met wat water en geduld werkt dat inderdaad... maar ik vond het uiteindelijk makkelijker om het onder een zacht straaltje uit de kraan in de wasbak te doen. Niet alles is er al af, maar het is al een heel stuk beter. Ik begrijp nu ook hoe hij die kattenbakvulling steeds aan zijn pootjes krijgt: er is simpelweg te veel urine waardoor niet alles goed klontert. Daardoor blijft er een plasje liggen waar hij vervolgens in stapt. Omdat hij een zoolganger is, loopt hij sowieso al wat lastiger. Ik ga het ook nog met iets vettigs proberen; ik heb inmiddels zoete amandelolie gekocht. Bedankt voor de tips in ieder geval!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Een andere oplossing zou kunnen zijn om regelmatig het haar bij de pootjes en tussen de voetzooltjes te trimmen, tenminste als je kat dat toelaat. Je kunt ook proberen om een dun laagje van iets vettings aan te brengen, zoals vaseline of een hydraterende crème, om te voorkomen dat de kattenbakvulling blijft plakken. Blijf de voortgang van de aandoening en de behandelingen regelmatig controleren samen met je dierenarts.

Groetjes,

Claire

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Warm water (een kat heeft een gemiddelde lichaamstemperatuur van 38,5 graden).

Als hij het toelaat, doe je een laagje van zo'n 20 cm water in een teiltje. Ga zelf op een stoel zitten met het teiltje tussen je benen en de kat op je schoot. Pak hem onder zijn buik vast en zet hem heel voorzichtig, stapje voor stapje, in het warme water. Met je vingers kun je dan de steentjes tussen zijn pootjes vandaan halen.

Zorg dat je alvast een handdoek klaar hebt liggen om hem af te drogen.

Je zou eigenlijk van kattenbakvulling moeten wisselen en eens houtkorrels moeten proberen. Die korrels klonteren namelijk samen door vocht (dat is hun functie), maar dat hoort in de bak te gebeuren en niet aan de pootjes van je kat...

Liza

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Om het van de voetzooltjes of de haren op de poot te krijgen, kun je het beste warm water gebruiken. Niet te warm hè, het blijft een kat. Je kunt eventueel een pootbadje in een teiltje proberen. En heb vooral veel geduld.

Probeer voor de zekerheid eens een klontvormende plantaardige kattenbakvulling. Dat klontert niet zo extreem als gips, wat je bij mineraal grit vaak ziet, maar het werkt net zo goed (en je kunt het gewoon door de wc spoelen). Bijvoorbeeld het merk Tranquille (een Frans merk) met een fijne korrel, maar er zijn nog genoeg andere opties.

Groetjes

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Behalve van kattenbakvulling veranderen, zou ik het ook niet weten. Er bestaat echt goed klontvormende vulling op basis van 'zand', wat veel fijner is dan die grove korrels. Het is wel iets duurder, maar als je ziet hoe de pootjes van je mannetje eraan toe zijn, is het zeker het proberen waard.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!