Kat eet en drinkt niet meer na castratie

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn kat is 7 maanden oud en is iets minder dan 2 weken geleden gecastreerd.

De eerste 3 dagen was hij superactief en at hij veel (de eerste avond gaf ik hem maar een klein beetje omdat de dierenarts had gezegd dat hij bijna niets mocht hebben)... Sinds een week eet hij nu steeds minder. Eerst dacht ik dat het door de operatie kwam, en hij dronk nog wel, dus ik maakte me niet direct zorgen.

Maar daarna stopte hij helemaal met eten en drinken. Ik heb Purina One Sterilised gekocht, en daarna Royal Canin en Hill's Science Plan Sterilised Kitten, omdat ik het idee had dat hij die grotere brokjes voor volwassen katten niet wegkreeg. Hij heeft er een paar op, maar meer niet. Dit duurde 4 dagen (ja, ik heb even afgewacht omdat vrienden zeiden dat het normaal was... "Mijn poes heeft 10 dagen niet gegeten na de sterilisatie, dat is heel normaal!!"). Dus ben ik vrijdag met hem naar de dierenarts gegaan, want toen ik thuiskwam miauwde hij niet eens; hij lag lusteloos op de bank en dat is echt niets voor hem. De dierenarts ontdekte koorts (39,5 °C). Ik had die week zelf ook al getemperatuurd en toen was er niets, maar ja, koorts meten bij een kat is niet makkelijk, dus misschien heb ik het niet goed gedaan. Met de operatiewond was niets mis. Hij heeft even snel naar de tanden gekeken maar wist het niet zeker, misschien een virus? Hij heeft een injectie met ontstekingsremmers gehad en ik geef hem nu sinds 3 dagen antibiotica.

Ik moet vandaag terug voor een tweede prik, maar ik maak me echt grote zorgen.

Ik heb het gevoel dat het alleen maar erger wordt. Hij is al 1 kg afgevallen sinds de operatie. Nu bedelt hij wel veel, maar hij eet niet; hij snuffelt eraan en dat is het. Drinken doet hij ook niet. De dierenarts lijkt zich niet echt zorgen te maken en dat vind ik vreemd. Het irriteert me ook dat ik voor een consult moet betalen terwijl hij hem maar een minuutje bekijkt, want het kan geen toeval zijn dat dit vlak na de castratie gebeurt...

Nou ja, ik weet eigenlijk niet goed waarom ik dit hier plaats, maar ik wilde weten of iemand dit herkent... Ik heb wel andere berichten gelezen, maar die gingen niet over sterilisatie of het was voordat ze naar een dierenarts gingen. In die verhalen vindt de arts uiteindelijk altijd wel wat, en het feit dat de dierenarts hier niets concreets kan vinden baart me juist zorgen...

Bedankt voor jullie reacties..

PS: Het is een binnenkat.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • O
    Oceane241 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb mijn kat vanmorgen laten steriliseren. Sinds ik haar vanmiddag heb opgehaald, eet en drinkt ze niet en ze kan bijna niet lopen. Is dit normaal?

Vertaald Frans
    M
    Milouche1980 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe is je verhaal afgelopen? Is de kat er weer bovenop gekomen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb het account van mijn broer en mijn eigen naam gebruikt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn kat eet al twee dagen niet meer (ja ik weet het, ik maak me misschien druk om niks...), maar ik ben 12 en ik zit in de brugklas (bijna naar de tweede) en ik weet eigenlijk nog niet zoveel van katten... Hij heeft ook al vier keer overgegeven, ik ben echt heel bang voor mijn kat. HELP ME ALSJEBLIEFT

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn kat eet al twee dagen niet meer (ja ik weet het, ik maak me misschien druk om niks...), maar ik ben 12 en ik zit in de brugklas (bijna naar de tweede) en ik weet eigenlijk nog niet zoveel van katten... Hij heeft ook al vier keer overgegeven, ik ben echt heel bang voor mijn kat. HELP ME ALSJEBLIEFT

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zeggen dat het normaal is dat een kat tien dagen na een castratie niet eet... nou, nee, niet echt. Mijn poes is half december gesteriliseerd; ik heb haar die avond kleine beetjes te eten gegeven, maar de volgende dag was ze alweer helemaal de oude. Misschien is het toeval, maar ik heb dit probleem ook wel eens gehad en soms komt het door pijn. Mijn lieverd doet vaak lekker gek, maar een keer at ze bijna niets meer en dat bleek door rugpijn te komen. Maar als je kat koorts heeft, is het misschien een virus.

Probeer hem te verleiden met iets wat hij normaal gesproken heerlijk vindt. Wat natvoer om hem te lokken of zo... Misschien moet je eens naar een andere dierenarts gaan. Ook al is het financieel altijd vervelend om er meerdere te bezoeken voor je kat, die van jou lijkt zich niet echt druk te maken... Of probeer anders eerst een andere te bellen, al is het maar om even telefonisch te overleggen en te vertellen wat jouw dierenarts tot nu toe heeft gedaan...

Vertaald Frans
    Josiane Lobstein
    Josiane lobstein Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Mijn Kouki kreeg vijftien dagen na zijn castratie ineens flinke koorts. De dierenarts zei dat hij waarschijnlijk een virus had opgelopen en gaf hem een prik. De volgende dag moest hij terugkomen voor de rest van de behandeling: een antibioticakuur van 7 dagen. Meteen na de injectie was hij die avond alweer helemaal fit. Een maand later was het weer raak; hij had een tandvleesontsteking en kon moeilijk eten. Hij kreeg een antibioticaprik en drie dagen later nog een injectie tegen de koorts. Nu gaat het gelukkig alweer anderhalve maand goed. Ik heb hem tegelijkertijd homeopathische Belladonna-korreltjes gegeven (twee dagen lang elk uur 4 stuks). Dat is voor de koorts, maar het helpt eigenlijk tegen van alles. Daarna kreeg hij nog andere korreltjes voor zijn keel en tandvlees. De dierenarts had het over het calicivirus of zoiets, maar dat was het uiteindelijk niet. Als je kat niet eet of drinkt, is er misschien iets anders aan de hand. Misschien was de overstap naar de nieuwe brokjes te snel of vindt hij ze gewoon niet lekker. Probeer hem eens wat natvoer te geven, zodat hij in ieder geval genoeg vocht binnenkrijgt.

Vertaald Frans
    Sneaky C'Ian Of Love
    Sneaky c'ian of love Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hier kunnen de dierenartskosten ook behoorlijk oplopen... :-( maar mijn dierenarts is inmiddels bijna een 'maatje' geworden en hij houdt altijd rekening met mijn budget!

Geef aan het begin van het consult duidelijk aan dat je graag wilt dat hij je informeert over de geschatte kosten van de behandeling. Als de kosten hoog zijn, zijn veel dierenartsen bereid om te praten over een betalingsregeling. Je hoeft je echt niet te schamen om over geld te praten; ze weten heel goed dat de zorg in sommige gevallen prioriteit heeft en de rekening op de tweede plaats komt...

Wanneer een kat uitgedroogd is, kun je dat makkelijk zelf zien. Je hoeft hem alleen maar bij zijn nekvel te pakken, zoals een moederpoes bij haar kitten doet. Je tilt hem ongeveer een meter van de grond en wanneer je hem weer neerzet, moet de huid in zijn nek meteen weer terugspringen. Als dat niet gebeurt, of maar heel langzaam, dan wijst dat op een serieus uitdrogingsprobleem. In sommige gevallen is een infuus dan de enige oplossing om hem weer te hydrateren...

Maak gebruik van de afspraak van vandaag om de situatie volledig door te nemen met de dierenarts en alle mogelijke onderzoeken te bespreken!! Als je de mogelijkheid hebt, neem dan voor je vertrekt nog even zijn temperatuur op (wanneer hij rustig thuis is, is dat fijner). De dierenarts kan het dan nog een keer doen, zodat je een vergelijkingspunt hebt.

Nog een klein advies over zijn voeding: het is niet aan te raden om vaak van merk brokjes te wisselen. Mocht je het toch moeten doen, doe dit dan met een geleidelijke overgang om zijn organisme en spijsvertering niet in de war te brengen. Als je te vaak wisselt, kan de kat tekorten krijgen en een "moeilijke eter" worden. Als een van de merken die je noemt hem goed bevalt (goede eetlust, mooie vacht, veel vitaliteit, normale ontlasting), blijf dan bij dat merk en wissel niet meer ;-)

Ik hoop dat het consult goed verloopt :-)

Laat nog even weten hoe het is gegaan, dat zou ik leuk vinden ;-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, dat is wat me de meeste zorgen baart: het feit dat hij niet meer drinkt... dat is ook een van de redenen waarom ik niet meer geloof dat dit normaal is!!

Niets geks in de kattenbak, nee...

Ik ga kijken of ik het wat verder kan laten uitzoeken, ik ga het er eerst even met de dierenarts over hebben om te horen wat die ervan vindt...

En het is een praktijk die goed bekendstaat en binnen mijn budget valt... ik woon in de Cantal (Frankrijk), de dierenartsen zijn hier al snel erg duur.

Vertaald Frans
    Sneaky C'Ian Of Love
    Sneaky c'ian of love Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn kater had ook een dipje na zijn castratie, maar niet zo erg dat hij helemaal niets meer at of dronk...

Heb je al geprobeerd om zijn brokjes nat te maken met water op kamertemperatuur? Misschien trekt hem dat wat meer aan. Soms geef ik mijn katten een eierdooier als extraatje wanneer ze hun voerbak laten staan.

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik me meer zorgen maken over het feit dat hij helemaal niet meer drinkt......

Heb je zijn kattenbak al gecontroleerd? Niets geks gezien daar?

Zou je een bloedonderzoek kunnen overwegen? Of een röntgenfoto van zijn buik?

Ik ben geen dierenarts, heb alleen zelf twee katten, maar ik vind het heel vreemd dat je dierenarts niet verder zoekt. Ik zou zelfs naar een andere dierenarts gaan als hij niet echt meedenkt!!

Vergeet niet dat koorts betekent dat de kat een infectie heeft.....

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!