Kat die maar niet kan kiezen als het raam voor hem opengaat

Tomasstz
Tomasstz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Onze jonge kat Oscar (10 maanden) maakt ons sinds een paar weken helemaal gek.

Hij staat namelijk te miauwen voor het raam naar het balkon zodat we het voor hem openmaken... Als we dat eenmaal doen, gaat Oscar heel aarzelend naar buiten, maar eenmaal buiten wil hij na een minuut of twee meestal alweer naar binnen. Dus doen we het raam weer voor hem open. Maar op dat moment wil hij niet meer naar binnen; hij blijft gewoon voor het raam staan staren en pas na een hele tijd komt hij eindelijk weer binnen.

Het probleem is dat hij dit circus al een maand lang elke avond herhaalt, en dan ook nog eens meerdere keren per avond. Als het buiten 0°C is, wordt dat best wel vervelend, want helaas heeft Oscar geen bankrekening om de verwarming mee te betalen. (Geen enkele andere kat in de buurt heeft toegang tot het balkon).

Extra informatie: Oscar deelt het appartement met Bichon, een poes van 2 jaar die soms hele dagen op pad is. Oscar houdt het zelf bij het balkon. Om de rest van het complex te verkennen, MOETEN we met hem meegaan, want anders raakt hij in paniek en vlucht hij direct weer het appartement in. (Er lopen hier veel katten rond).

Als je me kunt uitleggen waarom Oscar zo miauwt voor het raam en waarom hij die korte, herhaaldelijke tripjes naar het balkon maakt, zou dat erg helpen.

Bedankt allemaal!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb helaas geen oplossing voor je, maar hier is de uitleg voor dit gedrag: Een kat wil graag toegang hebben tot zijn volledige territorium. Het balkon, de tuin, de badkamer... elke plek waar hij al een paar keer is geweest, wordt automatisch zijn terrein.

Zodra er dus een deur of raam dicht is, kan hij zijn patrouille niet over zijn hele territorium uitvoeren. Dat is voor hem heel vervelend, want hij kan dan niet checken of alles 'safe' is voordat hij (meestal) een dutje gaat doen. Bovendien nodigt de kou buiten natuurlijk niet uit om daar te gaan slapen, vandaar dat hij weer naar binnen wil zodra hij zijn rondje heeft gedaan (wat inderdaad maar 2 tot 3 minuutjes duurt ;) ).

Hetzelfde geldt als jij in een kamer bent met de deur dicht; de kat wil zien wat er gebeurt en zal vragen om naar binnen te mogen, puur om te checken of alles in zijn rijk nog in orde is :)

Zelfs de meest relaxte katten ter wereld kunnen deze neiging hebben, het zit simpelweg in hun genen :)

Vertaald Frans
    Morghane
    Morghane Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, ik kan je geruststellen hoor! Het is echt niet alleen om naar buiten te gaan dat een kat dat doet, bij elke dichte deur is het hetzelfde liedje! Die van mij woont in een appartement. Ze komt graag bij me in de badkamer als ik onder de douche sta. In de zomer laat ik de badkamerdeur open zodat ze in en uit kan lopen, maar in de winter doe ik de deur dicht om de warmte binnen te houden. Dan gaat ze aan de deur staan krabben zodat ik haar binnenlaat, en als ze eenmaal binnen is, miauwt ze weer tot ik de deur openmaak... en dan blijft ze met haar halve lijf in de deuropening staan... -.- Volgens mij zit ze gewoon in tweestrijd tussen bij mij in de badkamer willen zijn en de vrijheid willen hebben om te gaan en staan waar ze wil.

Ik heb nog geen oplossing gevonden. Ik hou de deur gewoon dicht tijdens het douchen, of ze nu binnen is of buiten, en daarna doe ik hem pas weer open. 😔

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is echt een kat :-)

Alle katten die ik heb gekend deden dit. Als je een kat hebt die naar buiten gaat, word je automatisch een portier, of je moet investeren in een kattenluikje.

Ik kan zelf geen kattenluikje plaatsen, dus ik doe de ramen echt heel vaak open en dicht. Katten zijn namelijk niet alleen enorme twijfelkonten, ze zijn er ook nog eens kampioen in om tien seconden nadat ze naar buiten zijn gegaan alweer te vragen of ze naar binnen mogen.

Vertaald Frans
    L
    Louna et ses animaux Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn kat van 2 jaar doet precies hetzelfde, alleen woon ik in een gewoon huis. Mijn kat gaat dus zijn vriendjes opzoeken, en het is echt irritant dat hij er een uur over doet om te beslissen. De verwarming staat aan (en alle warmte vliegt naar buiten) om er dan achter te komen dat hij uiteindelijk niet eens naar binnen komt 😞 Ik lok hem zelf altijd met brokjes zodat het wat sneller gaat, maar dat is niet echt de beste oplossing... Als mensen nog tips voor ons hebben, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt 👍.

Vertaald Frans
    Tomasstz
    Tomasstz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

We dwingen hem niet om naar buiten te gaan in het complex. Oscar is eraan gewend geraakt om mee te gaan als we bijvoorbeeld het vuilnis wegbrengen, dan loopt hij zonder twijfel met ons mee. Daarna begon hij er zelf om te vragen (door te miauwen voor de deur), maar zodra hij dan alleen buiten is, glipt hij meteen weer naar binnen. Maar goed, daar gaat het nu niet over. Bedankt voor de opheldering, hij heeft het dus gewoon... koud, ondanks zijn dikke vacht. 😉

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Oscar wordt aangetrokken door het buitenleven, maar ja, zodra je het raam openzet, merkt hij pas dat het koud is...

Hij zit dus een beetje in een tweestrijd tussen zijn verlangen om naar buiten te gaan en zijn grote liefde voor comfort. Het kan ook dat hij het buiten nog een beetje eng vindt, hij lijkt nogal een huismus. Waarom zou je hem mee naar buiten nemen als hij terughoudend is? Veel katten hebben al genoeg aan een balkon. Hij is wat angstiger aangelegd dan Bichon, en laten we zeggen... wat weifelender.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!