Kat die levende teken mee naar huis neemt

D
D3ede Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een paar maanden geleden 2 katten (jonger dan een jaar) van een stichting geadopteerd en ze zijn echt geweldig.

Helaas brengt een van de twee dagelijks levende teken mee naar huis. We wonen aan de rand van een bos en het is zeer waarschijnlijk dat hij ze daar oppikt.

Ik heb hem onlangs nog behandeld met een pipetje tegen vlooien en teken dat de dierenarts aanraadde. Helaas werkt zo'n pipet pas zodra de teek bijt, maar deze teken bijten de kat niet en stappen gewoon van hun 'taxi' af zodra ze binnen zijn.

Ik controleer de katten elke keer als ze binnenkomen (ik heb het idee van een kattenluikje al laten varen zodat ik ze kan checken...), maar nu de zomer eraan komt, wordt dat steeds lastiger (open ramen, katten die wegrennen en niet gecontroleerd willen worden...).

Ik kom nu zelfs teken tegen op de bank...

Omdat ik ook 2 jonge kinderen heb, kan ik het me niet veroorloven dat het huis bezaaid raakt met teken. Ik wil ook liever geen halsbandjes met sterke pesticiden gebruiken die de kinderen kunnen aanraken tijdens het aaien.

Ik wil de gezondheid van mijn gezin niet in gevaar brengen door die levende teken in huis en het risico op ziektes door een beet...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje wanhopig begin te worden.

De laatste opties waar ik aan denk zijn: of de katten niet meer in huis laten en ze alleen in de garage laten... of juist ze verbieden om naar buiten te gaan, wat waarschijnlijk erg lastig wordt in de zomer met de hittegolven... of in het ergste geval ze terugbrengen naar de opvang.

Hebben jullie vergelijkbare problemen gehad en/of hebben jullie ideeën of betere oplossingen?

Alvast bedankt voor al jullie tips en adviezen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • D
    Delphineba Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Heb je al een oplossing gevonden voor je katten?

Wij hebben hetzelfde probleem met onze kat. Elke dag halen we 1 of 2 teken bij haar weg als ze binnenkomt en we vinden ze ook terug op de bank.

We hebben vandaag besloten om haar niet meer in huis te laten. We hebben een garage met een kattenluikje. Het voer staat in de garage.

Mijn kinderen vinden het erg moeilijk dat de kat niet meer naar binnen mag; ze zijn bang dat ze bij ons wegloopt en een ander huisje zoekt!

Volgens mij zijn er in het voorjaar de meeste teken. Ik hoop dat het deze zomer beter gaat…

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

teken zijn inderdaad een echte plaag. We zien ze door de klimaatverandering helaas steeds vaker het hele jaar door en in het hele land.

Omdat je jonge kinderen hebt, raad ik je aan om je katten te behandelen met een tabletje tegen parasieten. Dat is erg effectief, al krijgen de teken de werkzame stof pas binnen zodra ze de kat bijten. Toch is het essentieel om je katten te beschermen, omdat ze elke dag aan teken worden blootgesteld en sommige teken al bijten zonder dat je het doorhebt...

Om je gezin en je huis te beschermen, kun je natuurlijke middelen proberen (zoals diatomeeënaarde, een afstotende penning of planten), maar de effectiviteit daarvan wisselt nogal... Een andere optie is het gebruik van insecticiden, maar dat is in jouw geval geen optie.

Zorg ook dat je altijd een tekentang bij de hand hebt; dat is de enige manier om een teek er gegarandeerd in zijn geheel uit te krijgen (en smeer er vooral geen middeltjes op).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Succes,

Romain

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, misschien kun je een vlooienbandje omdoen tijdens het "hoogseizoen" voor teken? Zorg er dan wel voor dat de kinderen hun handen wassen na het aaien en leer ze dat ze het bandje zelf niet mogen aanraken. Kinderen zijn vast makkelijker in de gaten te houden dan katten 😁

En om de katten buiten te houden terwijl je de ramen open hebt staan, kun je altijd horren installeren!

Vertaald Frans
    D
    D3ede Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat er geen ideale oplossing is.

We laten ze op dit moment zoveel mogelijk buiten, maar daardoor is het binnen superwarm en niet te harden... en de zomer moet nog beginnen.

Ik ga ook nog naar de voorgestelde natuurlijke oplossingen kijken, maar ik ben nogal sceptisch. We proberen ze uit de slaapkamers te houden met essentiële oliën en natuurazijn, maar het interesseert ze helemaal niks....

Ik ga de dierenarts nog eens vragen of hij nog andere ideeën heeft.

Maar helaas weet ik niet zeker of we ze wel kunnen houden... ik voel me er zo schuldig over dat we ze uiteindelijk hebben genomen: we hadden aan alles gedacht, behalve aan de teken die ze mee naar binnen zouden nemen. Het is echt deprimerend...

Vertaald Frans
    Supreheme
    Supreheme Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn kat kon echt niet tegen chemische vlooien- en tekenmiddelen. Ik gebruikte daarom een combinatie van een natuurlijke vlooienband (met een poedermengsel waarvan ik de naam niet meer weet) en essentiële oliën. Daarnaast gaf ik hem elke maand een pipetje van datzelfde mengsel. Ik kocht dit allemaal bij de Franse supermarkt Carrefour en heb daarna nooit meer gedoe gehad. Geen huidreacties meer bij mijn maatje en het is ook niet gevaarlijk voor mensen (ik ben zelf astmatisch en heb nergens last van gehad).

Hier zijn de gegevens:

Beaphar vlooienband voor de kat, bruin

Insectwerende pipetten voor de kat met margosa-extracten (huismerk van de Franse winkel Carrefour)

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat is een infectie.

Ik vermoed dat het komt door het verdwijnen van een of andere vogel die hun natuurlijke vijand was. Ik woon momenteel namelijk op dezelfde plek als mijn voorouders, in een beschermd natuurgebied hier vlak bij mijn huis, en toen ik klein was wist niemand zelfs maar van het bestaan van teken af (ondanks alle dieren die daar overal rondliepen).

Laatst voelde ik ineens een kriebeltje achter mijn oor, een teek! Gelukkig heeft de meneer die het gras van de wei kwam maaien hem meteen weggehaald, pfff. Vorig jaar had mijn buurvrouw nog de grootste ellende na een tekenbeet op haar buik.

Voor volwassenen schijnt tea tree olie (natuurlijk wel gemengd met een willekeurige plantaardige olie) best goed te werken ter preventie, maar je mag essentiële olie nooit op de huid van jonge kinderen gebruiken.

Het beste is waarschijnlijk om de katten het hele tekenseizoen buiten te laten?

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!