Hoi allemaal,
Ik heb een paar maanden geleden 2 katten (jonger dan een jaar) van een stichting geadopteerd en ze zijn echt geweldig.
Helaas brengt een van de twee dagelijks levende teken mee naar huis. We wonen aan de rand van een bos en het is zeer waarschijnlijk dat hij ze daar oppikt.
Ik heb hem onlangs nog behandeld met een pipetje tegen vlooien en teken dat de dierenarts aanraadde. Helaas werkt zo'n pipet pas zodra de teek bijt, maar deze teken bijten de kat niet en stappen gewoon van hun 'taxi' af zodra ze binnen zijn.
Ik controleer de katten elke keer als ze binnenkomen (ik heb het idee van een kattenluikje al laten varen zodat ik ze kan checken...), maar nu de zomer eraan komt, wordt dat steeds lastiger (open ramen, katten die wegrennen en niet gecontroleerd willen worden...).
Ik kom nu zelfs teken tegen op de bank...
Omdat ik ook 2 jonge kinderen heb, kan ik het me niet veroorloven dat het huis bezaaid raakt met teken. Ik wil ook liever geen halsbandjes met sterke pesticiden gebruiken die de kinderen kunnen aanraken tijdens het aaien.
Ik wil de gezondheid van mijn gezin niet in gevaar brengen door die levende teken in huis en het risico op ziektes door een beet...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje wanhopig begin te worden.
De laatste opties waar ik aan denk zijn: of de katten niet meer in huis laten en ze alleen in de garage laten... of juist ze verbieden om naar buiten te gaan, wat waarschijnlijk erg lastig wordt in de zomer met de hittegolven... of in het ergste geval ze terugbrengen naar de opvang.
Hebben jullie vergelijkbare problemen gehad en/of hebben jullie ideeën of betere oplossingen?
Alvast bedankt voor al jullie tips en adviezen.