Kat die door zijn neus blaast

Kristyn2lr
Kristyn2lr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal

Na urenlang op internet te hebben gezocht zonder resultaat, wil ik graag jullie mening vragen...

Plume, een Europese korthaar van een jaar of tien, blaast hard door zijn neus (zoals wij doen als we onze neus ophalen, maar dan bij het uitademen). Dit gebeurt meerdere keren per dag, maar niet de hele tijd.

- geen oogontsteking of tranende ogen

- normale ademhaling

- hele goede eetlust

- is fit, etc...

Zijn neusje is heel licht vochtig maar zonder afscheiding, en als hij blaast likt hij er niet aan, dus ik trek de conclusie dat er niets uitkomt (en ik hou hem scherp in de gaten!)

Hij doet dit nu al minstens 10 dagen zonder dat de symptomen erger worden (niet qua frequentie en ook niet qua kracht).

Het enige wat me opviel: ongeveer 2 dagen nadat het begon, heeft hij de resten van een vogel uitgebraakt (wat veren en andere vage dingen) (sorry voor de details)... zou er een verband zijn?

Ik dacht dat er misschien iets vast zat ergens. Omdat hij gek is op tonijn, heb ik tonijn op olijfolie voor hem gekocht om te helpen alles wat eventueel blokkeert door te laten glijden... maar natuurlijk... hij wilde het niet (grrr, hij is nogal een kieskeurige eter).

Ik weet het nu echt even niet meer!!!!!

Het kan toch niet iets zijn dat al die tijd al niet goed verteerd is? 🤔 (vooral omdat hij zo goed eet!)

Wat zouden jullie in mijn plaats doen voordat ik hem naar de dierenarts breng? (Ik maak me zorgen, maar probeer niet meer om elk wissewasje in paniek te raken zoals vroeger, ook om financiële redenen. Hij voelt zich verder namelijk supergoed! En hoewel ik altijd alles voor mijn dieren over heb, ook al gaat het mijn budget te boven, moet ik stoppen met bij het minste of geringste naar de dierenarts te rennen).

Bedankt voor jullie reacties en voor het lezen.

Fijne dag!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • H
    Hascko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal en echt superbedankt voor jullie reacties!!!! Tot nu toe is Plume nog steeds in topvorm. Er was een korte periode dat hij het bijna niet meer deed... maar toen begon het weer! Grrrŕrr. Ik rook niet in huis en de katten doen hun behoefte buiten, dus ik heb helemaal geen kattenbak. (Ja, ik heb die luxe, maar daardoor is het wel onmogelijk om de ontlasting te controleren). Ik probeer het huis elke dag goed te luchten. Hij snurkt niet en ademt heel normaal. Geen genies. Maar twee avonden achter elkaar had hij een soort mini-hoestbui (3 of 4 keer 'keelschrapen')... hij sliep... hij ging geïrriteerd naar buiten... daarna niet meer gebeurd. Nou, ik ga morgen even langs om een ontwormingsmiddel te kopen, want het is alweer een tijdje geleden dat ik ze ontwormd heb, en dan stel ik de vraag meteen aan mijn dierenarts. Ik laat jullie haar antwoord weten... nogmaals BEDANKT en een fijne dag nog!

Hoi,

Ik zou graag willen weten wat je dierenarts over je kat heeft gezegd? De mijne heeft namelijk precies hetzelfde als jouw kat.

Fijne avond nog!

Vertaald Frans
    Helyos
    Helyos Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Je moet even kijken op welk moment het precies gebeurt. In rust? Of als ze actief zijn? Die twee van mij doen dat de hele tijd als ze achter elkaar aan jagen, of als ze hun "gekke kwartiertje" hebben en als een idioot door het huis sjezen. Maar ook als ze willen spelen en ik doe alsof ik hun speeltje pak, dan zetten ze hun neusgaten op en briesen ze als een stier, echt te schattig!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal en een enorm BEDANKT voor jullie reacties!!!! Tot nu toe is Plume nog steeds in topvorm. Er was een tijdje dat hij het bijna niet meer deed... en toen begon het weer! Grrrŕrr. Ik rook niet in huis en de katten doen hun behoefte buiten, dus nul kattenbakken (ja, daar heb ik geluk mee, maar daardoor is het wel onmogelijk om de ontlasting te controleren). Ik probeer m'n huis elke dag te luchten. Hij snurkt niet en ademt heel normaal. Geen genies. Maar twee avonden achter elkaar had hij een soort mini-hoestbui (3 of 4 keer "keelschrapen")... hij sliep... hij ging daarna geërgerd naar buiten... sindsdien niet meer gebeurd. Nou, ik ga morgen even ontwormingsmiddel kopen want het is alweer een tijdje geleden dat ik ze ontwormd heb en dan stel ik de vraag meteen even aan m'n dierenarts. Ik laat jullie haar antwoord weten... Nogmaals BEDANKT en een fijne dag nog!
    Hoi, hoe gaat het met je kat? Die van mij heeft dezelfde symptomen, bedankt

Als ik het me goed herinner, zei hij dat het niks was. En kun je me nog eens laten weten hoe het met jouw kat gaat? Bedankt

Vertaald Frans
    Fany059
    Fany059 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal en echt superbedankt voor jullie reacties!!!! Plume is op dit moment nog steeds in topvorm. Er was een korte periode dat hij het bijna niet meer deed.... maar daarna begon het weer! Grrrŕrr. Ik rook niet binnen en de katten doen hun behoefte buiten, dus ik heb helemaal geen kattenbak (ja, daar heb ik mazzel mee, maar daardoor is het wel onmogelijk om hun ontlasting te controleren). Ik probeer m'n huis elke dag te luchten. Hij snurkt niet en ademt heel normaal. Hij niest ook niet. Maar hij had wel twee avonden achter elkaar een soort mini-hoestbui (3 of 4 keer z'n keel schrapen)... hij sliep... hij rende daarna geërgerd naar buiten... en hij heeft het daarna niet meer gedaan. Nou, ik ga morgen even langs om een ontwormingsmiddel te kopen, want het is alweer een tijdje geleden dat ik ze heb ontwormd, en ik zal de vraag ook aan m'n dierenarts stellen. Ik laat jullie haar antwoord nog weten.... Nogmaals BEDANKT en een fijne dag nog!

Hoi, hoe gaat het nu met je kat? Die van mij heeft dezelfde symptomen, bedankt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb een kitten van 6 maanden die net gecastreerd is. Sinds een week voor zijn castratie begint hij, als hij te druk is geweest, te hijgen als een hondje en dat doet hij nu elke dag. Ik heb het met de dierenarts besproken tijdens de nacontrole en die zei dat hij gewoon buiten adem is na het inspannen. Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb een kitten van 6 maanden die net gecastreerd is. Sinds een week voor zijn castratie begint hij, als hij te druk is geweest, te hijgen als een hondje en dat doet hij nu elke dag. Ik heb het met de dierenarts besproken tijdens de nacontrole en die zei dat hij gewoon buiten adem is na het inspannen. Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
    Kristyn2lr
    Kristyn2lr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal en echt onwijs bedankt voor jullie reacties!!!!

Tot nu toe is Plume nog steeds in topvorm.

Er was een korte periode dat hij het bijna niet meer deed... maar daarna begon het weer! Grrrŕrr

Ik rook niet in huis en de katten doen hun behoefte buiten, dus ik heb geen kattenbak. (Ja, daar heb ik echt geluk mee, maar daardoor is het wel onmogelijk om de ontlasting te controleren). Ik probeer m'n huis elke dag te luchten.

Hij snurkt niet en ademt heel normaal. Hij niest ook niet.

Maar twee avonden achter elkaar had hij wel een soort mini-hoestbui (3 of 4 keer z'n keel schrapen)... hij sliep... hij ging daarna geërgerd naar buiten... het is sindsdien niet meer gebeurd.

Nou, ik ga morgen even een ontwormingsmiddel halen, want het is al een tijdje geleden dat ik ze ontwormd heb, en ik zal de vraag ook meteen aan mijn dierenarts stellen.

Ik laat jullie weten wat haar antwoord is...

Nogmaals BEDANKT en een fijne dag voor jullie!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het geluid bij het uitademen doet me eerder denken aan een probleem dieper in de luchtwegen. Hoest je kat er ook bij? Hoesten kan er namelijk voor zorgen dat een kat moet overgeven.

Mogelijke oorzaken zijn onder andere kattenastma en chronische bronchitis. De vooruitzichten bij deze aandoeningen zijn over het algemeen goed bij een goede omgevingshygiëne (vermijd sigarettenrook, spuitbussen, erg stoffige kattenbakvulling...). Het is lastig om zonder je dier te hebben onderzocht met zekerheid te zeggen of dit het inderdaad is, en er zijn vast ook nog andere mogelijke oorzaken.

Ik begrijp het financiële argument heel goed. Zolang je kat 'alleen maar een geluidje' maakt, is het waarschijnlijk geen spoedgeval, omdat je aangeeft dat de ademhaling verder normaal is. Voor nu raad ik je aan om hem goed in de gaten te houden. Mocht hij toch ademhalingsproblemen krijgen, dan moet je echt direct een dierenarts raadplegen.

Groetjes,

Sarah - Student diergeneeskunde aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA) in Frankrijk, Projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil, de Junior-Consultancy van de EnvA http://proveto.net/

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het is goed mogelijk dat er nog een restje van de vogel (zoals een klein stukje snavel of een veertje) vastzit in de bijholtes.

Het is heel normaal dat hij een vochtige neus heeft, het is juist zorgwekkend als dat niet zo is. Als hij verder in orde is, hoef je niet in paniek te raken. Zo’n restje kan door het vocht in de neus op den duur zachter worden en uiteindelijk door een flinke uitademing of nies naar buiten komen. Als je je echt veel zorgen maakt, heeft de dierenarts de juiste apparatuur om de bijholtes en de keel te inspecteren; die ziet dan meteen of er iets vastzit. In jouw plaats zou ik het nog heel even aankijken zonder direct in te grijpen.

Vertaald Frans
    R
    Ragnar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Volgens mij hoef je niets te doen, behalve het een beetje in de gaten houden. Wacht eerst maar tot de feestdagen voorbij zijn, dan zie je het tegen die tijd wel weer. Maar een fitte kat die gewoon eet, drinkt en speelt – kortom, als er verder niets is veranderd – is er geen reden om je zorgen te maken.

Ademt hij niet zwaarder als hij slaapt? Snurkt hij bijvoorbeeld niet?

Als je je echt zorgen maakt, kun je even bij de dierenarts binnenlopen zonder de kat, gewoon om het uit te leggen en om advies te vragen. Dat kost maar 5 minuutjes, het is gratis en het kan je geruststellen. :)

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!