Kat, bijzonder geval: bijt op haar voorpootjes

P
Pétouilledu50 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik schrijf dit bericht op dit forum omdat ik me zorgen maak over de gezondheid van mijn allerbeste en trouwste maatje.

Het zit zo: ik heb een kattenvriendinnetje genaamd Pétouille, alias Touillepé. Ze weegt ruim 9 kg, en door haar omvang kan ze zich niet overal zelf likken. Ik was haar regelmatig met alleen water (wat ze gelukkig nog fijn vindt ook), en soms gebruik ik natuurlijk een speciale kattenshampoo. Tot zover nog geen probleem, maar nu komt het punt waar ik me zorgen over maak (en zij nog meer). Ik kom ter zake!

Als ik haar aai of borstel (vooral bij het borstelen) op plekken waar ze zelf niet bij kan, begint Pétouille op haar voorpootjes te bijten. Oké, het is vast omdat ze het heerlijk vindt om gekrabd te worden op plekken waar ze zelf, hoe ze zich ook in bochten wringt, niet bij kan. Maar goed, vandaag merkte ik dat ze op haar rechtervoorpoot een plekje heeft van 20 mm bij 10 mm waar de haartjes zijn afgebeten door haar voortandjes. Ik vind dit heel zorgwekkend en door de coronacrisis ben ik momenteel helemaal blut (echt geen cent te makken...), dus ik kan een bezoek aan de dierenarts voor haar nu echt niet betalen. Normaal gesproken ben ik het type dat meteen gaat als er iets is, en ik zeg ook altijd tegen vrienden dat ze naar de dierenarts moeten als het nodig is. Maar nu is het echt, ECHT heel lastig. Ik hoop dat jullie een goede tip hebben voor mijn lieve vriendinnetje. Of misschien zelfs meerdere tips?! Alvast heel erg bedankt voor het lezen van deze (uiteindelijk best lange) noodkreet.

Liefs,

PétouilleetVal.

Kat, bijzonder geval: bijt op haar voorpootjes

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Steezy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn kat heeft precies hetzelfde. Als ik hem bij de aanzet van zijn staart kriebel, likt hij een paar keer in de lucht, doet dan zijn kop naar beneden en begint op een voorpoot te kluiven. Als ik te lang doorkrab, trekt hij zelfs zijn haren eruit! Daarom ben ik een tijdje gestopt met hem daar te kriebelen en zijn de haartjes op zijn voorpoot weer aangegroeid. Tegenwoordig doe ik echt heel voorzichtig op die plek en zodra hij zijn kop omlaag doet om zijn poot aan te vallen, stop ik meteen met krabben :)

Vertaald Frans
    A
    Anasi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Mijn kat heeft bijna hetzelfde probleem, hij bijt constant aan zijn pootjes, of nou ja, aan één specifieke poot. Hij is nu al drie keer geopereerd omdat hij zichzelf helemaal openbijt. We hebben geen idee waar het door komt. Geen glas, geen parasieten, niks... Als iemand toevallig een oplossing heeft... Op dit moment is zo'n kap de enige oplossing.
    Vertaald Frans
    D
    Dada76 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Mijn jonge kat doet precies hetzelfde: zodra ik hem bij de aanzet van zijn staart kriebel, begint hij zichzelf hard te likken en aan zijn pootjes te knabbelen. Ik houd ook wel eens mijn hand voor hem en dan doet hij hetzelfde. Het doet hem blijkbaar echt goed. Ik moet er wel bij zeggen dat hij zichzelf op die plek niet kan likken omdat hij 10 kg weegt. Ja, hij heeft overgewicht, maar toch rent en speelt hij nog volop en is hij lekker actief dankzij mijn andere kat. Natuurlijk let ik goed op zijn voeding. Hij is gecastreerd en gechipt. Ik was even bang dat die tik van het likken en knabbelen door een ziekte kwam...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Die van mij doen het af en toe ook wel, maar nooit zo erg dat ze hun haren uittrekken. Ik heb gemerkt dat ze het doen als ze iets niet leuk vinden en de aandacht willen afleiden.

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Dus, wat dat 'ie wil is ik aai en kriebel op z'n rug"

Dus, wat hij wil, is dat ik hem aai...

Dat leert me wel om voortaan even na te lezen😳

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk hetzelfde als Syouban, een gedragsprobleem. Ik had ook een poesje dat me zachtjes beet als ze blij was, voor hen is dat een positief teken. Maar ze moet nu wel ophouden met zichzelf aan te vreten, anders blijft er niks meer van haar over!

😁

Voordat er niks meer over is, hebben we nog wel even de tijd hoor.^^

Je dacht aan schimmel (ringworm), maar ik denk niet dat dat het is.

Moet je nagaan, mijn Ti'cha doet precies hetzelfde! Ik had er zelfs al aan gedacht om het hier te vragen om te kijken of dit vaker voorkomt.

Het was namelijk de eerste keer dat ik een van mijn katten zo'n "reflex" zag hebben.

Hij is dol op aaien en begint altijd met zich om te draaien om zijn achterwerk naar me toe te steken.

Ik denk dat hij die gewoonte heeft overgehouden aan de tijd dat hij nog tam moest worden, toen ik hem nog niet kon aanraken. Maar sindsdien is hij alleen maar vooruitgegaan en inmiddels is het "grote liefde" ✌

Wat hij dus wil, is dat ik hem over zijn rug aai en kriebel bij de aanzet van zijn staart. Hij ligt dan als een sfinx met zijn achterste in de lucht (net als krolse poezen) en begint meteen zijn voorpootjes te likken.

Hij likt vooral, hij knaagt niet en heeft op die plek ook geen haaruitval.

Ik weet niet zo goed wat de gouden tip is om te voorkomen dat Pétouille op die ene specifieke plek blijft knagen.

Ik dacht aan een speciaal beschermend verband (zoals een cohaesief verband):

https://www.polytrans.fr/chats/soins-du-corps-nursery-stress/stress-peau-corps/13279-bande-veterinaire-de-soins-non-adhesive-pour-chien-chat.html (Franse site)

Met een middeltje op de kale plek (iets wat de haargroei versnelt):

**ga naar pag. 70 § 1.3.6.2

https://hal.univ-lorraine.fr/hal-01738912/document

Er staat een interessante tabel in die ik zelf ga bewaren.

Ondertussen kan de kat dan op zijn andere poot gaan knagen... of op het verband, misschien? 😯

Liza

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik denk er hetzelfde over als Syouban, een gedragsprobleem. Ik had ook een poesje dat me altijd een beetje beet als ze blij was; voor hen is dat juist iets positiefs. Maar ze moet nu wel echt stoppen met zichzelf zo aan te vreten, anders blijft er straks niks meer van haar over!

Vertaald Frans
    S
    Syouban Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn kat heeft ook last van kale plekjes hier en daar omdat ze zichzelf te veel likt.

Volgens een veterinair dermatoloog is het gedragsmatig. Zolang het bij kleine plekjes blijft, zonder wondjes of roodheid, is er eigenlijk weinig aan te doen.

Maar even iets anders: 9 kilo voor een poesje... heeft ze echt flink overgewicht of is dat haar bouw?

Als ze echt veel te zwaar is, moet ze absoluut afvallen. Obesitas is ontzettend slecht voor de gezondheid van onze katten... Vraag natuurlijk wel even advies aan je dierenarts voor een geleidelijke en veilige manier om af te vallen.

Vertaald Frans
    P
    Pétouilledu50 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geen zorgen hoor, nee hoor, het zijn gewoon korte haartjes. Dat is de enige plek waar ze dat heeft. Ze likt en knabbelt alleen aan haar voorpoten als ik haar "krab". Want ze vindt het vast heerlijk om gekrabd te worden op plekken waar ze zelf niet bij kan. Ik hield mijn hand tussen haar poot en haar bek zodat ze niet zou knabbelen, en toen knabbelde ze op precies dezelfde manier aan mijn hand als aan haar poot. Sjonge, dat moet wel pijn doen! Ik weet honderd procent zeker dat het geen ziekte is. Nee, de huid is gewoon normaal, heel normale huid. De haartjes zijn ook normaal, ze zijn alleen kort door die snijtanden van haar. Ik heb haar waarschijnlijk te veel gekrabd, waardoor ze zelf ook te veel is gaan knabbelen.

Bijvoorbeeld: sommige katten reageren nogal "grappig" als je ze onderaan hun rug aait (tussen de rug en de staart), een erogene zone als ik me niet vergis.

Nou, als ik dat bij Pétouille doe, steekt ze haar tong steeds in en uit voordat ze begint te likken en te knabbelen. Volgens mij is het voor haar gewoon een manier om het krabben te compenseren. Omdat ze op die plek niet zelf kan krabben of likken, net als onder haar oksels trouwens, doet ze dat op haar voorpoten. En blijkbaar doet het haar enorm goed. Alleen gaat ze soms wel erg hard tekeer, zoals gisteren bijvoorbeeld.

Sorry voor de kwaliteit van de foto, ik heb een oud beestje :x

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sorry, ik bedoelde korrelig, ik schoot uit!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!