Is de kanker van mijn kat zomaar vanzelf genezen?

Vdbey
Vdbey Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Inmiddels 4 maanden geleden (begin november 2019) vertelde de dierenarts ons dat mijn kat een tumor in zijn buik had van 5 cm, en dat hij nog maar een paar weken te leven zou hebben... In december kreeg hij enorme gezwollen lymfeklieren in zijn nek en op zijn rug. Mijn kat bewoog bijna niet meer, had diarree en moeite met eten. We hebben een paar keer getwijfeld of we hem voor de laatste keer naar de dierenarts moesten brengen om hem in te laten slapen...

Maar nu komt het: sinds half januari zijn de klieren in zijn nek en op zijn rug helemaal verdwenen. Het gaat steeds beter met de kat (hij loopt zonder problemen weer 3 trappen op en eet 3 zakjes natvoer per dag, ook al heeft hij nog wel behoorlijk last van diarree).

Geen enkele dierenarts heeft ons kunnen uitleggen hoe dit mogelijk is.

Ik wilde daarom kijken of ik samen met jullie een verklaring kan vinden, zodat we geen valse hoop krijgen :(

Alvast superbedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • Kastelcat
    Kastelcat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Inmiddels is het 4 maanden geleden (begin november 2019) dat de dierenarts ons vertelde dat mijn kat een buiktumor van 5 cm had en dat hij nog maar een paar weken te leven zou hebben... In december verschenen er enorme lymfeklieren in zijn nek en op zijn rug. Mijn kat bewoog bijna niet meer, had diarree en moeite met eten. We hebben een paar keer getwijfeld of we hem voor de laatste keer naar de dierenarts moesten brengen om hem in te laten slapen... Het vreemde is: sinds half januari zijn de klieren in zijn nek en rug volledig verdwenen en de kat gaat steeds meer vooruit (hij loopt zonder problemen 3 trappen op en eet 3 zakjes natvoer per dag, ondanks dat de diarree nog wel aanwezig is). Geen enkele dierenarts kon ons uitleggen hoe dit mogelijk is. Ik wilde daarom kijken of ik hier een verklaring kon vinden, om valse hoop te voorkomen :( Alvast bedankt!

Ik hoop dat je kat nog steeds in leven is.

Mijn eerste Maine Coon is al sinds de adoptie erg kwetsbaar.

Toen ze 4 maanden was, kreeg ze de diagnose IBD na aanhoudende diarree: dit probleem was opgelost door haar op rauwe voeding over te zetten.

Sinds een paar maanden leek ze erg moe, had ze totaal geen eetlust en verloor ze vooral bijna al het haar bij de aanzet van haar staart. Omdat de dierenarts haar erg zwak vond, is er bloedonderzoek gedaan en een echo gemaakt. De diagnose, na overleg met een oncoloog, was een zeer invasief lymfoom (van de ruggengraat tot aan de alvleesklier).

Maar sinds 3 maanden gaat het steeds beter met haar; ze is aangekomen, speelt weer en ik weet echt niet wat ik ervan moet denken.

De dierenarts zei dat het werd afgeraden om haar dit jaar te vaccineren gezien haar toestand, maar nu twijfel ik!

Zou de diagnose verkeerd kunnen zijn geweest of kan ze genezen van een invasief lymfoom?

Als iemand me kan helpen om dit te begrijpen en wat ik nu moet doen, heel graag.

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, het klinkt misschien stom, maar is die tumor echt vastgesteld met bijvoorbeeld een röntgenfoto of een scan enz.? Zou het niet iets anders kunnen zijn?

Hoi!

Ja, waarschijnlijk een röntgenfoto aangezien @Vdbey het over 5 cm heeft, en in principe is een lymfoom vrij snel fataal. Een verkeerde diagnose lijkt me onwaarschijnlijk, maar het is niet onmogelijk als de kliniek niet goed is uitgerust of de dierenarts nog een beginner is...

Mijn Roméo (die ik niet heb aangemeld omdat ik nogal de neiging heb om pessimistisch te zijn) heeft last van meerdere fibrosarcomen. Dat begon begin oktober met tumoren bij de ogen (agressief, volgens de dierenarts), dus ook 4 maanden geleden.

Op het moment eet hij goed (door de cortisonen), hij spint en lijkt geen pijn te hebben.

Fijne dag!

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het klinkt misschien stom, maar is die tumor wel echt vastgesteld met bijvoorbeeld een röntgenfoto of een scan? Zou het niet iets anders kunnen zijn?

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Wat je lymfeklieren noemt, zou dat misschien een reactie kunnen zijn op de injecties die hij kreeg toen de inwendige tumor werd ontdekt? Dat zou verklaren waarom ze weer zijn verdwenen.

Is de tumor in de buik gegroeid? Misschien is dat wel de oorzaak van de diarree als het bij de darmen zit?

Krijgt je kat op dit moment een behandeling?

Drie zakjes natvoer per dag is best wel veel. Probeer eens voor de helft brokjes te geven om te zien of de diarree stopt, maar zorg er wel voor dat hij goed blijft drinken. Hoe oud is hij?

Zolang hij nog eet, is dat een goed teken. Maar bij een volgende terugval zul je helaas euthanasie moeten overwegen...

https://wamiz.com/chats/conseil/le-lymphome-felin-le-cancer-le-plus-frequent-chez-les-chats-6301.html

Liza

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!