Insectenspray
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Na twee dagen heeft m'n kat nog steeds evenveel trek en is hij qua gedrag niks veranderd. Ik schrok vanochtend alleen even toen ik hem hoorde proberen een haarbal op te spugen, maar meteen daarna zat hij alweer bij z'n bakje 😅
Ik ga jullie advies opvolgen en een elektrische vliegenmepper kopen, want na dit voorval is het klaar met de muggenspuitbussen. Ik was veel te bang voor m'n kat.
Hoi,
Je kunt ook een elektrische vliegenmepper gebruiken om het beestje te grazen te nemen. Maar je moet wel goed mikken, een beetje als een tenniskampioen...
Ik koop bij de apotheek anti-muggenbandjes voor om je pols of enkel. Ze zijn op basis van essentiële oliën en worden verkocht met 2 navullingen; het werkt echt supergoed.
(Ik heb dit systeem ontdekt in een jaar dat ik in het Amazonegebied met dieren werkte, en de enige harde eis was: nul chemische anti-muggenspullen.)
De producten die je gebruikt zijn op zich al supergevaarlijk, en ook voor de planeet als geheel.
Ze zouden al lang verboden moeten zijn, aangezien het allang algemeen bekend is hoe schadelijk ze zijn!!
Heel erg bedankt voor al jullie reacties. Op dit moment heeft hij nergens last van en gedraagt hij zich zoals altijd, maar ik blijf hem goed in de gaten houden.
Er zijn ook insectenlampen zonder chemische middelen die je gewoon in het stopcontact steekt. Dat licht trekt ze aan en dan worden ze gedood (ik geloof dat ze verbranden door de hitte, maar dat weet ik niet helemaal zeker).
En er zijn nog wel meer systemen, maar je kunt ook horren voor de ramen plaatsen. Dat werkt echt perfect: dan komt er geen enkel insect meer binnen.
Hoi,
Ook al heeft je kat er wat van ingeademd, de hoeveelheid zal waarschijnlijk niet al te groot zijn geweest. Je kunt hem goed in de gaten houden, zijn water en brokjes verversen als ze in die kamer staan en goed je handen wassen zodat hij niet per ongeluk ook nog wat van het middel oplikkt. Als je kat de komende dagen geen symptomen vertoont, hoef je je nergens zorgen over te maken.
Je kunt in het vervolg beter van die elektrische insectenstekers gebruiken, dat is minder giftig dan een spuitbus. Maar de werkzame stoffen die daarin zitten blijven altijd wel een beetje giftig, zowel voor onze dieren als voor onszelf.
Hopelijk stelt dit je wat gerust,
Cyanne - Student diergeneeskunde, projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil
Echt heel erg bedankt, want ik moet eerlijk zeggen dat ik me kapot schrok toen ik mijn kat aan zag komen rennen om die mug te vangen, terwijl ik die net probeerde te raken met Raid 😅
Eerlijk gezegd was ik zo bang voor m’n kat dat ik die spuitbus meteen heb weggegooid. Het is ondertussen al 2 uur geleden dat hij het heeft ingeademd; voor nu ligt hij lekker te slapen, maar ik ga hem vannacht goed in de gaten houden.
Het is de permethrine en de derivaten daarvan die dodelijk zijn voor katten.
Als hij niet moet overgeven, komt het wel goed. Lucht de kamer gewoon even goed. Na zo'n kleine spray zal er waarschijnlijk niks aan de hand zijn. Hou hem wel even in de gaten voor het geval hij wel moet overgeven of zich anders gaat gedragen.
Klopt, je mag in geen geval spuitbussen gebruiken waar permethrine en derivaten daarvan in zitten. Maar sommige bevatten dat niet en die kun je in uiterste nood gebruiken bij een insectenplaag. Spuit dan in een kamer waar de kat niet is, lucht de boel daarna heel goed (zonder kat of mensen erbij) en maak daarna alle oppervlakken schoon waar de kat mee in aanraking komt – de vloer, bovenop de kasten, echt alles – voordat je de kat de kamer weer in laat.
Voor een mug heb je geen vervuilende spuitbus nodig; een vliegenmepper of een val is genoeg, en er bestaan ook elektrische.
Met een kat of een ander dier in huis zou je eigenlijk GEEN ENKELE spuitbus moeten gebruiken, of hooguit in de badkamer voor parfum, deo etc. en dan HEEL GOED LUCHTEN. Maar het beste is gewoon: nul spuitbussen.
Het is voor je kat net zo schadelijk als voor jezelf!
Normaal gesproken zou je moeten spuiten, de boel 10 minuten dicht moeten houden en dan flink doorluchten voordat je de kamer weer ingaat. Maar goed, ik ben zelf de eerste die meteen begint te spuiten zodra ik een mug hoor!
Waar je volgens mij vooral op moet letten, is dat je niet spuit in een ruimte waar eten, drinken of zelfs speeltjes liggen zonder ze af te dekken, want dat spul slaat overal op neer.
Maak je geen zorgen, het is geen ramp als ze er een keertje wat van inademen en trouwens, katten hebben sowieso een bloedhekel aan dat 'pfft-geluid' van de spuitbus.
9 reacties van 9