Hulp nodig voor mijn poes die niet meer eet na haar operatie

Hyacinthe
Hyacinthe Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!!

Ik ben de kattenmoeder van een klein poesje dat eind deze maand 12 jaar wordt en die we Belette noemen!!!

Op dinsdag 25/01 waren we even aan het knuffelen en toen ik haar weer op de grond zette, merkte ik dat ze haar evenwicht verloor en daarna een beetje mank liep!! Ik dacht eerst dat ze zich bezeerd had tijdens het dollen... Ik heb mijn Belette goed bekeken en zag inderdaad een klein wondje aan haar rechterachterpoot (aan de zijkant van haar 'knie')!! Ik heb het ontsmet met wat Betadine en dacht dat ik het even in de gaten moest houden!!!

De volgende dag liep Belette nog manker dan de dag ervoor... voor mij voelde het niet goed dat ze door zo'n klein wondje zo erg mank liep... dus heb ik besloten om een afspraak te maken bij de dierenarts!!!

Donderdag zijn we dus naar de afspraak gegaan... en toen kwam de klap... dat kleine wondje bleek eigenlijk een tumor te zijn die een bult in haar dij had veroorzaakt!!

De dierenarts raadde me dringend een operatie aan om die massa, waar ze enorm veel last van heeft, zo snel mogelijk te laten verwijderen en te laten onderzoeken om te weten of het een goedaardige tumor is of niet!

Mijn Belette krijgt ontstekingsremmers in afwachting van haar operatie!

De maandag daarna was de dag van de operatie... ik kon haar in de middag weer ophalen... de operatie is goed gegaan en we krijgen over uiterlijk 15 dagen de uitslag van het onderzoek naar de tumor!!!

Ze moet na haar operatie 5 dagen lang antibiotica en ontstekingsremmers slikken!!!

Dinsdag en woensdag herstelde ze langzaam van haar operatie... ze at een klein beetje... dronk wat water en een paar druppeltjes melk, wat ze wel verdiend had omdat ze de afgelopen twee weken zo dapper is geweest!!!

Donderdag probeerde ze naar de kattenbak te gaan... ze krabt in de korrels... maakt een hoge rug... perst, maar er gebeurt niets!!

Jeetje, ze lijkt wel verstopt te zitten... ze heeft ook 5 keer gal gespuugd... ik heb meteen de kliniek gebeld, maar ze kunnen pas de volgende dag een afspraak inplannen!! Op advies van de dierenarts vertelde de assistente me dat ik haar geen antibiotica en ontstekingsremmers meer moet geven tot onze afspraak (het zou kunnen dat die haar kleine buikje van streek maken) en dat ik haar in de tussentijd wat suikerwater moet geven om haar op de been te houden!!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, wat ontzettend naar om dit slechte nieuws te horen. Heel veel sterkte.

Vertaald Frans
    Hyacinthe
    Rapporteren

Hoi allemaal!!

Even een korte update over mijn meisje...

Vrijdag is ze weer naar de dierenarts gegaan omdat ze nog steeds niet wilde eten... de dierenarts heeft haar een nachtje aan het infuus gehouden omdat ze begon uit te drogen... ze heeft een injectie met cortison gekregen om haar eetlust op te wekken (een prik die normaal gesproken 5 dagen werkt)!!

Zaterdag heb ik haar weer mee naar huis genomen... de eetlust was weer helemaal terug... ze heeft verspreid over de dag een half tartaartje gegeten!!

Zondagochtend werd ik wakker van het gemiauw... ze had in alle hoeken van het huis diarree gehad... ze heeft buikpijn... ze weigert weer te eten, maar ze drinkt daarentegen wel heel veel!!

Ze heeft de hele dag door nog veel last gehad van diarree!! Ik heb haar moeten wassen... daar was ze 'echt ontzettend blij' mee!!

Morgenmiddag hebben we weer een afspraak bij de dierenarts om de hechtingen te laten verwijderen en zodat ze kan uitleggen hoe het nu verdergaat... want ja, de uitslag is binnen... haar tumor is inderdaad kwaadaardig... en de twee tumoren die zijn verwijderd, zijn in feite uitzaaiingen!!

Vertaald Frans
    Hyacinthe
    Rapporteren

Hoi allemaal!!!

Even een update over mijn kleine Belette... toen ik vanochtend uit m'n werk kwam, probeerde ze nog steeds op de kattenbak te gaan, maar het lukte nog steeds niet!!

Haar dokter kon ons vandaag niet ontvangen... hij zei dat ik haar met een spuitje moet blijven voeren en dat als ik merk dat ze echt te zwak wordt, ik haar moet brengen om haar aan het infuus te leggen!! Volgens hem is paraffine genoeg, Microlax is niet nodig!!!

Ik heb haar dus een beetje met het spuitje gevoerd en ben toen gaan slapen!!!

Toen we wakker werden scheen de zon heerlijk en ze wilde naar buiten... ik kon het niet laten, heb een handdoek op het terras gelegd en we hebben daar samen 5 tot 10 minuutjes gezeten!!! Ze was zo gelukkig!!!

Toen we weer binnenkwamen, heeft ze een heel klein, hard drolletje gedaan naast de kattenbak, HOERA!!!

Het is waar dat ze normaal gesproken altijd even buiten wil wandelen voordat ze op de bak gaat (maar op het moment mag dat eigenlijk niet)!!

Ik heb haar een beetje opgefrist met een lauw washandje en haar daarna van alles te eten aangeboden, maar ze wilde niks!! Dus heb ik haar weer wat met het spuitje gegeven!!!

En nu net, terwijl ik zat te eten... kwam ze bedelen om MIJN bord!! Dus heb ik piepkleine stukjes rood vlees voor haar gesneden die ze als een grote meid heeft opgegeten (ongeveer 2 vierkante centimeter vlees)!!!

Ik ben zo blij met deze stap vooruit!!!

Het gaat langzaam, maar er is vooruitgang... echt super!!!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een kruimeltje hier, een drolletje daar en we zijn helemaal in de wolken! 😁 Dat is allemaal heel positief. Je moet het gewoon de tijd geven, ook al duurt het voor ons gevoel altijd te lang. Bovendien is het een heel goed teken als ze vraagt om naar buiten te gaan; je kleine Belette knapt weer helemaal op en gaat herstellen.

Als je echt ziet dat ze moeite heeft met haar behoefte, kun je Microlax gebruiken, net als bij baby's. Dat helpt ze goed, mits ze het toelaat – en dat is natuurlijk ook niet altijd even makkelijk. Bel voor de zekerheid wel eerst even de dierenarts voor advies, dat is wel zo veilig.

Vertaald Frans
    Hyacinthe
    Rapporteren

Het is bemoedigend dat ze eet, ook al zijn het maar een paar kruimeltjes.

Oh ja, echt super bemoedigend!!! Het is niet veel, maar het is tenminste iets!!

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is bemoedigend dat ze eet, ook al zijn het maar een paar kruimels.

Vertaald Frans
    Hyacinthe
    Rapporteren

Echt een kleine overwinning dit!!! Ze eet helemaal zelf wat stukjes tonijn... ik word er zo blij van... en dat net voordat ik naar m'n werk moet!!! Mijn kleine Belette is zo'n schatje, ze stelt me echt gerust en laat me zien dat ik haar vannacht gewoon alleen kan laten... ik hou zo ontzettend veel van haar!!

Vertaald Frans
    Hyacinthe
    Rapporteren

Zo zie je maar weer dat je beter een kat met wat overgewicht kunt hebben dan andersom. Als ze iets onder de leden hebben, vallen ze namelijk razendsnel af. Maar gelukkig heeft ze wat reserves, dat is echt een goed teken. Misschien voelt ze zich ook gewoon nog niet lekker na de operatie en komt haar eetlust langzaam weer terug. Vlak daarna werken de pijnstillers nog goed, meestal gaat het na een paar dagen wat minder als ze de pijn weer gaan voelen. Wat haar keel betreft: misschien irritatie door het intuberen? Bel morgenochtend even de dierenarts, die kan je vertellen of je langs moet komen of niet. Dat scheelt je een ritje voor niks als de arts niets geks aan de situatie ziet. Het is nooit makkelijk om ze op zulke momenten alleen te laten, maar ze gaat vast lekker slapen. Leg een kledingstuk dat je gedragen hebt in haar mandje, dan ruikt ze je geur en dat stelt haar gerust.

De dierenarts zei destijds (september 2021) dat haar lever te vet was... wat toen al zorgde voor flinke, pijnlijke verstopping!! Daarom werd een dieet toen echt aangeraden!!! Maar ik ben het er helemaal mee eens dat ik haar liever met wat overgewicht zie dan alleen maar vel over been!!!

Ik was trouwens vergeten te zeggen dat de uitslag van het bloedonderzoek goed is (volgens de arts). Haar nieren werken prima!!

Ik vroeg me net af of ze een kat voor dit soort operaties eigenlijk intuberen... dat zou kunnen verklaren waarom ze niet wil eten!!!

Ze is net opgestaan om naar de kattenbak te gaan... maar het lukt haar nog steeds niet! En ze vraagt of ze even naar buiten mag... ik hoop dat dit een teken is dat ze er niet al te slecht aan toe is!!!

Wat dat kledingstuk in haar mandje betreft: dat heb ik sinds de operatie al gedaan!! En ik wissel het regelmatig!!!

Ik kan niet wachten tot het morgenochtend is zodat ik de dokter kan bellen!!

Ontzettend bedankt voor jullie hulp en steun!!!

Ik laat jullie heel snel weer iets weten...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer