Huidprobleem bij mijn kat - Korstjes en haarverlies
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Mijn kat had dezelfde symptomen. Na een bezoekje aan de dierenarts bleek het te gaan om een VAD (vlooienallergie-dermatitis).
Eén vlo is al genoeg om de allergie op te wekken en door het likken wordt het alleen maar erger met al het haarverlies en de wondjes die verergeren...
Hij heeft een prik en een tabletje gekregen om te voorkomen dat hij een maand lang gaat likken en krabben. Na 3 dagen waren zijn wondjes al genezen. Natuurlijk moet je hem daarnaast ook goed behandelen tegen parasieten om het eigenlijke probleem aan te pakken.
Hopelijk heb je hier wat aan!
Hoi,
Bij katten komen er veel verschillende huidproblemen voor met uiteenlopende oorzaken. In jouw geval raad ik je aan om naar je dierenarts te gaan voor aanvullend onderzoek, zeker omdat de korstjes zich zo snel uitbreiden. Het is beter om het probleem snel aan te pakken.
Groetjes,
Vincent
Mijn kat heeft precies hetzelfde! Ik weet dat dit al een tijdje geleden is, maar ik reageer toch even voor degenen die hier in de toekomst iets aan hebben: ik ben naar de dierenarts geweest en die vertelde me dat ik de mogelijkheden één voor één moet wegstrepen. We zijn dus begonnen met een anti-parasietenmiddel om parasieten uit te sluiten. Dat hielp niet, dus nu probeer ik allergieën uit te sluiten. Ik ben bijvoorbeeld overgestapt op silicaat-kattenbakvulling (crystal litière) om te kijken of het aan de vulling ligt. Dit moet je ongeveer 8 weken volhouden. Als de plekken blijven, moet je overstappen op ander voer (je dierenarts kan je een merk aanraden dat speciaal voor allergische katten is) en dit ook weer 8 weken proberen. Het is echt belangrijk dat je maar één ding tegelijk verandert om de bron van het probleem te vinden!! Als de plekken daarna nog steeds verschijnen, moet je teruggaan naar je dierenarts; dan is het misschien eczeem of een andere huidaandoening.
In dat geval zou het ringworm kunnen zijn. Je kunt dan ofwel uit de buurt van je kat blijven, want ringworm geneest na een paar maanden vanzelf, of je gaat even langs de dierenarts!
Hetzelfde hier... Iemand een idee?
mijn kat heeft hetzelfde, ik maak me zorgen
Dat snap ik, maar omdat het een zwerfkat is, wil ik graag een idee hebben van wat er aan de hand is (besmettelijk of niet) en ook, afhankelijk van het antwoord, wat de kosten voor mij gaan zijn...
Alleen een dierenarts kan je dat vertellen.
Goedenavond,
En, wat bleek het uiteindelijk te zijn? Mijn kat heeft namelijk precies hetzelfde...
Bedankt.
Dit is echt een geval voor de dierenarts.
10 reacties van 10