Hoe vaak geef je natvoer?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik wilde even weten: hoe vaak per dag / week / maand geef je je katten natvoer?

Is het eigenlijk wel goed voor hun gezondheid? Of hangt het helemaal af van de hoeveelheid die ze eten?

En wat voor soort verse voeding kan ik ze geven? (Voor af en toe)

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

37 antwoorden
Sorteren op:
  • Oocolibrioo
    Oocolibrioo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn dierenarts raadde me aan om één keer per week natvoer te geven. Ik geef het twee keer ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze zijn inderdaad best wel apart, ik heb nog 4 blikjes Terra Faelis staan, ik zou het ze eigenlijk weer eens moeten geven om te kijken :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De smaak van katten verandert. In het begin moesten die van mij niks hebben van Terra Faelis, maar inmiddels is dat echt hun favoriete natvoer. Aan de andere kant willen ze nu niks meer weten van Grau, terwijl ze daar eerst juist dol op waren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, dat heb ik ook gedaan, mijn katten zijn erg kieskeurig dus het was lastig om goed natvoer te vinden dat ze lekker vinden :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hier zijn wat interessante merken, in mijn volgorde van voorkeur qua kwaliteit:

- Terra Faelis

- Xantara

- GranataPet Symphonie

- Feringa

- ZiwiPeak

- Catz Finefood

- Power of Nature

- Grau graanvrij

- Animonda vom feinsten

- Mac's

- Feringa duo

- Leonardo

- Animonda Carny

Het beste is om met minimaal 3 verschillende merken te werken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Een goed merk natvoer is Terra Faelis, maar je moet wel even opletten: het is niet echt smakelijk en mijn poezen lusten het totaal niet... Anders heb je nog Feringa, dat is degene die ik zelf neem :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Geen antwoord op de vorige post, maar wel een vraag voor Séverine: kun je je kat uitsluitend voeren met natvoer van het type Applaws? Van de Orijen brokjes lijkt hij namelijk nogal dik te worden...

Nee, je kunt je kat niet uitsluitend Applaws natvoer geven, want dat is aanvullende voeding. Het is dus niet vet genoeg en de mineralen zijn niet in balans. Je kunt je kat daarentegen wel uitsluitend voeren met 'volledig' natvoer. Dan is het ook veel makkelijker om het ideale gewicht van je kat vast te houden.

Let op, niet elk natvoer is van dezelfde kwaliteit. Om een goed voer te kiezen, moet je kijken naar de kwaliteit van de verpakking om het risico op ftalaten (onder andere bisfenol A) zo klein mogelijk te houden. Je moet de herkomst van de ingrediënten kennen (traceerbaarheid) en erop letten dat het voer rijk is aan vlees/vis en orgaanvlees, bij voorkeur biologisch of geschikt voor menselijke consumptie (min. 60%). Het moet weinig koolhydraten bevatten (vermijd granen, vooral tarwe, gerst, rogge, spelt, kamut... / max. 5%) en een klein beetje groenten (max. 20%). Natuurlijk moeten er zo min mogelijk nutritionele additieven in zitten en mogen deze niet kunstmatig zijn. Tot slot moet je weten wat de fabrikant bedoelt met "bijproducten", want deze term omvat meestal hoogwaardig orgaanvlees zoals hart, lever, longen, nieren, maagjes en pens. De wet verplicht fabrikanten om dit als "bijproducten" te labelen. Maar sommige merken aarzelen niet om slecht verteerbare "bijproducten" toe te voegen zoals milt, slokdarm, kaantjes of hemoglobine; of zelfs snavels en haren. GADVER!!!

De analytische bestanddelen van een goed natvoer, uitgaande van een gemiddeld vochtgehalte van 80%, zouden er als volgt uit moeten zien:

ruw eiwit: tussen 9 en 11%;

ruw vet: tussen 4 en 7%;

ruwe as: max. 2,5%;

ruwe celstof: tussen 0,1 en 1,5%;

calcium: tussen 0,2 en 0,3%;

fosfor: tussen 0,15 en 0,25%;

koolhydraten: max. 3% (dit staat er zelden op, dus je moet het zelf berekenen: 100 - (vochtgehalte + ruw eiwit + ruw vet + ruwe as + ruwe celstof);

RPC (Eiwit-calorieverhouding): tussen 80 en 120

Vertaald Frans
    Luna76
    Luna76 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor mijn kat staan er altijd onbeperkt brokjes klaar en krijgt ze 1 à 2 keer per week natvoer.

Het stelt me gerust om te zien dat we dit met z'n velen zo doen. Het is een mooi compromis en volgens mij een goede balans.

Uiteindelijk is elke kat anders, dus je moet wel kijken naar hoe ze op bepaalde producten reageren en wat hun eigen voorkeur is.

Vertaald Frans
    La Moustache
    La moustache Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik geef mijn katten vaak tafelrestjes of zelfgemaakte maaltijden...

Soms geef ik ze ook natvoer, maar ik denk toch dat ze de voorkeur geven aan de zelfgemaakte gerechten... maar als je bijvoorbeeld elke dag natvoer geeft,

dan moet je dat ook echt elke dag blijven doen, want anders gaan ze erom zeuren... het is dus aan jou, maar probeer te voorkomen dat je alleen maar brokjes geeft...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik geef blikjes natvoer!

De ene helft 's ochtends en de andere helft 's avonds!

En een bakje brokjes dat ik elke avond vul!

( + water natuurlijk, maar dat spreekt voor zich! :D )

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 37

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!