Hoe maak ik mijn vriend duidelijk dat geweld tegen de katten geen zin heeft?

M
Mg0903 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal. Ik heb een probleem met de manier waarop mijn vriend onze katten opvoedt. Ik vind dat hij veel te agressief tegen ze is. Na een incident in het verleden (hij sloeg zijn kat zo hard dat het dier bloedde en hij kon niet meer ophouden) beloofde hij me dat hij minder gewelddadig zou zijn. Het is nu wel wat minder, maar hij is het nog steeds!

Bijvoorbeeld: mijn kat krabt 's avonds aan de gordijnen omdat ze naar buiten wil kijken of eruit wil (het is een binnenkat). Dat maakt lawaai en daar stoort hij zich aan. De volgende dag pakte hij de kat, zette haar voor het raam, gaf haar een harde klap op haar kop en smeet haar hard op de grond. Ik ben het totaal niet eens met wat hij doet en dat zeg ik hem ook, maar zodra ik iets zeg over de manier waarop hij de katten opvoedt, schiet hij in de verdediging en wordt hij erg beledigend tegen me. We hebben hier dan ook vaak ruzie over. Hij zegt dat ik niets van de opvoeding van katten weet omdat hij er al zijn hele leven heeft gehad en hij wil nergens naar luisteren. Volgens hem doet zijn eigen kat geen stoute dingen juist omdát hij hem vroeger veel harder sloeg. Hij luistert niet naar me en mijn woorden hebben voor hem totaal geen waarde op dit gebied. Ik kan er niet tegen dat hij de katten slaat en op de grond smijt als ze iets doen wat niet mag, en ik ben ervan overtuigd dat dit juist averechts werkt. Ik heb een professional nodig, of iemand die veel weet van kattengedrag, die hem vertelt dat hij te gewelddadig is en dat het totaal geen zin heeft om zo tegen katten te doen. Hij is ervan overtuigd dat zijn methode werkt, maar het is gewoon onverdraaglijk. Ik hoop dat iemand me kan helpen of hier meer over kan vertellen. Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je partner is een psychopaat die nooit zal veranderen. Wees er maar zeker van dat jij het volgende slachtoffer op de lijst bent, nadat hij de katten heeft afgetuigd (of heeft gedood). Deze figuur maakt zich schuldig aan een vorm van dierenmishandeling die voor de rechter hoort te komen; elke dierenwelzijnsorganisatie zou de katten direct bij hem weghalen, indien nodig met toestemming van de rechtbank.

Voor nu, en aangezien Wamiz een kattenforum is, kan ik je alleen maar aanraden om de katten definitief weg te halen bij deze ultra-gewelddadige loser. In een asiel zijn ze sowieso beter af, daar bestaat geen enkele twijfel over.

Vertaald Frans
    M
    Myma Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik had echt moeite om je hele bericht te lezen, want die eerste paar zinnen grepen me al enorm aan.

In jouw plaats zou ik het wel weten: die vriend (als je hem tenminste een vriend kunt noemen) zou ik er direct uitgooien...

Geef je kat anders aan een bekende of in het ergste geval aan het asiel, want hij hoort dit geweld niet te ondergaan.

Zijn gedrag is echt onacceptabel! Dit loopt gegarandeerd op een drama uit.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als dit geen fake post is,

dan is het gevaar voor de katten enorm

maar de TS blijft hem toch wel volgen, dat is wel duidelijk

Bij dit soort zieke figuren MOET je gewoon niet blijven zolang ze de ernst van hun probleem niet inzien en niet de tijd hebben genomen voor een diepgaande behandeling

Praten heeft geen zin, dit valt niet meer onder een redelijke discussie

Het is een potentiële moordenaar, daar moet je je bewust van zijn

(en ga vooral geen kinderen krijgen met zo iemand. GEVAAR +++)

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, deze man heeft echt geen hart. Als ik je een goede raad mag geven: vlucht weg met je katten. Dit is gewoon dierenmishandeling en heeft niets met opvoeding te maken. Op een dag gaat je beestje nog dood door zijn klappen, en wie zegt dat hij zich niet ook een keer tegen jou keert? Hij moet blijkbaar zijn frustraties op iemand botvieren. Als je niet bij hem weg wilt of kunt, breng je katten dan in ieder geval in veiligheid en houd ze absoluut niet bij je. Heel veel sterkte en ik denk aan die arme pluizenbolletjes die hier ook niet om gevraagd hebben. Ik vind het zo erg voor ze en ben echt kwaad op je vriend. Marie
    Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Blijf uit de buurt van die gast en neem je katten met je mee.

Ik weet maar al te goed dat dit soort woede-uitbarstingen, de ontkenning van het geweld en de manier om jezelf wijs te maken dat het eigenlijk de schuld van de katten is of dat het voor hun eigen bestwil is, helemaal niets met je katten te maken heeft. De dag dat je katten er niet meer zijn...

Maak dat je wegkomt.

Vertaald Frans
    G
    Guillaumefr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Misschien kun je twee methodes gebruiken:

- zijn eigen methode toepassen: hem voor je katten zetten en hem tegen de grond smijten om hem duidelijk te maken dat hij geen rotstreken meer moet uithalen (geweld tegen hem gebruiken zoals hij bij je katten doet) en hem als het even kan een beetje laten bloeden.

- de koffer-methode: Je pakt een koffer, stopt zijn spullen erin, zet een raam open en hup, de zaak is geregeld.

Maar even serieus, ik denk niet dat je zijn gedrag kunt veranderen. Ik zou hem per direct verlaten, of als je echt te veel van hem houdt, je katten in ieder geval op een veilige plek onderbrengen (bij vrienden, familie...).

Katten houden onder dit soort omstandigheden zou voor mij echt onmogelijk zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal. Ik heb een probleem met mijn vriend over de opvoeding van onze katten. Ik neem hem kwalijk dat hij veel te gewelddadig tegen ze is. Na een incident in het verleden (hij sloeg zijn kat tot bloedens toe en kon niet meer stoppen) beloofde hij me dat hij minder agressief zou zijn. Natuurlijk is hij nu wel minder gewelddadig, maar hij is het nog steeds! Bijvoorbeeld: mijn kat krabt 's avonds aan de gordijnen om naar buiten te kijken of om naar buiten te willen (het is een binnenkat) en dat maakt lawaai, wat hem stoort. De volgende dag pakte hij de kat, zette haar voor het raam, gaf haar een harde klap op haar kop en smeet haar hard op de grond. Ik ben het absoluut niet eens met zijn acties en dat laat ik hem ook weten, maar zodra ik iets zeg over de manier waarop hij onze katten opvoedt, schiet hij in de verdediging en wordt hij heel beledigend naar mij toe. Dit zorgt vaak voor ruzies hierover. Hij zegt dat ik niets weet van het opvoeden van katten omdat hij er al meerdere heeft gehad in zijn leven en hij wil nergens naar luisteren. Hij zegt dat als zijn kat dit soort streken niet uithaalt, dat juist komt omdat hij hem in het verleden veel harder heeft geslagen. Hij luistert niet naar me en mijn woorden hebben voor hem geen enkele waarde op dit gebied. Ik kan er niet tegen dat hij de katten slaat en ze op de grond smijt als ze iets fout doen, en ik ben ervan overtuigd dat het juist averechts werkt. Ik heb het nodig dat een professional of iemand met verstand van kattengedrag hem vertelt dat hij te gewelddadig is en dat het geen zin heeft om zo extreem te zijn tegen katten, want hij is ervan overtuigd dat zijn methode werkt. Het is onuitstaanbaar. Ik hoop dat iemand me kan helpen of hier meer over kan vertellen, alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Het probleem ligt duidelijk bij je vriend en niet bij je katten. Hij is degene met agressieproblemen die hij bij de psycholoog moet aanpakken!! Het is schandalig om dieren op die manier te slaan! Als je vriend niet in staat is om kritisch naar zichzelf te kijken en je blijft bij hem, breng die katten dan naar het asiel, anders gaan ze nog eens dood waar je bij staat. Verdienen deze katten dit leven? Absoluut niet. Een kat scherpt zijn nagels, dat is normaal. Als je je niet hebt verdiept in het natuurlijke gedrag van een kat, heeft het geen zin om ze te nemen en te houden. Een dier slaan is hem niet leren om te stoppen, maar hem agressief en bang maken. Als die kat tegen die tijd nog niet dood is, zal hij zich tegen je vriend keren en dat is precies wat ik hem toewens! Ik word er echt doodziek van om dit soort berichten op forums te lezen!!!!

Vertaald Frans
    P
    Poupinouchette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat moet ik hierop zeggen? Ik heb er gewoon geen woorden voor bij zoveel geweld. Even samengevat:

Hij slaat zijn kat tot bloedens toe en kan gewoon niet stoppen!! OMG!!

Hij zegt dat zijn eigen kat niks verkeerds doet, maar die van jou krabt en hij kan niet tegen dat geluid... Echt krankzinnig! Het is zo makkelijk om een klein, onschuldig diertje aan te pakken. De dag dat hij de katten dood heeft geslagen, ben jij de volgende! Dan ben jij degene die de klappen en de vuistslagen vangt!!

Het enige advies dat ik je kan geven is: ga daar zo snel mogelijk weg! Je bent nog jong, maar denk goed na. Ook al mishandelt hij nu "alleen nog maar" een kat, vroeg of laat ben jij aan de beurt. Geen enkel gesprek gaat hem veranderen. Dit soort types zijn of knettergek en dom, of gewoon sadisten.

Ik weet niet hoe je er financieel voor staat, maar blijf niet bij hem! Red jezelf en red je kat, want die rekent op je.

Laat je me weten hoe het gaat? Ook al is dit misschien niet wat je wilde horen, ik spreek uit ervaring en vanuit mijn hart.

STERKTE

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit is meer een menselijk probleem dan een kattenprobleem. Vraag hem eens: als jullie op een dag kinderen krijgen, gaat hij die dan op dezelfde manier opvoeden als de katten? Een kind is geen kat, maar ze voelen allebei angst en pijn, hebben behoeften die je moet respecteren en een gezonde relatie bouw je niet op met klappen.

Van wie zijn de katten officieel? Als ze van jou zijn, is de regel simpel: JOUW katten, JOUW opvoeding. Als ze van hem zijn, neem dan contact op met de Dierenbescherming.

Maar op een gegeven moment moet je je afvragen wat belangrijker is: de katten of je relatie. Zoek een fijner huisje voor ze of ga weg bij je partner...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik weet niet zo goed hoe ik je hierbij kan helpen, want dit gaat meer over de relatie met je partner.

Als jouw mening helaas niet telt, waarom laat je hem dan geen artikelen zien die door professionals zijn geschreven? De autoriteit van een expert maakt vaak meer indruk dan de mening van een "gewoon" iemand, al hangt dat natuurlijk van de persoon af.

Toch heb ik het gevoel, na wat je vertelt, dat het probleem niet zozeer de opvoedingsmethoden van je partner zijn, maar eerder zijn houding. Het lijkt er niet op dat hij in een leerproces zit, maar dat hij eerder zijn frustraties op de kat wil botvieren..

Ik ken wel wat mensen die van de "harde aanpak" zijn, maar dat gaat niet verder dan een tikje op de kont of een klein tikje met de vingers. Of je het nu eens bent met die methode of niet, mensen die hun dieren echt iets willen leren, doseren altijd hun kracht.

Dat lijkt bij jouw vriend niet het geval te zijn...

Omdat ik vroeger ook een partner heb gehad die gewelddadig was tegen mijn dieren, was het enige wat werkte om zelf voor mijn kat te gaan staan. Hij kwam er niet langs en raakte mijn dieren niet aan totdat hij gekalmeerd was.

Grappig om dit zo op te schrijven, want het doet me denken aan "bodyblocking" bij honden.

Nou ja, die methode heeft die man niet veranderd, want hij is uiteindelijk vertrokken.

Als gesprekken niets uithalen, weet ik buiten jezelf uitspreken en hem duidelijk maken dat je pertinent weigert dat hij gewelddadig is tegen je kat, niet zo goed wat ik je nog kan aanraden.

Let in ieder geval goed op jezelf; ik wil niet te pessimistisch overkomen, maar het gedrag van mensen tegenover dieren zegt vaak veel over hun karakter.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!