Hoe krijg ik deze wond weer dicht?

S
Sylvie1305 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, mijn kat is geopereerd aan een grote open wond, maar de volgende dag lieten de hechtingen al los. Er kwamen flinke bloedingen, dus ik ben toen direct teruggegaan naar de dierenarts. Die heeft er toen nietjes in gezet, maar ook die bleven niet zitten. Nu zit ik dus met een kat waarvan de wond maar voor de helft geneest... Je moet weten dat de wond meer dan 10 cm lang is en op een best wel lastige plek zit.

Het begin van de wond gaat de goede kant op (ongeveer 5 cm is genezen), maar de rest totaal niet. Er zit een gapend gat bij het gewricht achter de poot, dus elke keer als hij zijn poot beweegt, trekt dat aan de wond waardoor het maar niet geneest!! Is er een manier om deze wond eindelijk eens goed dicht te krijgen? Zeker omdat ik al circa 320 € voor dit alles heb betaald...

Met een foto begrijpen jullie mijn bezorgdheid waarschijnlijk beter 😕😕

Hoe krijg ik deze wond weer dicht?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

38 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kat moet vooral echt stoppen met de clown uit te hangen en van zijn wond afblijven. Daarom zijn die kap en dat binnenhouden ook zo belangrijk, anders kom je er echt nooit vanaf. Het zal even afzien zijn, maar met wat Zylkène en Bachbloesems om hem een beetje rustig te krijgen, moet het wel lukken. Hij moet het minstens een weekje volhouden zodat de wond goed dicht kan groeien. Ik spreek uit ervaring: ik heb zelf een poes gehad die ook zo'n druktemaker was en die kreeg toen 'huisarrest'. Ze was hartstikke chagrijnig, maar het was voor haar eigen bestwil.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Ik heb echt m'n twijfels over hoe ze die wond nou dicht gaan maken! Na twee bezoeken en twee verschillende manieren is het nog steeds niet blijven zitten, dus hoe gaan ze dat deze keer aanpakken?

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Hoi allemaal en bedankt voor jullie reacties. Nou, ik ben echt opgelucht om te zien dat ik niet paranoïde ben en dat de wond van mijn kat er inderdaad niet goed uitziet en echt goed verzorgd moet worden!

Ik ga doen wat nodig is en ik houd jullie op de hoogte van het herstel, tenminste, ik hoop echt dat het goed komt!!!

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Helemaal mee eens. Je kunt een wond in deze staat echt niet zo laten tot maandag. In het gunstigste geval raakt het ontstoken, in het ergste geval gaat de hele wond open.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

+1 voor @Ulalie. Ga direct met spoed naar de dierenarts, want je kat kan zo echt geen drie dagen blijven rondlopen. Met die wond die hij heeft is het een echt broeinest voor bacteriën. Zoek anders een andere dierenarts!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik raad je aan om je dierenarts direct om een spoedafspraak te vragen. Hij kan echt niet nog drie dagen blijven rondlopen met zo'n gapende wond die kan gaan ontsteken. Stuur hem de foto even door, zodat hij inziet dat het echt serieus is en dat je het je niet verbeeldt.

Je kunt proberen hem wat te kalmeren met de Rescue spray van Bach Bloesem. Geef hem één spraytje op zijn neus en twee in zijn reismandje; daar worden ze vaak goed rustig van.

Wat de honing betreft: je moet echt tijmhoning gebruiken en niets anders, en zorg voor een goede kwaliteit. En voor de Betadine moet je de vloeibare gele variant hebben; dep de plek hiermee een paar keer per dag.

Voor de komende tijd is het echt noodzakelijk dat hij een kraag om krijgt en dat je hem op een plek houdt waar hij niet te veel gekke dingen kan doen. Zet hem desnoods tijdelijk in een grote bench tot de wond genezen is, anders schiet het op deze manier niet op en moet hij straks elke week opnieuw gehecht worden.

Veel sterkte!

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Hoi, ik heb gisteren contact opgenomen met mijn dierenarts, want ik maak me eerlijk gezegd best wel zorgen over zijn herstel...

Zijn antwoord was dat ik hem maandagochtend terug moet brengen om de open plek opnieuw te laten behandelen en de nietjes (die nu toch niks doen) te laten verwijderen, als er tegen die tijd geen verbetering is. Maar als ik naar mijn kat kijk, vraag ik me echt af hoe dit in tweeënhalve dag uit zichzelf zou moeten verbeteren...

Ik heb het ontsmet met Betadine zalf, maar hij likt het er meteen weer af, dus dat ontsmetten schiet niet echt op. Daarbij is het een beetje een verwilderde kat (hij moet bij de dierenarts onder narcose om hem te kunnen onderzoeken). Bij mij is hij wel rustig, maar het blijft toch een stuk lastiger dan bij een "gewone" huiskat...

Bedankt voor je advies

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Ben je nog teruggegaan naar de dierenarts nadat de nietjes zijn losgelaten?

Het lijkt erop dat er nog nietjes in de wond zitten, en die zouden er eigenlijk uit moeten om het risico op infectie niet te vergroten (vooral omdat de wond bij een gewricht zit) en zodat ze de genezing niet in de weg zitten.

Om de genezing te ondersteunen, kun je er honing op smeren (honing heeft antiseptische eigenschappen en kan helpen bij het herstel).

Maar het beste is om dit eerst even met je dierenarts te overleggen.

Veel sterkte,

Groetjes,

Eloïse

Vertaald Frans
  • 38 reacties van 38

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!