Hoe is het leven met een kat die last heeft van een te snel werkende schildklier?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb net een paar uur geleden te horen gekregen dat mijn kleine Sorcière van 12 jaar last heeft van hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier).

We laten haar natuurlijk niet zo doormodderen, dus we moeten een behandeling starten.

Ik heb twee keuzes: brokjes waar de medicatie al in zit of medicijnen die één of twee keer per dag gegeven moeten worden.

Wat die brokjes betreft: we hebben nog twee andere poezen die kerngezond zijn en Sorcière vindt het vreselijk om binnen te moeten blijven...

We neigen dus naar medicijnen. Voorlopig geeft de dierenarts ons die voor één keer per dag.

Nu zit ik met een paar 'bijkomende' vragen waar ik me behoorlijk druk om maak. Hoe is het om te leven met een kat die een vaste behandeling nodig heeft? Allereerst moet het lukken om die medicijnen erin te krijgen, wat nog niet zo makkelijk zal zijn. Onze Sorcière is nogal een pittige tante als het op dokteren aankomt...

Maar ik vraag me ook af hoe anderen in onze situatie dat doen, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat... Tot nu toe gebruikten we altijd een voer- en waterautomaat en kwam er elke 2 of 3 dagen iemand langs om de automaat bij te vullen en wat aandacht te geven. Ik zie mezelf niet echt aan vrienden vragen om haar medicijnen te geven, en al helemaal niet om elke dag langs te komen (niemand in mijn vriendenkring heeft katten). Dus, hoe doen jullie dat? Nooit meer op vakantie? Geen weekendjes weg meer?

Ik ben echt even het spoor bijster (naast het verdriet dat ik voel omdat m'n kleine meisje ziek is...).

Alvast super bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

43 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ken geen homeopathische behandelingen voor schildklierproblemen (anders zouden mensen dat soort behandelingen ook wel hebben). Eén ding wel: het schijnt dat de behandeling met levothyroxine (de werkzame stof in medicijnen voor mensen) bij de juiste dosering ook voor dieren gebruikt kan worden; dit is een stuk goedkoper dan de speciale medicijnen voor dieren.

Je kunt de pil ook verstoppen in een lekkere pasta die je online of bij de dierenarts kunt kopen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, kan iemand me vertellen hoe het verloop is geweest bij jouw kat met hyperthyreoïdie?

Mijn poes krijgt hier nu al 2 jaar medicijnen voor. Ze ging van heel mager naar normaal, maar inmiddels is ze echt een bolletje geworden. Ze ziet er erg moe uit, krabt zichzelf veel, haar gedrag verandert en ze ademt vreemd...

Bedankt voor jullie ervaringen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Mijn kat Heliös had last van een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie). Dat kreeg hij toen hij 9 jaar oud was. Het is waar dat de behandeling best wel intensief is; hij kreeg 's ochtends en 's avonds een pilletje. Ik had het geluk dat hij ze makkelijk innam. Als ik weg was, kwam mijn moeder of een vriendin langs om ze aan hem te geven.

Hij kreeg minstens twee keer per jaar een bloedonderzoek om de dosering van de medicijnen aan te kunnen passen. Ik ben hem altijd normale brokjes blijven geven, maar ik wisselde wel vaak van merk omdat hij minder eetlust had. Soms kookte ik ook zelf voor hem (rijst, ham, kip, worteltjes...) of gaf ik hem zakjes natvoer.

Als je nog andere vragen hebt, stel ze gerust.

Sterkte!

Vertaald Frans
  • 43 reacties van 43

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!