Hoe is het leven met een kat die last heeft van een te snel werkende schildklier?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb net een paar uur geleden te horen gekregen dat mijn kleine Sorcière van 12 jaar last heeft van hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier).

We laten haar natuurlijk niet zo doormodderen, dus we moeten een behandeling starten.

Ik heb twee keuzes: brokjes waar de medicatie al in zit of medicijnen die één of twee keer per dag gegeven moeten worden.

Wat die brokjes betreft: we hebben nog twee andere poezen die kerngezond zijn en Sorcière vindt het vreselijk om binnen te moeten blijven...

We neigen dus naar medicijnen. Voorlopig geeft de dierenarts ons die voor één keer per dag.

Nu zit ik met een paar 'bijkomende' vragen waar ik me behoorlijk druk om maak. Hoe is het om te leven met een kat die een vaste behandeling nodig heeft? Allereerst moet het lukken om die medicijnen erin te krijgen, wat nog niet zo makkelijk zal zijn. Onze Sorcière is nogal een pittige tante als het op dokteren aankomt...

Maar ik vraag me ook af hoe anderen in onze situatie dat doen, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat... Tot nu toe gebruikten we altijd een voer- en waterautomaat en kwam er elke 2 of 3 dagen iemand langs om de automaat bij te vullen en wat aandacht te geven. Ik zie mezelf niet echt aan vrienden vragen om haar medicijnen te geven, en al helemaal niet om elke dag langs te komen (niemand in mijn vriendenkring heeft katten). Dus, hoe doen jullie dat? Nooit meer op vakantie? Geen weekendjes weg meer?

Ik ben echt even het spoor bijster (naast het verdriet dat ik voel omdat m'n kleine meisje ziek is...).

Alvast super bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

43 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • G
    Goupil70 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond Fonfec, Howtocat

Ik vertel even over mijn eigen ervaring met hyperthyreoïdie en de behandeling met Apelka.

Dit geldt misschien niet voor alle katten, want dit soort medicijnen zijn best heftig!

Het is geen enkel probleem om het over of door het voer te doen. Natuurlijk moet het voer, en dus het middel, niet te lang aan de open lucht staan.

Een halfuurtje is wel zo'n beetje het maximum...

Dus een tip, als ik mag:

Kies voer waar je kat dol op is en druppel de benodigde hoeveelheid eroverheen. Meng het een beetje.

Geef maar een klein beetje voer, precies genoeg om de Apelka te "verstoppen". Zo valt je kat erop aan en slikt hij alles direct door.

Kies ook, indien mogelijk, een moment waarop je kat echt honger heeft. Bij mij is dat 's ochtends (ze moet 's ochtends wel drie medicijnen!).

Zo stormt je kat erop af en krijgt hij zijn Apelka binnen. Daarna vul je de rest van de maaltijd aan naar eigen inzicht, en natuurlijk volgens de behoeften en trek van je kat.

De pipet rechtstreeks in de bek van de kat stoppen is echt een drama. De kat laat zich dat één keer welgevallen, maar daarna echt niet meer! En het is sowieso gevaarlijk: als je de vloeistof per ongeluk in de longen spuit, kun je je wel voorstellen wat de gevolgen zijn...

Mocht de Apelka op deze manier echt te lastig zijn (en eerlijk gezegd heb ik er op mijn manier totaal geen moeite mee), dan zijn er ook tabletten van een ander merk. Maar daar kun je misschien ook weer tegen problemen aanlopen...

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen.

Fijne avond!

PS: ik heb mijn reactie even "bewerkt" vanwege die gênante spelfouten... Sorry!

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Goedenavond Fonfec, Howtocat

Ik deel graag mijn ervaring met hyperthyreoïdie en de behandeling met Apelka.

Dit geldt misschien niet voor alle katten, want dit soort medicijnen zijn best heftig!

Het is geen enkel probleem om het over of door het voer te doen. Zorg er natuurlijk wel voor dat het voer (en dus het middel) niet te lang aan de buitenlucht blootgesteld wordt.

Een halfuurtje is wel zo'n beetje het maximum...

Dus een tip, als ik zo vrij mag zijn:

Kies voer waar je kat dol op is en doe de benodigde hoeveelheid milligrammen eroverheen. Meng het een beetje.

Geef maar een klein beetje voer, net genoeg om de Apelka in te 'verstoppen'.

Kies, indien mogelijk, ook een moment waarop je kat echt honger heeft. Bij mij is dat 's ochtends (ze moet 's ochtends wel drie medicijnen!).

Zo zal je kat er meteen op afvliegen en de Apelka zo binnenkrijgen. Daarna vul je de rest van de maaltijd aan naar eigen inzicht en naar de behoeften en trek van je kat.

De pipet rechtstreeks in de bek van je kat stoppen is een drama. Je kat laat zich één keer vangen, maar daarna echt niet meer! En het is sowieso gevaarlijk: als je de vloeistof per ongeluk in de longen spuit, kun je je het resultaat wel voorstellen...

Mocht het met de Apelka op deze manier echt te lastig zijn (en eerlijk gezegd is het bij mij totaal geen probleem), dan bestaan er ook tabletten (van een ander merk). Maar daar loop je misschien ook weer tegen problemen aan...

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen.

Fijne avond!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi @Fonfec,

Ik weet niet precies hoe die druppels werken, dus je kunt het beste even bij je dierenarts navragen of je ze door het voer mag mengen (volgens het bericht van @Goupil kan dat in ieder geval prima).

Als je maar een klein beetje natvoer geeft (ongeveer een theelepeltje), hoef je volgens mij niet bang te zijn dat er iets van overblijft. Zelf zweer ik bij de mousse van Gourmet om medicijnen te geven. Ik heb nog nooit een kat gezien die dat niet lust, en de structuur is echt superhandig om vloeibare medicatie doorheen te mengen of om balletjes te maken waar je tabletjes in verstopt. Omdat katten er na verloop van tijd op uitgekeken kunnen raken, is het goed om de smaken af te wisselen en het vooral nooit als volledige maaltijd te geven. Het moet echt een traktatie blijven voor de kat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Goupil70 en Howtocat

Ik heb gekozen voor de druppels en de dierenarts heeft me APELKA meegegeven. Hij legde uit dat het heel makkelijk is om die druppels met het pipetje toe te dienen terwijl ik mijn poes stevig vasthoud, maar Mélisse kennende wordt dat nog een hele sport.

Ik wist niet dat je die druppels door het voer kon mengen. Is dat dan in natvoer?

En tast het mengen met het voer de werking van het medicijn trouwens niet aan? Ik denk daarom dat het eten met de druppels erin niet te lang in haar bakje moet blijven staan. Mijn dierenarts legde namelijk uit dat als ik Mélisse de behandeling in tabletvorm zou geven en die door het voer zou mengen, ze het voor zover mogelijk meteen moet opeten en het niet de hele dag in haar bakje mag blijven liggen.

Bedankt voor jullie advies

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi @lamjack

Ik heb net gehoord dat mijn kat Melisse een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie) heeft. De dierenarts heeft een behandeling met tabletten voorgeschreven die ze de rest van haar leven moet slikken.

Melisse is bij mij heel knuffelig, maar ze is bang voor vreemden. Ik vraag me dus echt af hoe dat moet met die medicijnen als ik er even niet ben. Ik maak me daar best wel zorgen over.

Ik zag dat je het voer van je kat hebt aangepast. Hoe gaat het nu met hem?

De tabletten moeten echt elke dag op een vast tijdstip worden gegeven (of 's ochtends en 's avonds, afhankelijk van wat je hebt afgesproken). Als je bang bent dat je het niet altijd zelf kunt geven, volg dan de tip van @Goupil op en laat iemand langskomen die haar druppels (werkzame stof: thiamazol) in wat natvoer geeft. Overleg even met de dierenarts of het mogelijk is om af te wisselen tussen de pillen en de druppels voor als je weg bent. De behandeling met tabletten is wel goedkoper.

En pas op met zelfgemaakte alternatieven. Gekookt vlees geven is op de lange termijn niet goed voor een kat. Als je besluit om je dier vlees te geven, moet het echt rauw zijn en moet de portie zo zijn samengesteld dat deze voldoet aan de fysiologische behoeften van de kat (het idee is om een prooi na te bootsen). Als je dit niet doet, krijgt de kat op de lange duur last van tekorten.

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Goedenavond Fonfec en Plancade, alle betrokkenen en iedereen

Mijn poes van 13 heeft hier ook last van.

Ik geef haar druppels voor door het voer: APELKA. Het is natuurlijk wel een gedoe, maar het is relatief makkelijk toe te dienen. De druppels lijken geen vieze smaak te hebben, maar je moet het wel even goed door het voer mengen. Prijs: ongeveer 30 € per flesje en, afhankelijk van de dosering, doe je er een maand of iets langer mee.

De behandeling wordt aangepast op basis van de resultaten van regelmatige controles.

Een tabletje geven is bij haar te lastig. Ik ben op zoek gegaan en kwam zo bij Apelka uit.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi lamjack

Ik heb net gehoord dat mijn kat Melisse een te snel werkende schildklier heeft. De dierenarts heeft een behandeling voorgeschreven met tabletjes die ze de rest van haar leven moet slikken.

Melisse is heel erg aanhankelijk bij mij, maar ze is bang voor anderen. Ik vraag me dus echt af hoe dat moet met die behandeling als ik een keer weg ben. Ik maak me daar best wel zorgen over.

Ik zag dat je de voeding van je kat hebt veranderd. Hoe gaat het nu met hem?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik zit in hetzelfde schuitje als jij en ik behandel hem op precies dezelfde manier.

Mijn vraag is: heeft hij dagenlang niet gegeten? Bedankt voor je antwoord.

Ik ben echt radeloos met mijn geliefde kat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, om hyperthyreoïdie bij je kat te behandelen, hoef je hem eigenlijk alleen maar geen jodium meer te geven. Onze kat stierf nog liever van de honger dan dat hij YD at en die medicijnen sloopten echt zijn maag (hij gaf rood over). De dierenarts wist het ook niet meer. Ik heb op internet gezocht naar jodiumarme voeding: https://informationsnutritionnelles.fr/iode en bingo!

Sinds kort eet mijn kat alleen nog maar in water gekookte kipfilet met een beetje YD en ik heb het kraanwater vervangen door flessenwater (daar zit geen jodium in). Hij is in 3 weken tijd weer 1 kg aangekomen en het gaat echt super met hem. Ik kom net terug van het bloedprikken: de waarden zijn nu stabiel en de dierenarts staat echt perplex.

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 43

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!