Hoe is het leven met een kat die last heeft van een te snel werkende schildklier?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb net een paar uur geleden te horen gekregen dat mijn kleine Sorcière van 12 jaar last heeft van hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier).

We laten haar natuurlijk niet zo doormodderen, dus we moeten een behandeling starten.

Ik heb twee keuzes: brokjes waar de medicatie al in zit of medicijnen die één of twee keer per dag gegeven moeten worden.

Wat die brokjes betreft: we hebben nog twee andere poezen die kerngezond zijn en Sorcière vindt het vreselijk om binnen te moeten blijven...

We neigen dus naar medicijnen. Voorlopig geeft de dierenarts ons die voor één keer per dag.

Nu zit ik met een paar 'bijkomende' vragen waar ik me behoorlijk druk om maak. Hoe is het om te leven met een kat die een vaste behandeling nodig heeft? Allereerst moet het lukken om die medicijnen erin te krijgen, wat nog niet zo makkelijk zal zijn. Onze Sorcière is nogal een pittige tante als het op dokteren aankomt...

Maar ik vraag me ook af hoe anderen in onze situatie dat doen, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat... Tot nu toe gebruikten we altijd een voer- en waterautomaat en kwam er elke 2 of 3 dagen iemand langs om de automaat bij te vullen en wat aandacht te geven. Ik zie mezelf niet echt aan vrienden vragen om haar medicijnen te geven, en al helemaal niet om elke dag langs te komen (niemand in mijn vriendenkring heeft katten). Dus, hoe doen jullie dat? Nooit meer op vakantie? Geen weekendjes weg meer?

Ik ben echt even het spoor bijster (naast het verdriet dat ik voel omdat m'n kleine meisje ziek is...).

Alvast super bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

43 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Hoi Howtocat

Je hebt echt mazzel dat je een dierenarts hebt die alles goed uitlegt. Die van mij legt wel wat uit, maar het blijft erg oppervlakkig. Daardoor heb ik altijd het gevoel dat ik hem stoor met mijn vragen, terwijl ik het juist graag wil begrijpen.

Ik ben nogal angstig aangelegd, dus je kunt je wel voorstellen hoe het was toen hij over de mogelijkheid van een tumor begon...!!!

Nog een fijne dag en bedankt dat je je ervaringen met ons wilt delen

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Howtocat

Je hebt echt mazzel dat je een dierenarts hebt die alles goed uitlegt. Die van mij legt wel wat uit, maar het blijft erg oppervlakkig. Daardoor heb ik altijd het gevoel dat ik hem stoor met mijn vragen, terwijl ik het juist graag wil begrijpen.

Ik ben nogal angstig aangelegd, dus je kunt je wel voorstellen hoe het was toen hij over de mogelijkheid van een tumor begon...!!!

Nog een fijne dag en bedankt dat je je ervaringen met ons wilt delen

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Goupil

De echo heeft niets te maken met de hyperthyreoïdie.

De dierenarts denkt aan een tumor en ik word er echt ziek van.

De arts is heel serieus, maar hij is wel een beetje kortaf!

Ik moet sowieso nog een maand wachten op het onderzoek en heb dus alle tijd om me zorgen te maken, maar daar lijkt hij geen rekening mee te houden.

Fijne dag nog

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Fonfec en Goupil,

Bij mijn kat duurde het echt wel 3 tot 4 weken behandeling voordat ik verschil merkte in zijn gedrag (hij was hyperactief geworden, agressief en plaste ook overal in huis).

Wat zijn gewicht betreft zie ik echter ook geen verschil. De mijne is 12 en heeft daarnaast last van nierinsufficiëntie. Hij is een erg lastige eter en geeft makkelijk over, dus het is niet zo gek dat hij niet aankomt. Hij krijgt al sinds eind oktober 2017 Vidalta.

Ik heb over 10 dagen een afspraak voor de inentingen. Als er nog ontwikkelingen zijn of info die de moeite waard is om te melden, kom ik hier zeker nog even langs om dat te vertellen. Het is tenslotte voor iedereen nuttig om ervaringen uit te wisselen. Mijn dierenarts legt alles gelukkig heel goed uit, dus dat helpt enorm.

Vertaald Frans
    G
    Goupil70 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Even een kleine verduidelijking.

Sinds mijn kat van 14 Apelka krijgt, is ze weer aangekomen. Inmiddels gaat alles goed met haar. Ze eet weer normaal. Ik ben op ander voer overgestapt en ze is dol op wat ik haar nu geef.

Kortom: voor mij werkt Apelka prima.

Maar zoals ik al zei: het hangt echt van de kat af!!!

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Een echo om een te snel werkende schildklier te controleren? Ja, waarom niet?

Het lijkt er inderdaad op dat de dierenarts iets anders vermoedt.

Een te snel werkende schildklier wordt bij mijn poes in ieder geval via een bloedonderzoek vastgesteld en gecontroleerd!

In mijn geval duurde het even voordat de Apelka aansloeg (zoals bij alle medicijnen voor "serieuze" aandoeningen).

Hoe lang precies? Dat durf ik niet te zeggen, misschien ongeveer een maand.

Maar dat hangt waarschijnlijk van de kat af, zoals altijd!

Veel sterkte, het is een erg vervelende, langdurige en lastige ziekte.

Als de Apelka niet bevalt, kun je de dierenarts vragen naar de medicijnen in tabletvorm: dat is weer anders en werkt misschien beter... (ik weet de naam even niet meer...)

Fijne avond

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond en de beste wensen voor iedereen!

Melisse, mijn poes van 15 jaar, heeft last van een te snel werkende schildklier en krijgt sinds een maand Apelka.

Vandaag heeft de dierenarts haar gewicht gecontroleerd en ze is geen gram aangekomen; ze is zelfs 150 gram afgevallen.

Weten jullie hoe lang het duurt voordat dit medicijn echt gaat werken?

De dierenarts lijkt te denken dat we verder moeten kijken en een echo van de buik moeten laten maken. Ik ben bang dat hij iets ernstigers vermoedt.

Hij heeft een bloedonderzoek gedaan en alles ziet er goed uit, ook de bloedwaarden enz.

Dus we wachten nu nog een maandje af om te zien of ze weer aankomt.

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

een gelukkig nieuwjaar voor jou ook en voor je dieren

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Goedenavond allemaal,

Dat is wat ik al zei. Je kunt één geval nooit zomaar over één kam scheren.

Bij mijn poes gaf Apelka geen enkel probleem, geen bijwerkingen. En haar toestand is enorm verbeterd.

Na twee maanden kon ik de dosis verlagen naar 1,25 mg per dag, omdat het nu een stuk beter gaat.

Maar Maudlady heeft een slechte ervaring gehad.

Dus.

Bij dit soort krachtige medicijnen moet je altijd je dierenarts raadplegen en hun advies opvolgen (tenminste, als je echt het gevoel hebt dat het een goede is!)

Ik kan bevestigen: een paar druppels (een paar mg) Apelka in of op het voer doen is geen probleem, zolang het maar niet te lang aan de buitenlucht blootgesteld wordt (maximaal zo'n 45 minuten of een half uur, zoals ik hierboven al schreef).

Ik hoop dat dit jou en vooral je kat kan helpen.

Ik wens jullie een fijne jaarwisseling.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal,

We zijn allemaal radeloos als onze beestjes ziek zijn, je moet maar net de juiste dierenarts treffen. Ik heb net een kat verloren na een behandeling die wordt afgeraden voor katten met nierproblemen (Metacam). En omdat dit natuurlijk niet gecheckt was, heb ik haar "de genadeklap gegeven" in plaats van haar beter te maken! GRRR

Ik heb een andere dierenarts gevonden nadat een tweede kat ziek werd; daar is hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier) vastgesteld, maar wel met verschillende complicaties omdat de vorige dierenarts hem voor darmproblemen had behandeld.

Na 2 weken Apelka is mijn kat weer ziek: diarree, overgeven, enz...

Het verdict: Apelka kan bij sommige katten de lever kapotmaken (met dank aan de 2e dierenarts). We zijn dus met alles gestopt om de diarree en het overgeven te stoppen. Ik moet de Apelka nu opnieuw proberen met een lagere dosis, en als dat niet gaat, wordt het dieetvoer (brokjes) als ik echt geen keus heb. Nou, veel sterkte allemaal!

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 43

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!