Hoe is het leven met een kat die last heeft van een te snel werkende schildklier?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb net een paar uur geleden te horen gekregen dat mijn kleine Sorcière van 12 jaar last heeft van hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier).

We laten haar natuurlijk niet zo doormodderen, dus we moeten een behandeling starten.

Ik heb twee keuzes: brokjes waar de medicatie al in zit of medicijnen die één of twee keer per dag gegeven moeten worden.

Wat die brokjes betreft: we hebben nog twee andere poezen die kerngezond zijn en Sorcière vindt het vreselijk om binnen te moeten blijven...

We neigen dus naar medicijnen. Voorlopig geeft de dierenarts ons die voor één keer per dag.

Nu zit ik met een paar 'bijkomende' vragen waar ik me behoorlijk druk om maak. Hoe is het om te leven met een kat die een vaste behandeling nodig heeft? Allereerst moet het lukken om die medicijnen erin te krijgen, wat nog niet zo makkelijk zal zijn. Onze Sorcière is nogal een pittige tante als het op dokteren aankomt...

Maar ik vraag me ook af hoe anderen in onze situatie dat doen, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat... Tot nu toe gebruikten we altijd een voer- en waterautomaat en kwam er elke 2 of 3 dagen iemand langs om de automaat bij te vullen en wat aandacht te geven. Ik zie mezelf niet echt aan vrienden vragen om haar medicijnen te geven, en al helemaal niet om elke dag langs te komen (niemand in mijn vriendenkring heeft katten). Dus, hoe doen jullie dat? Nooit meer op vakantie? Geen weekendjes weg meer?

Ik ben echt even het spoor bijster (naast het verdriet dat ik voel omdat m'n kleine meisje ziek is...).

Alvast super bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

43 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Eolia
    Eolia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, Isis is 13 jaar en na flink wat gewichtsverlies bleek dat ze een te snel werkende schildklier heeft. Ze krijgt nu sinds een maand Apelka. Gisteren zijn we bij de dierenarts geweest; ze is 400 gram aangekomen en ze eet weer goed. Bestaat er eigenlijk een natuurlijk middel tegen een te snel werkende schildklier?

Ik ben namelijk niet zo'n fan van al die medicijnen. Bestaan er ook speciale brokken voor? Alvast bedankt en veel sterkte voor alle andere beestjes!

Vertaald Frans
    P
    Pagotte Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, mijn kat van 14 wordt al 2 jaar behandeld voor een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie). Ze krijgt Thiafeline, 5 mg in één keer. Nu zijn we naar een nieuwe dierenarts gegaan (vanwege een verhuizing) en die vertelde me dat het beter is om 2,5 mg 's ochtends en 2,5 mg 's avonds te geven. Bovendien was de TSH-waarde bij de laatste controle 105! Echt extreem hoog... Maar we waren het pilletje de avond ervoor vergeten te geven, dus we hadden haar die ochtend 2,5 mg gegeven. Kortom, over een maand moeten we de analyse opnieuw laten doen. Ik vroeg me af hoe laat we die afspraak het beste kunnen plannen. Want als we de afspraak 20 uur na het pilletje plannen, zal de waarde natuurlijk veel te hoog zijn... Ook vroeg ik me af of die speciale brokjes tegen schildklierproblemen interessant kunnen zijn, vooral voor als we een weekendje weg of op vakantie gaan. Hebben jullie ervaring met de brokken van Hill’s voor de schildklier (Hill's Prescription Diet y/d)? Bedankt! :)
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hill's y/d Thyroid Care brokjes zijn echt top!!! Bij de dierenarts zijn ze een beetje duur, maar op internet scheelt het een derde!!! Super effectief, maar je mag echt niks anders geven!! De bloedwaarden na een maand zijn echt een plezier om te zien!!

Vertaald Frans
    Brunette1962
    Brunette1962 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Reactie op Camil: om nierfalen te behandelen, moet je de "Urinary" brokjes van het merk ROYAL CANIN kopen (verkrijgbaar in zakken van 400 g en 2 kg op de Franse website Wanimo.com)

Vertaald Frans
    Brunette1962
    Brunette1962 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een poes van 14 jaar met een te snel werkende schildklier, waarvoor ze sinds vandaag Thiafeline 2,5 mg en Amodip krijgt.

Ik ben met haar naar de dierenarts gegaan omdat ik zag dat ze enorm was afgevallen en ze er ongebruikelijk uitgeput uitzag. Ik hoop echt dat ze weer wat gaat aankomen (ze weegt nu nog maar 3,9 kg).

Volgens de dierenarts geeft Thiafeline meestal heel snel goede resultaten. Over een maand staat er een nieuw bloedonderzoek gepland om haar T4-waarde te controleren.

Vertaald Frans
    C
    Camil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn poes van 11 jaar heeft een ernstige te snelle schildklierwerking (hyperthyreoïdie) en nierfalen stadium 3... Ze krijgt nu sinds 3 maanden Semintra en Hill's y/d natvoer... Ze blijft steken op 2,5 kg en daar maak ik me echt ontzettend zorgen over... Als jullie tips hebben waardoor ze wat kan aankomen zonder dat het haar behandeling in de weg zit, zou ik dat heel fijn vinden... Ik dacht zelf aan wat kipfilet door haar voer mengen, vroeger wilde ze dat nog wel eens eten (afhankelijk van haar humeur), maar omdat ze al zo weinig eet, ben ik bang dat ze tekorten krijgt... Ik heb haar een tijdje Nutri-plus gel gegeven, maar dat lijkt niet echt te helpen. Bovendien staat er op de bijsluiter niets over jodium, maar volgens de samenstelling op internet zit het er wel in... Ik weet het even niet meer... Bedankt...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hill's y/d brokjes zijn speciale brokken voor katten met hyperthyreoïdie. Ze vervangen een medische behandeling, maar als je besluit om je kat met deze voeding te behandelen, mag hij absoluut niets anders eten dan deze brokjes (er is ook natvoer van).

Wat betreft Apelka kun je het beste eens informeren bij een andere dierenarts (vorige maand zei mijn apotheek dat er leveringsproblemen waren bij de fabrikant, terwijl mijn dierenarts het gewoon op voorraad had en van niets wist).

Fijne dag

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn kat Mélisse krijgt nu al ruim twee maanden Apelka en de uitslagen van haar bloedonderzoek zijn goed.

Maar de fabrikant van Apelka levert het om onbekende redenen al meer dan een maand niet meer. Mijn voorraad raakt bijna op. Het is supermakkelijk toe te dienen bij mijn kat, dus ik baal hier echt van.

Hebben jullie hier ook last van en hoe gaat het bij jullie? De dierenarts zegt dat ik moet overstappen op tabletten, maar Mélisse gaat die echt nooit willen nemen.

Patmimiekiki, wat zijn die y/d brokjes precies?

Bedankt voor jullie reacties.

Fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

HALLO, mijn kat Mimie (ongeveer 15 jaar oud) heeft al 6 jaar last van een te snel werkende schildklier. Ze werd eerst behandeld met Felimazole tabletten en sinds de zomer van 2017 krijgt ze twee keer per dag Apelka. We hebben ook een tweede kat die geen gezondheidsproblemen heeft. We gaan elk jaar op vakantie en op dat moment stappen we over van de medicatie naar de y/d brokjes. Als we weg zijn, laten we dus alleen maar y/d brokjes staan voor beide katten. Er komt om de 2 à 3 dagen iemand langs die de zieke kat wat extra y/d natvoer geeft en de andere kat wat gewoon natvoer. We doen dit nu al 6 jaar zo en hebben nooit problemen gehad. Hopelijk helpt dit andere baasjes van katten met schildklierproblemen om met een geruster hart op vakantie te gaan...

Vertaald Frans
    G
    Goupil70 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat is precies wat ik zeg, misschien was ik niet duidelijk genoeg: voor die rotziekte (en dat geldt ook voor mensen!):

een echo heeft totaal geen zin!

Ja Fonfec, ik heb een heel goede dierenarts (enige minpunten: ze weet niet veel van voeding of alternatieve geneeswijzen!). Is dat de enige dierenarts bij jou in de buurt?

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 43

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!