Hoe is het leven met een kat die last heeft van een te snel werkende schildklier?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb net een paar uur geleden te horen gekregen dat mijn kleine Sorcière van 12 jaar last heeft van hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier).

We laten haar natuurlijk niet zo doormodderen, dus we moeten een behandeling starten.

Ik heb twee keuzes: brokjes waar de medicatie al in zit of medicijnen die één of twee keer per dag gegeven moeten worden.

Wat die brokjes betreft: we hebben nog twee andere poezen die kerngezond zijn en Sorcière vindt het vreselijk om binnen te moeten blijven...

We neigen dus naar medicijnen. Voorlopig geeft de dierenarts ons die voor één keer per dag.

Nu zit ik met een paar 'bijkomende' vragen waar ik me behoorlijk druk om maak. Hoe is het om te leven met een kat die een vaste behandeling nodig heeft? Allereerst moet het lukken om die medicijnen erin te krijgen, wat nog niet zo makkelijk zal zijn. Onze Sorcière is nogal een pittige tante als het op dokteren aankomt...

Maar ik vraag me ook af hoe anderen in onze situatie dat doen, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat... Tot nu toe gebruikten we altijd een voer- en waterautomaat en kwam er elke 2 of 3 dagen iemand langs om de automaat bij te vullen en wat aandacht te geven. Ik zie mezelf niet echt aan vrienden vragen om haar medicijnen te geven, en al helemaal niet om elke dag langs te komen (niemand in mijn vriendenkring heeft katten). Dus, hoe doen jullie dat? Nooit meer op vakantie? Geen weekendjes weg meer?

Ik ben echt even het spoor bijster (naast het verdriet dat ik voel omdat m'n kleine meisje ziek is...).

Alvast super bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

43 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lola-rose Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Je hoeft Felimazole of Apelka echt niet rechtstreeks in de bek te stoppen, dat is alleen maar een hoop gedoe voor jou en je beestje. Het bestaat ook in een flesje; je hoeft de druppels alleen maar door het voer te doen. Blijkbaar is het smaakloos, want anders zou mijn poes het echt niet eten.
    Vertaald Frans
    NathaliepourCharly
    Nathaliepourcharly Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb even hulp nodig. Charly, mijn kat van 14 jaar, heeft een ernstig te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie) en hij is echt een ontzettend moeilijke eter. Hij bedelt en miauwt constant om eten, maar weigert vervolgens alles wat ik in zijn bakje doe (rauw vlees/BARF, gekookt vlees, natvoer van Almo, Yarrah, enz.).

Ik moet bijna elke dag van voer wisselen... het is echt lastig.

Daarnaast weigerde hij de Felimazole, dus we zijn overgestapt op Apelka voor in zijn bek... maar hij is het inmiddels helemaal zat.

Hebben jullie hier ervaring mee of weten jullie of er behandelingen zijn zoals bij mensen?

Bedankt voor jullie hulp.

Nathalie

Vertaald Frans
    NathaliepourCharly
    Nathaliepourcharly Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het is alweer een tijdje geleden dat je je bericht hebt geplaatst. Ik weet niet hoe het er nu voor staat.

Het is best wel een gedoe. Ik heb een kat van 15 die al 3 jaar ziek is. De behandeling is erg duur, echt te duur. Ik heb gekozen voor een 'humaan' medicijn dat 10 keer zo goedkoop is bij de apotheek, op recept van de dierenarts. Alleen speciale brokjes zijn niet voldoende, want de kat moet er dan wel precies de juiste hoeveelheid van eten :(.

Je moet heel consequent zijn, die van mij krijgt het 2 keer per dag. Er is geen andere optie dan een betrouwbare kattenoppas. Hij is erg lastig geworden en geeft elke nacht over. Ik vermoed dat zijn schildklier hem dwarszit. Laat maar weten als je nog vragen hebt.

Groetjes,

Isabelle

Hoi Isabelle,

Kun je me vertellen welk humaan medicijn dat is? Ik vind het steeds lastiger om de Apelka in de bek van mijn kleine Charly te krijgen. Hij is 14 jaar en heeft een ernstige hyperthyreoïdie (te snel werkende schildklier).

Alvast bedankt!

Nathalie

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als je tijdens de vakantie je huisdier niet kunt meenemen, is een kattenhotel de oplossing: de verzorgers geven de medicijnen dan voor je... het kost wat, maar die verantwoordelijkheid moet je gewoon nemen.

Kattenhotels zijn niet altijd de juiste plek, zelfs als ze je kat accepteren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Je hebt je bericht al een tijdje geleden geplaatst, dus ik weet niet hoe het er inmiddels voor staat.

Het is best wel een gedoe allemaal. Ik heb zelf een kat van 15 die al 3 jaar ziek is. De behandeling is erg duur, eigenlijk te duur. Ik heb daarom gekozen voor een 'menselijk' medicijn dat 10 keer goedkoper is bij de normale apotheek, gewoon met een recept van de dierenarts. Alleen brokjes zijn niet genoeg en je kat moet er echt de juiste hoeveelheid van binnenkrijgen :(.

Je moet er heel consequent in zijn, die van mij krijgt het 2 keer per dag. Je hebt dan ook echt een betrouwbare oppas nodig. Hij is inmiddels erg lastig geworden en geeft elke nacht over. Ik vermoed dat hij last heeft van zijn schildklier. Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.

Groetjes,

Isabelle

Vertaald Frans
    G
    Grabuge Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je je huisdier niet mee kunt nemen op vakantie, dan is een kattenhotel de oplossing: de verzorgers geven de medicijnen dan voor je... dat kost wel wat, maar die verantwoordelijkheid hoort er nu eenmaal bij.

Vertaald Frans
    L
    Lubberd Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, zes maanden geleden is er bij mijn kat van 13,5 jaar een te snel werkende schildklier vastgesteld. Na de eerste onderzoeken is ze begonnen met Apelka en moest ik van de een op de andere dag overstappen op Hill's y/d voer, zowel brokjes als natvoer. Het probleem is alleen dat ze het echt niet lekker vindt. Ze is geboren in Nieuw-Caledonië en daar was destijds niet veel keuze in goed kattenvoer. Daardoor is ze gewend geraakt aan één specifiek merk brokjes en is ze super kieskeurig geworden elke keer dat ik wilde overstappen op iets beters. Als ik jullie berichten zo lees, zie ik dat velen van jullie het voer van je kat helemaal niet hoefden aan te passen. Wat voor natvoer geven jullie je katten dan vooral? Ik hoor het graag! Delphine
    Vertaald Frans
    T
    Tyssia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sandra04

Ik wens je veel sterkte en hoop dat je kat in het nieuwe jaar weer helemaal gezond wordt!

Ja, Eolia, ook een gelukkig nieuwjaar voor jou! Er bestaat voer dat een kat kan krijgen zonder medicatie, mits hij echt alleen dat eet en absoluut niets anders; dat is Y/D. Maar er is wel begeleiding van de dierenarts bij nodig. Je moet ook heel rustig overstappen op dit voer zonder direct te stoppen met de medicatie, maar de dierenarts legt je dat wel uit.

Vertaald Frans
    T
    Tyssia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb dit probleem zelf twee keer gehad met mijn oude kat. Zijn lipasewaarde steeg door de Thiafeline, waardoor hij last kreeg van een beginnende acute alvleesklierontsteking. Telkens wanneer we probeerden hem weer twee keer per dag 2,5 mg Thiafeline te geven, schoot zijn lipasewaarde weer omhoog. Je zou een weekje kunnen overstappen op y/d-voer (van Hill's), dat kan sowieso geen kwaad. Laat hem in ieder geval niet zo aanmodderen en neem direct weer contact op met je dierenarts. Als onze kat jonger was geweest, had ik hem een behandeling met radioactief jodium laten geven, maar dat kan alleen in Parijs of Villeneuve d'Ascq. Dat was voor ons te ver weg en door de corona was het destijds onmogelijk om daarheen te reizen.

Vertaald Frans
    S
    Sandra04 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig.

Mijn kat is 13 jaar oud en heeft een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie). Hij is veel afgevallen en woog nog maar 2,4 kg. De dierenarts gaf hem een behandeling van 10 mg die heel goed aansloeg; zijn schildklierwaarden werden er beter door. De dierenarts wilde de dosis echter verhogen naar 15 mg, waarna mijn kat enorm veel haar verloor en nog meer afviel... Nadat de behandeling even was stopgezet ging het nog niet beter, dus besloot de dierenarts weer terug te gaan naar 10 mg. Maar sinds ik hem dat weer geef, is het alleen maar erger geworden... Hij is heel zwak, heeft zijn ogen bijna dicht en het lukt hem niet om zijn behoefte te doen, behalve plassen...

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen... Ik heb geen idee hoe ik hem kan helpen om zich weer beter te voelen...

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 43

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!