Ga eerst even met een dierenarts praten en neem haar zo nodig mee voor een check-up. Misschien heeft ze wel last van haar urinewegen.
Ten tweede heb ik dit zelf ook meegemaakt met een van mijn katjes. Het was net iets anders, want hij deed zijn grote behoefte wel in de bak, maar plaste er altijd buiten.
Daarnaast ging hij ook wel eens buiten de bak staan om de drollen uit de bak te vissen en ze er vervolgens naast te leggen.
Na lang nadenken en van alles te hebben geprobeerd (ik heb wel honderd soorten kattengrit geprobeerd), merkte ik het volgende:
zodra de bak te veel naar urine ruikt (ik heb twee katjes die op dezelfde bak gaan), wil meneer er niet meer op. Logisch natuurlijk, want katten zijn erg op hun hygiëne gesteld!
Een tijdje heb ik van die kristalvulling gebruikt. Superhandig, maar ook loeiduur! Ik denk dat hij die kristallen aan z'n pootjes niet prettig vond. Hij houdt ook niet van klontvormend grit dat heel fijn is (meestal net als zand). Het eindresultaat? Ik ben overgestapt op heel simpel grit (eigenlijk gewoon het goedkoopste huismerk uit de supermarkt...) en sindsdien is meneer weer helemaal tevreden.
Natuurlijk schep ik elke dag de poep eruit en verschoon ik de hele bak om de 2 à 3 dagen.
Ik heb ook dat klepje aan de voorkant weggehaald, want dat vonden ze eng. Ik denk dat ik binnenkort zelfs de hele kap eraf haal, omdat ik merk dat het ze in de weg gaat zitten nu ze groter worden.
Ik maak de bak nooit schoon met chloor, want een van m'n katten wordt daar helemaal hyper van (het schijnt dat katten gek zijn op de geur van chloor, dus pas op dat je de bak of de vloer eromheen niet met chloor poetst).
Ik maak hem gewoon schoon met water en zeep, en af en toe gebruik ik wat Sanytol om te ontsmetten.
Toen ze nog jong waren, maakte het soort grit ze niet zoveel uit. Nu merk ik dat ze heel kieskeurig zijn geworden wat betreft de textuur. Misschien is dat bij jouw poesje ook wel het geval... ze worden echt lastiger naarmate ze ouder worden! :D
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Houd ons op de hoogte en nog een fijne dag!