Help! Mijn kat staat IN de kattenbak maar plast ERBUITEN...

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal! Jullie zijn mijn laatste hoop, dus ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen! Dit is het verhaal:

Ik heb mijn poes Louboutin nu bijna twee jaar en dit is mijn probleem: ze gaat wel de kattenbak in, maar blijft op de rand staan met haar achterwerk richting de uitgang. Daardoor plast ze dus gewoon naar buiten. Het lastige is om het haar uit te leggen, want ze staat wel IN de bak, maar niet helemaal, toch?

Ik heb al van alles geprobeerd:

- een grotere kattenbak gekocht

- het klapdeurtje eruit gehaald

- de bak schoongemaakt met bleekmiddel

- de bak is altijd perfect schoon

En niets helpt... het vreemde is dat het ruim een maand goed ging en nu is het weer helemaal mis! Ik moet elke dag schoonmaken!

Ik sta open voor alle suggesties, want ik ben echt aan het einde van mijn latijn!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Clarisse81 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik had precies hetzelfde probleem en ik heb me er echt wel een maand lang suf over gepiekerd om het te begrijpen... Ik ben met m'n poes naar de dierenarts geweest en het bleek dat ze een blaasontsteking had. Blijkbaar koppelde ze de kattenbak aan de pijn tijdens het plassen en daarom wilde ze er niet meer in. Dus we zijn eerst begonnen met het behandelen van de blaasontsteking.

Daarna heb ik de kattenbak wat hoger gezet, want ze is nogal een beetje lui aangelegd. Hierdoor wordt ze gedwongen om er echt in te gaan om te plassen en sindsdien is het probleem bij ons opgelost. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, nog een fijne dag!

Vertaald Frans
    Alain25
    Alain25 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Net als jij heb ik op internet naar een oplossing gezocht en zo kwam ik je bericht tegen. Ik heb zes dagen geleden deze plexiglas plaat bij de bouwmarkt gevonden; ik dacht dat ik hem nog op maat moest snijden, maar hij was precies goed. Bedankt voor je reactie.

Vertaald Frans
    Alain25
    Alain25 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Elodie.

Ik heb je een berichtje gestuurd, maar ik weet niet of je het hebt ontvangen, dus ik probeer het hier nog even opnieuw. Mijn poes doet namelijk precies hetzelfde. Net als jij heb ik geprobeerd om de deksel eraf te halen, maar dat was een drama: ze plast dan recht omhoog en besproeit de kast die achter de bak staat. Ik heb nu een plaat plexiglas van 50 cm hoog, 1 m breed en 1 mm dik geplaatst en sindsdien gaat alles goed. Ik zal proberen een foto toe te voegen, want dat zegt meer dan een heel verhaal.

Groetjes, Alain
    Vertaald Frans
    N
    Nekkoiska Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik had een beetje hetzelfde probleem als @Mililou: een onhandige kat. De vier pootjes staan erin, hup daar gaan we, ook al hangt m'n achterwerk er nog buiten.

Ik ben overgestapt op een kattenbak met een boveningang. En m'n leven is echt veranderd! Ik had geluk dat m'n twee katten er super snel aan gewend waren, maar ik kan het je echt aanraden. Ik durf geen merk te noemen, maar zoek maar eens op 'kattenbak met boveningang', je vindt er genoeg en het is echt top.

Hij neemt bijna evenveel ruimte in als een gewone kattenbak, maar de wanden zijn juist heel hoog. Hierdoor kan de kat, als 'ie dat wil, staand plassen en graven zoveel 'ie wil zonder dat 'ie je hele appartement overhoop haalt.

Vertaald Frans
    Pauline62570
    Pauline62570 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, mijn kat doet precies hetzelfde. Ik heb twee gesloten kattenbakken, maar hij begint zittend met plassen en eindigt staand tegen alle wanden aan de binnenkant van de bak (soms druppelt het zelfs op hemzelf en op de andere katten die er gebruik van maken). Wat moet ik doen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Goedenavond élodiee, ik snap je helemaal, ik heb hetzelfde probleem. Ik heb echt alles al geprobeerd, maar na een jaar helpt er nog steeds niets. Ik denk gewoon dat mijn poesje niet zo handig is! lol… Ik leg nu van die papieren onderleggers rond de kattenbakken die ik elke dag vervang. Het is vermoeiend, maar ja, ik hou toch van m'n kleine onhandige schat! lol… Succes en laat het even weten als je ooit een oplossing vindt svp 👍
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Goedenavond élodiee, ik snap je helemaal, ik heb hetzelfde probleem. Ik heb echt alles al geprobeerd, maar na een jaar helpt er nog steeds niets. Ik denk gewoon dat mijn poesje niet zo handig is! lol… Ik leg nu van die papieren onderleggers rond de kattenbakken die ik elke dag vervang. Het is vermoeiend, maar ja, ik hou toch van m'n kleine onhandige schat! lol… Succes en laat het even weten als je ooit een oplossing vindt svp 👍
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ga eerst even met een dierenarts praten en neem haar zo nodig mee voor een check-up. Misschien heeft ze wel last van haar urinewegen.

Ten tweede heb ik dit zelf ook meegemaakt met een van mijn katjes. Het was net iets anders, want hij deed zijn grote behoefte wel in de bak, maar plaste er altijd buiten.

Daarnaast ging hij ook wel eens buiten de bak staan om de drollen uit de bak te vissen en ze er vervolgens naast te leggen.

Na lang nadenken en van alles te hebben geprobeerd (ik heb wel honderd soorten kattengrit geprobeerd), merkte ik het volgende:

zodra de bak te veel naar urine ruikt (ik heb twee katjes die op dezelfde bak gaan), wil meneer er niet meer op. Logisch natuurlijk, want katten zijn erg op hun hygiëne gesteld!

Een tijdje heb ik van die kristalvulling gebruikt. Superhandig, maar ook loeiduur! Ik denk dat hij die kristallen aan z'n pootjes niet prettig vond. Hij houdt ook niet van klontvormend grit dat heel fijn is (meestal net als zand). Het eindresultaat? Ik ben overgestapt op heel simpel grit (eigenlijk gewoon het goedkoopste huismerk uit de supermarkt...) en sindsdien is meneer weer helemaal tevreden.

Natuurlijk schep ik elke dag de poep eruit en verschoon ik de hele bak om de 2 à 3 dagen.

Ik heb ook dat klepje aan de voorkant weggehaald, want dat vonden ze eng. Ik denk dat ik binnenkort zelfs de hele kap eraf haal, omdat ik merk dat het ze in de weg gaat zitten nu ze groter worden.

Ik maak de bak nooit schoon met chloor, want een van m'n katten wordt daar helemaal hyper van (het schijnt dat katten gek zijn op de geur van chloor, dus pas op dat je de bak of de vloer eromheen niet met chloor poetst).

Ik maak hem gewoon schoon met water en zeep, en af en toe gebruik ik wat Sanytol om te ontsmetten.

Toen ze nog jong waren, maakte het soort grit ze niet zoveel uit. Nu merk ik dat ze heel kieskeurig zijn geworden wat betreft de textuur. Misschien is dat bij jouw poesje ook wel het geval... ze worden echt lastiger naarmate ze ouder worden! :D

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Houd ons op de hoogte en nog een fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik raad je aan om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan. Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn poes Issis. Ze was niet fit, sliep veel en plaste heel weinig en buiten haar bak. Na onderzoek vonden we de oorzaak: ze had een urineweginfectie en ze zat helemaal verstopt (iets wat bij vrouwtjeskatten echt bijna nooit voorkomt). Ze is 5 dagen bij de dierenarts gebleven, waar ze een katheter en een infuus kreeg... Inmiddels is ze alweer een maand thuis. Ze krijgt nu alleen nog de brokjes die de dierenarts heeft voorgeschreven (Royal Canin Urinary) en het gaat hartstikke goed met haar. Ik hoop dat je snel weet wat er met je kat aan de hand is, laat je nog even weten hoe het gaat?

Vertaald Frans
    D
    Dockman Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Élodie,

Haal de kap van de kattenbak eraf. Katten voelen zich niet veilig in dit soort bakken, zeker niet als ze ook nog eens in een kleine ruimte zoals de wc staan. In de natuur blijft een kat op zijn hoede als hij zijn behoefte doet; hij moet kunnen zien wat er om hem heen gebeurt. Dat geldt ook voor huiskatten. Een dichte bak in een afgesloten wc is simpelweg te veel voor hem.

Verder, als er niets is veranderd in de omgeving van je kat, de bak regelmatig wordt schoongemaakt, je altijd hetzelfde merk grit gebruikt en de sfeer in huis hetzelfde is gebleven, dan is het verstandig om even langs de dierenarts te gaan.

Een urineweginfectie zou de oorzaak kunnen zijn. Katten met een blaasontsteking, nierstenen, enzovoort, associëren de kattenbak vaak met pijn. Sommigen gaan zelfs op andere plekken plassen om de pijn te verlichten. Die van jou probeert nog wel bij de bak in de buurt te komen, maar doet zijn behoefte uiteindelijk erbuiten.

En heel belangrijk: maak de plek op de vloer absoluut niet schoon met bleekmiddel!

Haal in ieder geval die kap eraf, dan heb je waarschijnlijk al een eerste aanwijzing.

Fijne dag nog.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!