HELP! Kat verhuisd en gesprongen van de 1e verdieping

Laurine Holst
Laurine holst Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn man en ik zijn net verhuisd. Onze kat had eerst een tuin en was 's nachts altijd aan het jagen, om overdag lekker binnen te slapen.

We hebben er alles aan gedaan om een appartement met tuin te vinden, maar dat is helaas niet gelukt. Nu wonen we in een groter, rustig appartement met een groot terras dat uitkijkt op tuinen met veel bomen.

Vanaf het begin van de voorbereidingen hebben we Feliway gebruikt voor onze gecastreerde kater van 2,5 jaar. Ook in het nieuwe appartement hangt het overal.

We hebben nu al drie nachten geen oog dichtgedaan. Hij krijst de hele boel bij elkaar, echt niet normaal. Van dat gemiauw zou iedereen gek worden. Hij eist dat hij het terras op mag.

Ik heb hem erop gelaten. De volgende avond was het weer hetzelfde liedje. En gisterochtend is hij van de eerste verdieping gesprongen, zo op de muur van de onderburen. Hij ging er meteen vandoor over de muren. Toen hij terug wilde, lukte dat natuurlijk niet. Mijn man moest een ladder pakken en door het struikgewas achter een supermarkt ploeteren om hem weer te pakken te krijgen.

We hebben speeltjes voor hem gekocht, kattenkruid, een tuigje... ik ben zelfs met hem gaan wandelen in het bos. Dat vond hij trouwens geweldig. Hij heeft ook van die speciale houten klimmeubels aan de muur.

We hebben de dierenarts om een kalmeringsmiddel gevraagd. Het middel dat lang zou moeten werken, hielp eigenlijk alleen de nacht door. En elke drie uur begon hij weer te schreeuwen. Maar goed... we hebben tenminste een béétje kunnen slapen.

Vanochtend... heeft mijn man het terras weer opengedaan. En hij is wéér gesprongen. Alleen zijn we pas om 16:00 uur weer thuis vandaag.

Hij is echt ONHOUDBAAR geworden. Ik vraag me af of hij wel gelukkig is. We doen echt alles voor hem, maar dit trek ik niet langer.

Ik moet binnenkort een zwaar medisch traject in en ik heb mijn rust hard nodig. Die krijg ik nu totaal niet.

Hebben jullie tips? Denken jullie dat we hem beter aan verantwoordelijke mensen met een tuin kunnen geven?

Mijn man en ik zitten er helemaal doorheen en we zijn echt ongelukkig zo. De band met onze kat is momenteel ook niet best.

Bedankt voor het lezen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Het is echt niet mijn bedoeling om je te veroordelen... Ik probeerde me alleen maar in jouw situatie te verplaatsen en je het advies te geven om juist binnen je relatie rustig te blijven. Ik ga ervan uit dat jullie allebei bezorgd en verdrietig zijn, en hij voelt zich vast al schuldig. Er zat echt geen verborgen boodschap of oordeel achter mijn bericht.

Voor de rest zijn de adviezen van Kalou uitstekend.

Vertaald Frans
    Laurine Holst
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie. Mijn man heeft inderdaad twee keer de deur voor de kat opengedaan om te testen. En hij glipte zo voor zijn ogen weg.

En een andere keer liet hij de deur openstaan omdat hij dacht dat het geen kwaad kon. Maar helaas is de kat toen weer ontsnapt.

Mijn man is erg verdrietig en wanhopig. In de basis is het zijn kat. Ik ben niet op zoek naar een schuldige. Die is er ook niet, behalve de situatie zelf. Ik schets alleen de feiten.

Ik had niet verwacht dat ik hier geoordeeld zou worden op mijn huwelijk of op de manier waarop ik me uitdruk... Volgens mij is dat niet de bedoeling van dit forum.

Ik gaf alleen aan dat het een vergetelheid van mijn man was, omdat ik wilde benadrukken dat de kat niet gevochten heeft om te vluchten. Hij maakte op een gegeven moment gewoon gebruik van de situatie.

Als de deur op dat moment niet open had gestaan, was hij er misschien nog wel geweest. Ik denk niet dat hij geprobeerd zou hebben om aan de deur te krabben en dergelijke om eruit te komen, want hij begon 's nachts al minder te miauwen. En hij wilde zelfs terugkomen toen hij ons diezelfde avond zag.

Ik wil alleen zijn gedrag verklaren om te proberen te begrijpen waarom hij niet meer terugkomt, want ik snap het niet.

Voor mij was het een moment van vergeetachtigheid of onoplettendheid van mijn man ÉN de kat wilde diezelfde avond nog terugkomen. Daarna heeft hij mijn man drie keer straal genegeerd. Ik dacht dus dat het een manier van onze kat was om te laten zien dat hij ons te slim af kan zijn en dat hij aan het mokken was. En ik dacht dat hij daarna wel weer naar binnen zou komen...

Afijn. Nogmaals bedankt en een fijn weekend.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi

Ik zie dat je nog geen reacties hebt gehad op je laatste bericht, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook een beetje machteloos voel bij je verhaal.

Allereerst vind ik het echt heel erg voor je wat er is gebeurd. Probeer elkaar niet de schuld te geven; je hebt het veel over je man en zijn "vergetelheden"... dat heeft geen zin en het is vooral het verdriet waardoor je nu een zondebok zoekt.

Je kunt niet in de kop van je kat kijken... er zat hem blijkbaar iets dwars, misschien voelde hij zich opgesloten en is hij naar een huis gegaan waar hij eten krijgt....... laten we dat in ieder geval hopen.

Is je oude huis ver weg? Sommige katten kunnen heel wat kilometers afleggen, je weet maar nooit.

Het is wel zo dat een kat die gewend is aan vrijheid, het heel moeilijk vindt om dat kwijt te raken.

Het lijkt erop dat je de juiste stappen hebt ondernomen: langs dierenartsen gaan, asiels benaderen... Misschien kun je (als je dat nog niet gedaan hebt) een melding met foto maken op Amivedi en een briefje met een foto van de kat, zijn naam en je contactgegevens ophangen bij winkeliers in de buurt. Neem ook contact op met stichtingen die zwerfkatten voeren, misschien herkennen ze hem daar?

Is hij trouwens getatoeëerd of gechipt? Als dat zo is, controleer dan of je adresgegevens goed staan in de databank, zodat ze je kunnen bereiken als hij gevonden wordt.

Verder denk ik dat je op dit moment helaas weinig kunt doen behalve hopen.

Eén ding nog: mocht je hem terugvinden, denk dan goed na over een manier waarop hij toch naar buiten kan, anders zal hij het zo weer doen. Deze kat heeft zijn bewegingsvrijheid echt nodig......

Heel veel sterkte en houd ons op de hoogte.

Vertaald Frans
    Laurine Holst
    Rapporteren

Goedenavond allemaal, daar ben ik weer.

Mijn man had de kat eindelijk weer te pakken gekregen. Maar hij was weer eens niet alert genoeg en de kat is opnieuw naar buiten gesprongen.

's Avonds vonden we hem weer op de muur, zoals gewoonlijk. We waren net aan het kijken voor een loopplank om te installeren.

Onze kat Jamie probeerde naar ons toe te komen. Maar in plaats van hem gewoon te gaan halen, liet mijn man een mandje aan een touw naar beneden zakken. Dat was totaal niet stabiel. Jamie begreep er niks van en probeerde via de muur terug te komen.

Uiteindelijk heb ik mijn man de mantel uitgeveegd en gezegd dat hij hem gewoon moest gaan halen. Toen hij dat deed, rende Jamie weg zodra hij mijn man zag. En zodra mijn man weer wegstapte, kwam hij weer terug. Dat heeft hij drie keer gedaan, totdat mijn man het opgaf.

Toen keek hij me nog één keer aan en is hij weggegaan.

Het is nu een week en twee dagen geleden dat we hem voor het laatst hebben gezien. We zijn langs alle huizen in de buurt gegaan. We hebben berichten op social media geplaatst en contact opgenomen met de dierenarts, Amivedi, asielen, enzovoort... maar niks.

We gaan bijna elke avond naar buiten om hem te roepen. Soms zien we wel andere katten, maar hem niet. We hebben brokjes en een sok van mijn man op de muur gelegd, maar tevergeefs.

We zijn wanhopig. We zijn net verhuisd naar een nieuwe stad en we maken ons doodongerust.

Waarschijnlijk wil hij niet meer terugkomen omdat we hem op dit moment niet naar buiten lieten gaan...

Hebben jullie nog tips? In het begin maakte ik me niet zo'n zorgen, omdat ik dacht dat hij aan het mokken was en wel weer terug zou komen, net als de vorige keren.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Dat idee van die loopplank lijkt me echt heel goed en is vast en zeker de oplossing.

Gooi je charmes maar even in de strijd bij de buren 😉😉

Vertaald Frans
    Laurine Holst
    Rapporteren

Heb je er al aan gedacht om je terras te beveiligen met een speciaal net, zodat je hem naar buiten kunt laten wanneer hij maar wil? Dat zou al een goed begin zijn, want de drang naar buiten is vaak erg groot, en wie weet is een frisse neus al genoeg voor hem. Ik had zelf ook katten die altijd naar buiten gingen en als we in een appartement op vakantie waren, ging dat prima. Ze hadden dan genoeg aan het balkon en waren er zo aan gewend.

We gaan het proberen. Maar hem kennende gaat hij toch weer staan blèren. Ik denk niet dat het genoeg zal zijn. We zullen wel zien.

Vertaald Frans
    Laurine Holst
    Rapporteren

Ik weet niet waar je terras op uitkijkt, maar als je onderburen en de VvE akkoord zijn, kun je het beste een systeem bedenken waardoor hij weer naar boven kan komen... Een kat die eenmaal buiten gewend is, is bijna niet binnen te houden... hij glipt je toch wel een keer tussen de benen door... als je thuiskomt met je handen vol boodschappen, er visite komt, een monteur over de vloer komt of als er een raam openstaat... het beste is dat hij zijn nieuwe territorium ontdekt, maar dan moet hij wel weer je huis in kunnen....

Het terras is op de eerste verdieping en kijkt uit op de tuin eronder. En op verschillende andere tuinen die door lage muurtjes van elkaar gescheiden zijn.

We hebben geprobeerd met de onderburen te praten om te vragen of we een loopplank mogen neerzetten. Maar we hebben nog geen reactie gehad. Misschien zijn ze wel een beetje getraumatiseerd door het gemiauw dat ze al drie nachten horen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Heb je er al aan gedacht om je terras af te zetten met een speciaal net, zodat hij lekker naar buiten kan wanneer hij maar wil? Dat zou al een goed begin zijn, want de drang naar buiten is vaak erg groot en alleen al een frisse neus halen kan soms genoeg zijn. Ik had zelf ook katten die gewend waren om buiten te komen, en als we in een appartement op vakantie waren, ging dat prima. Het balkon was voor hen genoeg; ze wenden er heel snel aan.
    Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Je verhaal is echt heftig, en het is duidelijk dat je dol bent op dat kleine ventje, maar je moet ook aan jezelf denken... Ik weet wat een zware behandeling inhoudt en je moet OOK aan jezelf en je gezondheid denken.

Blijkbaar heeft deze kat – trouwens, is hij gecastreerd? (het is nu het voortplantingsseizoen) – er veel moeite mee om niet naar buiten te gaan. Misschien lukt het hem om zelf terug te komen; katten kunnen je soms echt verrassen. Zeker omdat je nu de hele dag niet weg kunt om hem te gaan zoeken...

Verder weet ik niet hoe je appartement is en op welke verdieping je woont... maar er zijn katten die prima zelf de hoofdingang van het gebouw in en uit kunnen gaan en de trap opgaan om weer naar hun eigen huis te gaan.

Misschien kun je dat eens proberen?

Als het echt te lastig wordt voor jou en voor deze kat, dan is het misschien – ook al is dat normaal niet wat ik adviseer – beter om een ander gezin voor hem te zoeken waar hij wel naar buiten kan. En voor jou, waarom geen kitten die nog nooit buiten is geweest? Je moet echt aan je gezondheid denken en je zult je rust en sereniteit hard nodig hebben.

Heel veel sterkte

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet niet waar je terras op uitkijkt, maar als je onderburen en de VvE akkoord gaan, kun je het beste een systeem vinden zodat hij weer naar boven kan komen...

Een kat die eenmaal gewend is om buiten te zijn, is bijna onmogelijk binnen te houden... hij glipt je altijd wel een keer weg... als je thuiskomt van het boodschappen doen met je handen vol, een gast, een monteur of een openstaand raam...

Het beste is dat hij zijn nieuwe territorium ontdekt, maar daarvoor moet hij wel weer bij je naar binnen kunnen....

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!