Gecastreerde kater krols?

Sethies
Sethies Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb mijn twee katten Zeus en Apollon via een stichting geadopteerd toen ze 6 maanden oud waren. Ik heb ze laten castreren, chippen en inenten door een dierenarts die aan de stichting verbonden is, maar die ik zelf verder niet kende.

Inmiddels zijn ze 1 jaar oud. Vanochtend was Apollon ineens verdwenen (ze mogen overdag gewoon naar buiten) en ik heb hem teruggevonden bij een krolse poes. Omdat hij nogal ver van huis was en het een drukke straat is, heb ik hem mee naar binnen genomen, maar hij blijft maar naar die poes roepen en valt hij zijn broer aan... Is dit normaal voor een gecastreerde kater of is de operatie misschien niet goed uitgevoerd?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Jojolaffrruse
    Jojolaffrruse Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb je je kat opnieuw laten opereren? Moest je betalen om het probleem op te lossen? Bij mijn eigen poes heeft de dierenarts haar geopereerd, maar hij heeft uiteindelijk maar één eierstok weggehaald. Omdat mijn poes maar één nier heeft, dacht hij dat ze ook maar één eierstok zou hebben. Het is hem niet gelukt om de andere te vinden. Het probleem is dat mijn poes nu ontzettend krols is; ze jankt de hele boel bij elkaar en probeert de hele tijd naar buiten te glippen. Ik moet zeggen dat ik binnenkort vertrek en ik kan haar zo niet achterlaten. Ze lijkt er echt onder te lijden en het is nog maar een jonkie. Omdat mijn kat met me meereist van het ene huis naar het andere, is dit echt een groot probleem. Maar mijn dierenarts zegt nu dat een nieuwe operatie om de achtergebleven eierstok te zoeken circa 925 € kost. Voor mijn gevoel is het de fout van de dierenarts dat hij de operatie niet meteen goed heeft uitgevoerd. Ik vind eigenlijk niet dat ik hiervoor zou moeten betalen.

Bedankt

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oké, dat is goed. Of als het voor jou en dus ook voor hem onhoudbaar is, heb je gelijk dat je hem opnieuw laat opereren.

Vertaald Frans
    Sethies
    Rapporteren

Ik heb net de dierenarts aan de telefoon gehad en we gaan controleren of beide testikels wel echt zijn verwijderd. Als er toch nog eentje zit, laat ik hem opnieuw opereren, want ik wil niet dat hij wegloopt om achter het eerste de beste vrouwtje aan te gaan. Bovendien loopt hij de hele dag en nacht naar ze te roepen, het is echt niet meer uit te houden.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb alleen maar gecastreerde katers en het is al eens gebeurd dat de ene de andere bespringt, terwijl ze toch echt allebei gecastreerd zijn.

Nee, het is geen dominantie, want de kat die wordt besprongen is juist de rustigste en de liefste. Dit in tegenstelling tot de kat die erop klimt; die heeft een sterk karakter en dat is na de castratie gewoon zo gebleven (maar ik wist al dat castratie het karakter van een kat niet verandert).

Ik heb gelezen dat als er zelfs maar een klein stukje hormonaal weefsel achterblijft – wat soms goed verborgen zit – dit krols gedrag kan veroorzaken. Of er is sprake van een niet-ingedaalde testikel (een binnenbal), terwijl ze dachten dat er maar eentje was.

De dierenarts kan daar weinig aan doen, want dat weefsel is soms zo lastig te vinden dat je er niet bij kunt. Maar als er twee testikels zijn, dan zou je dat volgens mij wel op een röntgenfoto moeten kunnen zien.

Je zou een hormoononderzoek kunnen laten doen, waarschijnlijk met een bloedtest, om de hormoonspiegel te controleren. Zo zie je of het door de castratie komt of niet.

Persoonlijk laat ik het gewoon zo, ik ga niet weer in die kat laten snijden.

Vertaald Frans
    Sethies
    Rapporteren

Ik ga een afspraak maken bij mijn vaste dierenarts om het even te laten checken, bedankt voor je reactie

Fijne avond

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Dit gedrag is zeldzaam, maar het komt wel voor. Meestal zie je dit bij katten die pas op latere leeftijd zijn gecastreerd.

Daarnaast is er, zoals je zelf al aangeeft, de mogelijkheid dat de castratie niet helemaal goed is uitgevoerd. Dit kan gebeuren als je kat een niet-ingedaalde of verschrompelde teelbal had, waarbij de dierenarts dacht deze verwijderd te hebben zonder dat dit echt is gebeurd. Het is verstandig om in dit geval de nodige onderzoeken te laten doen om dit zeker te weten; zo’n achtergebleven teelbal kan namelijk ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van je kat.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!