Ervaringen gezocht met FIP (Feline Infectieuze Peritonitis) bij katten

Ptitesylvie
Ptitesylvie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb 5 katten. Mijn jongste is 8 maanden oud en ik heb haar afgelopen augustus samen met haar moeder geadopteerd.

Alles ging hartstikke goed tot afgelopen donderdag. Zia verstopte zich en ze zag er totaal niet goed uit. Zij is normaal gesproken de eerste die komt aanrennen omdat ze echt een vreetzakje is, maar nu liet ze haar eten staan. Het was me al opgevallen dat haar ontlasting al 3 dagen wat zachter was, maar ze had geen diarree.

Vrijdagochtend wankelde ze op haar pootjes en voelde ze zich nog slechter. In slechts 24 uur tijd is haar toestand enorm verslechterd. Ik heb meteen de spoedlijn van de dierenarts gebeld. Gelukkig kon ik een uurtje later al terecht!

En toen kregen we het nieuws als een klap in ons gezicht. Ze was uitgedroogd en volgens de dierenarts is het FIP. Ze is vorige maand gesteriliseerd en volgens de arts is dat de trigger geweest.

Ze besloot bloed af te nemen, gaf een injectie met antibiotica en een ontstekingsremmer, gaf me wat Hill's Prescription Diet a/d mee en zei dat ik moest kijken of ze die dag weer zou gaan eten. Zo niet, dan zou ze de volgende ochtend moeten worden ingeslapen, omdat haar toestand alleen maar zou verslechteren en de afloop sowieso fataal zou zijn.

Ik wil het niet geloven. Ik ben helemaal de kluts kwijt! Vrijdag heb ik haar met een spuitje gedwangvoerd met wat natvoer en water. Ik wil alles proberen.

De volgende ochtend besloot ik terug te gaan en te vragen om de antibiotica en ontstekingsremmers in tabletvorm. Ik wil het echt een kans geven! De dierenarts is erg pessimistisch, maar gaf me wel wat ik nodig had... en gelukkig maar!

Zaterdag heb ik haar nog gedwangvoerd... Zondag begon ze ineens weer zelf te eten en te drinken. Ze wankelt niet meer. Haar ontlasting is weer normaal en ze plast ook goed.

Maandagochtend belde de dierenarts: de uitslag van het bloedonderzoek is rampzalig! Ze heeft flinke bloedarmoede. Geen enkele waarde is goed en ze is positief getest op het coronavirus, de veroorzaker van FIP.

Omdat het steeds beter met haar gaat, heb ik besloten om het nog even aan te kijken!

Sinds maandag is ze weer helemaal de oude: gek op eten, speels, knuffelig, en ze gaat gewoon goed naar de bak. Ze is niet afgevallen en zit zelfs goed in haar vel. Het enige symptoom is dat ze haar stem kwijt is; als ze probeert te miauwen, komt er niets uit.

Vanavond is haar laatste dosis van de kuur. Zou het kunnen dat de dierenarts zich heeft vergist? Ik zou graag ervaringen horen van mensen wiens kat FIP heeft gehad. Is er bij jullie ook eerst een verbetering geweest en daarna een terugval? Kan ik blijven hopen of maak ik mezelf blij met een dode mus?

Ik hou zoveel van haar, ik maak me vreselijk veel zorgen. Op advies van de dierenarts heb ik haar in quarantaine geplaatst, maar ze huilt om haar moeder en krabt aan de deur. Haar moeder miauwt ook de hele tijd naar haar.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • T
    Tamata83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Er is tegenwoordig een behandeling voor FIP die heel effectief is. Waar het voorheen vaak illegaal werd verkocht, is het nu gewoon officieel verkrijgbaar via de apotheek voor dierenartsen die het bestellen. Het is een behandeling in de vorm van pilletjes met verschillende smaakjes die je in kleine hoeveelheden aan je kat geeft. De behandeling duurt 84 dagen en er hangt wel een prijskaartje aan, dus overleg dit goed met je dierenarts. Of je kat nu de natte of de droge vorm van FIP heeft, ze kunnen gered worden! Het is nu begin 2025 en de kat van mijn beste vriendin (10 jaar oud) is net met deze behandeling begonnen. We hebben het via haar dierenarts besteld en hadden het al binnen 48 uur in huis. Als een kat FIP heeft, moet je er snel bij zijn, maar zelfs als de ziekte al echt doorgebroken is met vochtophoping, is genezing mogelijk. Heel veel sterkte en katvriendelijke groetjes aan iedereen!

Vertaald Frans
    Griff Plop
    Griff plop Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik lees met veel interesse alles wat jullie over FIP hebben geschreven. Ik heb zeven katten in huis die allemaal van de straat komen, omdat ik me veel bezighoud met zwerfkatten; ik voer ze en laat ze steriliseren. Maar ongeveer 3 maanden geleden vond ik een kitten van 2 weken oud, waarschijnlijk gedumpt door mensen met slechte bedoelingen. Hij is grootgebracht met kunstmelk en voedingssupplementen en knapte eerst op, maar 3 weken geleden kreeg hij natte FIP. Er is al twee keer vocht uit zijn buik gepuncteerd en hij krijgt antibiotica en cortisone, maar ik weet dat zijn dagen geteld zijn en dat is heel zwaar. Maar het allermoeilijkste is de gedachte dat al mijn andere katten van 5 maanden tot 2 jaar oud besmet zijn en waarschijnlijk aan diezelfde ziekte zullen overlijden. Kan iemand me wat meer vertellen over de besmettelijkheid van het gemuteerde virus? Kunnen mijn andere katten deze ziekte nog ontlopen? Bedankt.

Hoi,

Ik ben zelf een van mijn katten verloren aan FIP. Om je gerust te stellen: 90% van de katten draagt het coronavirus bij zich (het virus dat kan muteren naar FIP), dus het is heel waarschijnlijk dat je katten al besmet waren ver voordat je kitten er was. Toch is corona op zich niet gevaarlijk, het is juist de mutatie die dat wel is. Er is nu dus niet meer risico op gezondheidsproblemen dan voordat je kitten er was. Dierenartsen vertelden mij dat ze op dit moment nog niet precies weten wat de mutatie veroorzaakt; ze vermoeden dat het door stress komt, waardoor vooral jonge en oude katten het meest getroffen worden.

Vertaald Frans
    I
    Ippo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn kat heeft de droge vorm van FIP gekregen. Hij is na drieënhalve maand overleden. Onze dierenarts heeft dezelfde testen gedaan als die jij noemt. Hij kreeg dagelijks zorg, hele goede voeding en homeopathische ondersteuning. Mijn advies is om een dagboekje bij te houden van zijn toestand: of hij goed eet, of hij goed op de bak gaat... echt elk detail is belangrijk. Mijn kat kreeg neurologische problemen die zich als volgt ontwikkelden:

Hij wankelde bij het lopen.

Hij had geen controle meer over zijn plas en ontlasting. Onze dierenarts had ons geleerd hoe we hem moesten masseren zodat hij zijn behoefte kon doen. Dat vraagt wel dat er elke 4 uur iemand voor hem is.

Het laatste symptoom waar we niet op hadden gerekend, was dat hij niet meer kon slikken, waardoor hij niet kon slapen. We hebben toen de beslissing genomen om hem te laten gaan. Hoewel hij nog wel trek had, kwam hij maar niet aan in gewicht. Het is een vreselijke ziekte omdat je je zo machteloos voelt en het echt een proces is van pieken en dalen. De ziekte geeft je vaak valse hoop omdat het zo snel en grillig verloopt. Daarom is het zo belangrijk om een dagboek bij te houden, zodat je goed alert blijft.

Ik hoop echt dat jouw kat geen FIP heeft. Ik wens je heel veel sterkte. Schroom vooral niet om erover te praten als je daar behoefte aan hebt; dat helpt je om het vol te houden en uiteindelijk de juiste beslissing te nemen.

Vertaald Frans
    C
    Criket74 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb met veel belangstelling alles gelezen wat jullie over FIP hebben geschreven.

Ik heb thuis zeven katten die allemaal van de straat komen. Ik zet me veel in voor zwerfkatten; ik voer ze en laat ze steriliseren.

Maar ongeveer drie maanden geleden vond ik een kitten van twee weken oud, waarschijnlijk gedumpt door mensen met slechte bedoelingen. Ik heb hem met de fles grootgebracht en supplementen gegeven. Hij knapte op, maar drie weken geleden kreeg hij de diagnose natte FIP.

Zijn buikje is al twee keer gepunctioneerd en hij krijgt antibiotica en cortisonen, maar ik weet dat zijn dagen geteld zijn en dat is ontzettend zwaar.

Het allermoeilijkste is echter de gedachte dat al mijn andere katten, in de leeftijd van 5 maanden tot 2 jaar, ook besmet zijn en waarschijnlijk aan dezelfde ziekte zullen overlijden.

Kan iemand me meer vertellen over de besmettelijkheid van het gemuteerde virus?

Zouden mijn andere katten nog aan deze ziekte kunnen ontsnappen?

Bedankt!

Vertaald Frans
    B
    Bret Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik begrijp je helemaal. Mijn kat is gisteren ook overleden aan FIP. Twee weken geleden begon het met toevallen: hij maakte fietsende bewegingen met zijn pootjes in de lucht, rolde over de grond en er kwam vloeistof uit zijn bekje. De dierenarts dacht eerst dat het een hersenvliesontsteking was. We kregen antibiotica en een ander medicijn mee, maar na twee dagen werd het alleen maar erger. Mijn kat begon heel zwaar te ademen en stopte met eten en drinken. Ik ben toen naar een andere dierenarts gegaan die hem heeft onderzocht en hem de hele dag aan het infuus heeft gelegd. Toen ik hem weer mee naar huis nam, begon hij wel wat te eten, maar hij dronk niet en bewoog verder totaal niet meer. Hij sliep alleen maar, verplaatste zich af en toe en bleef heel erg zwaar ademen. De volgende dag ben ik met spoed naar de kliniek gegaan omdat hij te weinig zuurstof kreeg. Een paar uur nadat hij weer thuis was, is hij overleden en liet hij me alleen achter. Zou dit de droge vorm van FIP zijn geweest?
    Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe krijgt een kat deze ziekte eigenlijk?
    Besmetting: Dit gebeurt oronasaal (via de mond en neus). Katten raken besmet met het niet-pathogene enterische FcoV. Het gemuteerde FcoV dat FIP veroorzaakt, is niet teruggevonden in de afscheiding of uitscheiding van katten met FIP: directe overdracht van het gemuteerde virus is dus onwaarschijnlijk onder natuurlijke omstandigheden. Het FcoV is kwetsbaar: het wordt bij kamertemperatuur binnen 24-48 uur inactief en wordt door de meeste ontsmettingsmiddelen en schoonmaakmiddelen vernietigd. Toch kan het in een droge omgeving (zoals tapijt) tot wel 7 weken overleven, waardoor het dus via kleding, speeltjes of borstels kan worden overgedragen. De ontlasting is de belangrijkste bron van besmetting: gedeelde kattenbakken zijn dan ook de grootste boosdoener. Ook kan een kat die al besmet is, zichzelf constant opnieuw besmetten via de eigen vervuilde kattenbak. Overdracht via speeksel (elkaar likken, gedeelde voerbakjes) of door niezen is zeldzaam. Besmetting via vlooien of luizen is onwaarschijnlijk. Overdracht van de moederpoes op de kitten via de placenta is mogelijk, maar ongebruikelijk: kittens raken vaker besmet rond de 6-8 weken, wanneer de maternale antilichamen (de bescherming die ze van de moeder hebben gekregen) afnemen, door contact met ontlasting waar het FcoV in zit.

http://www.cliniqueveterinairecalvisson.com/article-veterinaire-83-13-la-peritonite-infectieuse-feline-pif-

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als er coronavirus in de ontlasting zit (vloeibaar, dus diarree), denk je natuurlijk meteen aan FIP... maar geen paniek, het virus moet eerst muteren in de darmen voordat FIP zich echt ontwikkelt. En let op, die mutatie gebeurt niet altijd (slechts bij een heel klein percentage). Bepaalde factoren zoals stress of inderdaad een operatie of narcose... kunnen deze mutatie uitlokken!

In dit geval is de dierenarts niet optimistisch... hoe dan ook! Maar je moet de moed niet opgeven... en vraag om een second opinion!

Ik kan je het recente geval noemen van een vriendin van mij, wiens kitten van 3 maanden (een Heilige Birmaan) er ook zo aan toe was... meerdere dierenartsen van een grote kliniek bogen zich over zijn geval... en uiteindelijk besloot één van de artsen om alles op alles te zetten om dit kittentje te begeleiden en erdoorheen te slepen... de truc was om zijn weerstand een boost te geven, hem niet te laten stressen... hem de kans geven om zichzelf te verdedigen en te vechten! Natuurlijk was er ondersteuning met antibiotica en ontstekingsremmers om bijkomende infecties door zijn zwakke toestand te voorkomen (want die werken niet tegen het coronavirus zelf), en ook virusremmers, Lysine... uitstekende voeding (met voedingssupplementen)... en Feliway-verstuivers door het hele appartement. Elke week moest hij naar de dierenarts! De weken gingen voorbij, toen de maanden... vandaag de dag is het een volwassen kat. Er zit geen coronavirus meer in zijn ontlasting (3 negatieve PCR-testen met telkens een maand ertussen). En dat terwijl dat kittentje er heel slecht aan toe was en met 3 maanden al was opgegeven!!!

Ik heb sindsdien geleerd dat er ook goede resultaten mogelijk zijn met een behandeling met interferon, vooral in het geval van droge FIP!

Natuurlijk heb je altijd sceptici die zeggen dat als de kat herstelt, het dus geen FIP was!!!

Dus, heel veel sterkte voor jullie allebei, geef de moed niet op!

Vertaald Frans
    Loira
    Loira Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Arme, prachtige lieverd...! Hoe gaat het nu met haar?

Ik ben mijn maatje van 14 jaar bijna 2 weken geleden verloren aan hemolytische anemie, waarschijnlijk auto-immuun. Na die sombere diagnose heb ik hem nog 2 maanden extra bij me gehad, waarin hij gewoon zijn eigen kattenleventje leidde.

Ik ken die ziekte FIP niet, maar het enige wat ik je kan aanraden is om van dag tot dag te genieten. Katten kunnen hun ziekte en pijn heel goed verbergen. Let op alles, maar probeer niet té veel in de rats te zitten.

Je blijft hopen tot het einde, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook had voorbereid en wist tot hoever ik kon gaan zonder dat hij zou lijden.

Sterkte en een dikke knuffel voor je mooie meisje!

Vertaald Frans
    Okora91
    Okora91 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oh, wat is ze mooi!

Over droge FIP kan ik je niets vertellen, maar natte FIP gaat inderdaad heel snel...

Okora was mager en had een heel opgezwollen buik. Ze was erg slap, sliep veel en haar slijmvliezen waren heel bleek.

Blijf hoop houden.

Wij duimen hier heel hard voor onze andere poes van een jaar, een Chinchilla Pers. Ze is fit en krijgt nu uit voorzorg een maand lang een behandeling; de dierenarts heeft er alle vertrouwen in.

We houden zo ontzettend veel van die pluizenbollen van ons.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!