Hoi, heb je uiteindelijk gekozen voor de operatie en het plaatsen van de SUB? Mijn kat heeft hetzelfde probleem, maar hij is al 15 jaar oud... Ik weet eigenlijk niks over de slagingskans of de mogelijke complicaties, en ik wil hem geen operatie aandoen om hem vervolgens alleen maar meer te laten lijden...
Vertaald Frans
Hoi, heb je uiteindelijk gekozen voor de operatie en het plaatsen van de SUB? Mijn kat heeft hetzelfde probleem, maar hij is al 15 jaar oud... Ik weet eigenlijk niks over de slagingskans of de mogelijke complicaties, en ik wil hem geen operatie aandoen om hem vervolgens alleen maar meer te laten lijden...
Vertaald Frans
Hoi,
Mijn kleine zwarte panter Tina heeft deze operatie ook ondergaan. Ik zal proberen het kort te houden. Toen ze 7 was, hebben we een bloedonderzoek laten doen waar niets uitkwam; alles was goed (inclusief de SDMA-waarde). Toen ze 8 was, begon ze vage symptomen te krijgen. Ze at minder, maar het was zomer, dus ik dacht dat het door de hitte kwam. Nadat ze 24 uur niet had gegeten of gedronken, heb ik haar naar de dierenarts gebracht. Daar bleek haar creatininegehalte zeven keer hoger te zijn dan de normale waarde. Een echo liet zien dat één nier al verloren was en dat er steentjes de ureter (de urineleider, niet de plasbuis!) van de andere nier blokkeerden. We zijn toen naar het Tierspital gegaan (ik woon in Zwitserland), een universiteitskliniek voor dieren, waar ze een SUB voorstelden.
Omdat we dit systeem niet kenden en dachten dat we haar zouden verliezen, hebben we ingestemd met de operatie. Het is een zware en dure ingreep (circa 5.300 €, ik heb op andere forums ook bedragen van rond de 4.000 € voorbij zien komen). Gelukkig is alles goed gegaan. Je moet wel weten dat dit systeem elke drie maanden een 'onderhoudsbeurt' nodig heeft. Er zit een klein reservoir onder de huid bij haar buik waar de dierenarts met een injectienaald bij kan om urine af te nemen en het systeem door te spoelen.
Ze heeft het systeem nu een jaar en haar bloedwaarden zijn heel goed (geen sprake van chronische nierziekte). Ik maak me de laatste tijd alleen wat zorgen over haar eetlust, ondanks een bezoekje aan de kliniek vorige week.
Het is inderdaad zo dat als een infuus na 48 uur niet werkt, de kans klein is dat de steentjes op de natuurlijke weg naar buiten komen. Als dit de enige mogelijke behandeling is voor je poes, kan ik het je alleen maar aanraden, ook al brengt elke operatie natuurlijk risico's met zich mee.
Er valt veel over te vertellen, dus stel me gerust al je vragen.
Groetjes!
Vertaald Frans