Dringend: beslissing over SUB-plaatsing bij Lola mijn kat - mijn alles

C
Casalili Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Updates van de dierenkliniek Languedocia in Montpellier. Vanmiddag valt het oordeel en moeten we een beslissing nemen...

Ze gaan me waarschijnlijk voorstellen om een SUB te laten plaatsen bij Lola, mijn kat van 12 jaar. Ze heeft nierstenen en hydronefrose (waternier) in haar rechternier... de linker is voorlopig gelukkig nog gespaard. Ze heeft al 2 maanden bloed in haar urine.. de eerste dierenartsen dachten in het begin aan een blaasontsteking.. maar ze heeft geen pijn tijdens het plassen. Dus het bloed komt misschien ergens anders vandaan.... Ze wordt nu behandeld in de kliniek met een behandeling om haar stenen af te voeren.. maar de kans is groot dat de plaatsing van een SUB ter sprake komt.. laat me jullie ervaringen weten a.u.b. ..

Dringend: beslissing over SUB-plaatsing bij Lola mijn kat - mijn alles

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • C
    Casa lili Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn Lola heeft sinds 15-07-2021 een SUB-systeem gekregen in de universiteitskliniek van Montpellier. Dit na twee maanden ellende in Narbonne, waar de diagnose steeds een blaasontsteking was... met bloed in de urine. Een second opinion verwees me naar Montpellier en ondanks dat ze pas één jaar was, stelden ze een SUB voor omdat haar nier- en bloedwaarden heel acceptabel waren. Nadat ze me geruststelden dat ze geen beperkingen zou overhouden, heb ik geen moment getwijfeld... ze is mijn kindje.

In het begin had ze moeite om weer te gaan eten, maar inmiddels gaat dat veel beter... ze eet weer volop. Ze heeft alleen wel last van benauwdheid of hoestbuien... ze drinkt veel en heeft een blaasontsteking die maar niet weg lijkt te gaan. Morgen gaan we terug naar Montpellier voor een 'flush' en een inwendig onderzoek. De chirurgen beantwoorden gelukkig mijn mails of bellen me als dat nodig is. Daarnaast wordt ze ook gevolgd door een dierenarts in Narbonne.

Veel zorgen dus, ook al pakt ze haar leventje langzaam weer op. Op sommige momenten is ze levendig, maar ze is ook snel uitgeput. Ze speelt minder en ze is bang als ik me 's ochtends klaarmaak... ze is de dierenartsen en het reismandje meer dan zat!

Ze is gelukkig weer aanhalig geworden. We zijn echt twee handen op één buik, maar een tijdje trok ze zich steeds meer terug.

Morgen zet ik haar om 11:00 uur af en haal ik haar later weer op. Ik hoop echt dat ze een oplossing vinden voor die infectie... wat een zorgen. Ik kan me niet voorstellen dat ik haar zou verliezen, het is hartverscheurend om haar daar achter te laten. Ik ben op zoek naar ervaringen over de levensverwachting... veel sterkte voor jullie allemaal.

Vertaald Frans
    D
    Dummy83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, heb je uiteindelijk gekozen voor de operatie en het plaatsen van de SUB? Mijn kat heeft hetzelfde probleem, maar hij is al 15 jaar oud... Ik weet eigenlijk niks over de slagingskans of de mogelijke complicaties, en ik wil hem geen operatie aandoen om hem vervolgens alleen maar meer te laten lijden...
    Vertaald Frans
    D
    Dummy83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, heb je uiteindelijk gekozen voor de operatie en het plaatsen van de SUB? Mijn kat heeft hetzelfde probleem, maar hij is al 15 jaar oud... Ik weet eigenlijk niks over de slagingskans of de mogelijke complicaties, en ik wil hem geen operatie aandoen om hem vervolgens alleen maar meer te laten lijden...
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

goedenavond,

bedankt voor je reactie.... haar nieren zijn verder prima en de uitslagen zijn perfect. Ze heeft een steentje dat de urineleider van de rechternier naar de blaas blokkeert, plus nog wat andere, waardoor haar nier nu enorm groot is...

de linkernier werkt nog, maar daar zitten ook steentjes in... die vroeg of laat de urineleider kunnen blokkeren.

eigenlijk ben ik het spoor even bijster... blij dat er een oplossing is... want het zag er niet goed uit voor mijn popje... ik bad voor een oplossing... samen met mijn beste vriend... en toen het voorstel kwam... wauw, toen wist ik het even niet meer... wel een oplossing, maar een hele zware... de angst dat ik haar door de operatie verlies... de angst voor haar, haar pijn... hoe ze daarna zal leven... hoe lang ze nog heeft en in welke staat... is het misschien te veel van het goede? Dat soort dingen allemaal...

morgen ga ik akkoord met de operatie... ik hoop dat ik haar kattenleventje niet verpest... haar niet tekortdoe... en haar niet laat lijden met die SUB... al die twijfels... ze is mijn alles... omdat ik zelf geen kinderen heb, is ze echt mijn kindje...

Vertaald Frans
    Soadly
    Soadly Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Mijn kleine zwarte panter Tina heeft deze operatie ook ondergaan. Ik zal proberen het kort te houden. Toen ze 7 was, hebben we een bloedonderzoek laten doen waar niets uitkwam; alles was goed (inclusief de SDMA-waarde). Toen ze 8 was, begon ze vage symptomen te krijgen. Ze at minder, maar het was zomer, dus ik dacht dat het door de hitte kwam. Nadat ze 24 uur niet had gegeten of gedronken, heb ik haar naar de dierenarts gebracht. Daar bleek haar creatininegehalte zeven keer hoger te zijn dan de normale waarde. Een echo liet zien dat één nier al verloren was en dat er steentjes de ureter (de urineleider, niet de plasbuis!) van de andere nier blokkeerden. We zijn toen naar het Tierspital gegaan (ik woon in Zwitserland), een universiteitskliniek voor dieren, waar ze een SUB voorstelden. Omdat we dit systeem niet kenden en dachten dat we haar zouden verliezen, hebben we ingestemd met de operatie. Het is een zware en dure ingreep (circa 5.300 €, ik heb op andere forums ook bedragen van rond de 4.000 € voorbij zien komen). Gelukkig is alles goed gegaan. Je moet wel weten dat dit systeem elke drie maanden een 'onderhoudsbeurt' nodig heeft. Er zit een klein reservoir onder de huid bij haar buik waar de dierenarts met een injectienaald bij kan om urine af te nemen en het systeem door te spoelen. Ze heeft het systeem nu een jaar en haar bloedwaarden zijn heel goed (geen sprake van chronische nierziekte). Ik maak me de laatste tijd alleen wat zorgen over haar eetlust, ondanks een bezoekje aan de kliniek vorige week. Het is inderdaad zo dat als een infuus na 48 uur niet werkt, de kans klein is dat de steentjes op de natuurlijke weg naar buiten komen. Als dit de enige mogelijke behandeling is voor je poes, kan ik het je alleen maar aanraden, ook al brengt elke operatie natuurlijk risico's met zich mee. Er valt veel over te vertellen, dus stel me gerust al je vragen. Groetjes!
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Twee van mijn katten hebben last gehad van nierstenen en niet van blaasstenen, wat een stuk ingewikkelder te behandelen is. Maar met een SUB, die zijn nut de afgelopen jaren al flink bewezen heeft, zouden de problemen moeten verdwijnen. Het is een bypass die blijkbaar heel goed wordt verdragen met maar weinig bijwerkingen. Als het mijn kat was en mijn dierenarts zou deze operatie voorstellen, zou ik het meteen laten doen; de kwaliteit van leven gaat er enorm op vooruit.

Veel sterkte voor deze mooie kleine zwarte panter met die prachtige ogen.

Vertaald Frans
  • 16 reacties van 16

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!