Dikke buik 24 uur na de bevalling

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Onze poes is 24 uur geleden bevallen van 2 kittens. Voor zover ik weet is dit niet haar eerste nestje; ze heeft er hiervoor al minstens 2 gehad (de eerste keer 2 levende kittens, de tweede keer 1 levend kitten dat ze buiten heeft gekregen omdat ze blijkbaar een achtergelaten poes is).

Maar haar buik is nog steeds dik en hard (het voelt als een bult aan beide kanten). Ze eet, drinkt, spint, gaat op de kattenbak, voedt haar kittens en wast ze. Ze heeft geen vreemde afscheiding en ook geen weeën meer.

Is het normaal dat haar buik 24 uur na de bevalling nog dik blijft, of is dit een teken dat er nog meer kittens in zitten?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • T
    Thom Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn poes is ongeveer 4 uur geleden bevallen en ze heeft pas 1 kitten gekregen, maar ze heeft nog steeds een dikke bult in haar buik. Moet ik me zorgen maken???

Vertaald Frans
    G
    Gilbert paris Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Belangrijk puntje dat geldt voor alle kattenrassen:

Katten hebben net als wij bloedgroepen. Ik was zondag bij het LOOF (de Franse raskattenvereniging) en daar legden ze uit dat poezen meestal N/N of B zijn.

Als de moederpoes bloedgroep B heeft en een kitten heeft groep A door de vader, dan zullen de B-antistoffen in de moedermelk het kitten met bloedgroep A doden. In zo'n geval is het belangrijk dat je de moeder en het kitten scheidt en het kitten met de fles voert.

Als de moeder en het kitten allebei B hebben, is er niks aan de hand.

Is de moeder N/N? Dan is er ook geen probleem. Kittens met A en B kunnen dan veilig haar melk drinken.

(Je leert elke dag weer wat bij)

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Aangezien de kleine eruit is gekomen, zal het geen infectie veroorzaken.

Maar het is wel verstandig om morgenochtend meteen even met je poes (en de kitten) naar de dierenarts te gaan om te controleren of dit echt de laatste was en of alles goed is.

Groetjes

Vertaald Frans
    D
    Deydeyy22 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik plaats dit bericht omdat mijn kat gisteren is bevallen van twee kittens. Eén leeft nog en de andere is binnen een uur overleden. Het ging goed met haar, ze at gewoon en ging netjes naar de kattenbak, maar vanochtend is er nog een kleintje doodgeboren, waarschijnlijk is die in de buik gestikt... Mijn dierenarts zegt dat het geen spoedgeval is, maar ik maak me zorgen dat ze een infectie krijgt doordat het kitten 24 uur lang is blijven vastzitten.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
    L
    Laurie 1474 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, gedroeg de poes zich weer normaal voordat die laatste 2 kittens kwamen? Alsof het al klaar was?

Vertaald Frans
    L
    Laurie 1474 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een keer een nestje kittens gehad waarbij er 2 pas meer dan 24 uur na de andere 4 werden geboren. Als er aan beide kanten nog een 'bolletje' zit, is het goed mogelijk dat er nog kittens aan komen. Zodra al die kleintjes eruit zijn, zal de buik helemaal slap aanvoelen^^ EDIT: ik zie dat ik 2 dagen te laat ben met reageren, ik hoop dat alles goed is gegaan of dat je een dierenarts hebt kunnen bereiken.
    Vertaald Frans
    R
    Rihab6777 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, mijn kat is vandaag bevallen. Ze probeert de laatste eruit te persen, maar het lukt haar maar niet. Ik maak me best wel zorgen, want er steekt alleen een klein wit bolletje uit (misschien de placenta), maar hij komt er niet helemaal uit. Het lijkt wel alsof het vastzit.
    Vertaald Frans
    M
    Maria30 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn poes is gisteren bevallen van twee kittens, waarvan er eentje bij de geboorte is overleden. Ik maak me zorgen want haar buik voelt heel slap aan, maar er hangen twee dingen uit haar buik. Moet ik afwachten of moet ik met haar naar de dierenarts gaan?

Vertaald Frans
    Didi31
    Didi31 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens mij is dat heel goed mogelijk, want een poes kan door twee (of zelfs meer) katers bevrucht worden met een dag of twee ertussen. De kittens kunnen dan normaal gesproken ook met een of twee dagen verschil geboren worden, maar dat is niet altijd het geval.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 20

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!