Dikke buik 24 uur na de bevalling
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Mijn poes is ongeveer 4 uur geleden bevallen en ze heeft pas 1 kitten gekregen, maar ze heeft nog steeds een dikke bult in haar buik. Moet ik me zorgen maken???
Belangrijk puntje dat geldt voor alle kattenrassen:
Katten hebben net als wij bloedgroepen. Ik was zondag bij het LOOF (de Franse raskattenvereniging) en daar legden ze uit dat poezen meestal N/N of B zijn.
Als de moederpoes bloedgroep B heeft en een kitten heeft groep A door de vader, dan zullen de B-antistoffen in de moedermelk het kitten met bloedgroep A doden. In zo'n geval is het belangrijk dat je de moeder en het kitten scheidt en het kitten met de fles voert.
Als de moeder en het kitten allebei B hebben, is er niks aan de hand.
Is de moeder N/N? Dan is er ook geen probleem. Kittens met A en B kunnen dan veilig haar melk drinken.
(Je leert elke dag weer wat bij)
Hoi,
Aangezien de kleine eruit is gekomen, zal het geen infectie veroorzaken.
Maar het is wel verstandig om morgenochtend meteen even met je poes (en de kitten) naar de dierenarts te gaan om te controleren of dit echt de laatste was en of alles goed is.
Groetjes
Hoi allemaal, ik plaats dit bericht omdat mijn kat gisteren is bevallen van twee kittens. Eén leeft nog en de andere is binnen een uur overleden. Het ging goed met haar, ze at gewoon en ging netjes naar de kattenbak, maar vanochtend is er nog een kleintje doodgeboren, waarschijnlijk is die in de buik gestikt... Mijn dierenarts zegt dat het geen spoedgeval is, maar ik maak me zorgen dat ze een infectie krijgt doordat het kitten 24 uur lang is blijven vastzitten.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Goedenavond, gedroeg de poes zich weer normaal voordat die laatste 2 kittens kwamen? Alsof het al klaar was?
Spoeddierenarts, bel ze in ieder geval even
Hoi, mijn poes is gisteren bevallen van twee kittens, waarvan er eentje bij de geboorte is overleden. Ik maak me zorgen want haar buik voelt heel slap aan, maar er hangen twee dingen uit haar buik. Moet ik afwachten of moet ik met haar naar de dierenarts gaan?
Volgens mij is dat heel goed mogelijk, want een poes kan door twee (of zelfs meer) katers bevrucht worden met een dag of twee ertussen. De kittens kunnen dan normaal gesproken ook met een of twee dagen verschil geboren worden, maar dat is niet altijd het geval.