De poep van mijn kat stinkt enorm. Is dit normaal?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn vriend en ik hebben in augustus een kitten (type Europese korthaar) geadopteerd.

Er valt me iets op aan het gedrag van mijn kat, aangezien ik vroeger als kind ook een kat had, ook een Europese korthaar.

Sinds we hem hebben, merk ik dat hij heel vaak op de kattenbak gaat voor zijn behoefte. Alleen stinkt het echt extreem erg (zijn ontlasting), veel erger dan normaal vind ik, en hij gaat wel 5 keer per dag of zelfs vaker.

Hij is voor de eerste keer naar de dierenarts geweest en ik heb dit ook verteld. De dierenarts zei dat het normaal was en vroeg wat ik hem te eten geef: natvoer en brokjes van een merk van de dierenarts. Ik heb hem ook ontwormd, maar dat hielp niets, het is nog steeds hetzelfde.

Als jullie tips of advies voor me hebben, laat het dan zeker weten, ik wil het echt heel graag begrijpen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • foukya46
    Foukya46 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een artikel gevonden dat je misschien wat meer duidelijkheid kan geven over de sterke geur van de ontlasting van je kat: 'Mijn kitten ruikt naar poep: waarom dit gebeurt en hoe je het kunt oplossen'. Er worden verschillende redenen genoemd waarom dit kan gebeuren, zoals voeding of gezondheidsproblemen, en er worden praktische oplossingen geboden om het te verhelpen. Ik hoop dat dit je helpt om het probleem op te lossen.

Vertaald Frans
    Blandine06
    Blandine06 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, welk merk brokken geef jij je kat? Bedankt voor je reactie.

Niet alle brokken zijn even goed voor elke kat.

Wij moesten overstappen, want hoewel de brokken door de dierenarts waren aangeraden, zorgde de samenstelling voor een flinke gisting in de darmen van een van onze katten. Ze moest heel vaak naar de bak en liet vooral de hele dag door scheten!

We zijn overgestapt op een minder bekend merk dat is aanbevolen door onderzoekers en goedgekeurd door professionals: graanvrij, vlees van hoge kwaliteit, mooie stukken vlees, met orgaanvlees enz.

Geen enkel probleem meer!

We geven ook vers natvoer en soep! Zonder toegevoegde suikers! Geen groenten of granen!

Succes verder!

Vertaald Frans
    H
    Hessel86 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, sinds ik ben overgestapt op andere kattenbrokken, vind ik dat de ontlasting van mijn kat echt heel erg stinkt. Ik vroeg me af of ik nog even moet afwachten of dat ik beter weer van voer kan wisselen? (Het merk is Hill's). Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    Jbilna
    Jbilna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bepaalde brokjes passen gewoon niet bij elke kat.

Wij moesten op een gegeven moment overstappen. Hoewel de brokjes door de dierenarts waren aangeraden, zorgde de samenstelling voor een behoorlijke gisting in de darmen van een van onze katten. Ze moest constant naar de bak en liet vooral de hele dag door scheten!

We zijn toen overgestapt op een minder bekend merk dat wordt aanbevolen door onderzoekers en is goedgekeurd door professionals: graanvrij, vlees van hoge kwaliteit, echt mooie stukken, met orgaanvlees etc.

Nergens meer last van!

We geven ook vers natvoer en soep! Zonder toegevoegde suikers! Geen groenten of granen!

Succes ermee!

Vertaald Frans
    M
    Mariaa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, ik ben het helemaal eens met de vorige reacties. Als ik me niet vergis, krijgt hij waarschijnlijk te veel vezels binnen waardoor hij vaker naar de bak moet, een beetje zoals bij ons.

En die geur hangt af van de ingrediënten. Je moet eigenlijk proberen te begrijpen wat je kat precies nodig heeft, zodat je daarna zelf de etiketten kunt ontcijferen. Veel brokjes van de dierenarts bevatten namelijk te veel suiker en de mineralen zijn vaak niet goed in balans.

Je ziet Royal Canin (RC) echt overal bij de dierenarts, maar waarom is dat eigenlijk?

Vertaald Frans
    Chlorophylle
    Chlorophylle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Zorg er ook voor dat je je kitten ontwormt. En check ook even of hij geen diarree heeft. Verder ben ik het eens met de eerdere reacties: brokken van de dierenarts zijn niet per se de beste. Ze werken met samenwerkingen en raden daarom natuurlijk aan om de brokken bij hen te kopen. Je kunt het beste kiezen voor graanvrije brokken, die vooral online goed verkrijgbaar zijn. Omdat een kat een echte carnivoor is, heeft hij namelijk helemaal geen granen nodig in zijn voeding.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Courgette en canne à pêche, bedankt voor deze informatie, die is volgens mij echt heel waardevol.

Ik ga zelf ook nog even onderzoek doen naar voeding die goed bij hem zou kunnen passen.

Ik kom bij jullie terug als ik nog andere vragen heb en ook om te laten weten hoe het gaat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Dat hangt een beetje af van de leeftijd van je kat.

Ik heb zelf een kleine kitten en die gaat ook heel vaak naar de bak (3-4 keer per dag).

Ik ben bij de dierenarts geweest en die zei dat alles helemaal goed met hem gaat. Hij komt 15g per dag aan 😂

Het is gewoon een kwestie van tijd tot zijn maagje goed gewend is 😜😂

Mijn kitten is dan ook pas twee maanden oud.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

5 keer per dag is echt absurd!

Het voer dat je je kat geeft, gaat er gewoon direct weer uit en voedt hem totaal niet. Daarom eet hij zoveel en poept hij ook zoveel. Als hij ouder is dan 3 maanden, zou hij eigenlijk maar 1 keer per dag moeten gaan.

Schrap meteen die producten van de dierenarts; dat is gewoon een kopie van wat er in de supermarkt ligt en echt waardeloos voor een kat. Je dierenarts gaat je dit niet vertellen, want de verkoop van die spullen houdt zijn zaak draaiende.

Kies voor graanvrije brokjes zoals Orijen, Carnilove of Purizon. Voor natvoer geldt hetzelfde: graanvrij zoals Animonda Carny, Catz Finefood, ...

Stort je niet meteen blind op een aankoop, maar kijk rustig rond en deel hier je keuze, dan kunnen we je nog wat gerichter adviseren.

Als je budget het toelaat, kun je zelfs kiezen voor een dieet van alleen natvoer; dat is veel gezonder en lichter verteerbaar.

Zorg bij de verandering wel voor een goede overgang door het aandeel van de nieuwe brokjes geleidelijk te verhogen.

Groetjes

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!