Courgette geven: gekookt of rauw?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi of goedenavond,
Ik geef mijn kat al een tijdje courgette nadat ik dat in een reactie op een post had gelezen... Ik had mijn eigen dierenkliniek gebeld voor advies en de assistente die ik aan de lijn kreeg zei dat ik het goed gekookt moest geven... Maar volgens haar zijn er blijkbaar ook gevallen waarin je het rauw zou moeten geven... Zelf geef ik het in ieder geval gekookt...
Snijd het in plakjes, niet te dun en niet te dik... Snijd daarna elk plakje weer op dezelfde manier in reepjes, ook weer niet te dun of te dik... Kook wat water in een pannetje en laat het geheel tien minuten koken... Dat is tenminste hoe ik het doe... Het beste is om ongeveer 50 gram courgette per maaltijd te geven, maar je kunt ook een portie geven die ongeveer even groot is als de hoeveelheid natvoer of het maaltijdzakje dat je geeft...
Nu kan het zijn dat je kat niet alles opeet, dat is bij die van mij ook het geval... Ik heb misschien een trucje gevonden om minder te verspillen... Ik geef hem een heel klein beetje uit een zakje (ongeveer een theelepel of een halve theelepel) en ik geef hem de helft minder courgette... Dan geef ik hem pas weer een portie als hij heeft opgegeten wat ik hem heb gegeven, en daarna geef ik hem weer een zelfde portie... Dat is in ieder geval wat ik heb bedacht zodat er minder verloren gaat...
Ik wacht op het antwoord van veto junior
Courgettes moet je echt gekookt geven! Inderdaad zonder zout, maar je kunt ze meekoken met wat kleine stukjes kip of vis om je kat te lokken. Je kunt er ook wat boter of olijfolie bij doen, dat maakt het een stuk aantrekkelijker.
Misschien verrassend, maar je kunt ook een beetje rijst of rijstwater aan het voer toevoegen. Vaak wordt gedacht dat het verstopt, maar eigenlijk stabiliseert het de ontlasting juist.
Op de lijst van ingrediënten die je absoluut niet aan katten mag geven, en zeker niet rauw, staan tomaten, ui, knoflook, chocolade en druiven (extreem gevaarlijk voor de nieren!). Er zijn er natuurlijk nog meer.
Als je weer terugkomt, kies dan de gebruikersnaam @poule2 (de terugkeer😂). Ik hoop dat de gezondheid van je kat snel verbetert, veel succes verder!
Nou, waarom eigenlijk vezels? Een kat is geen omnivoor zoals wij die vezels nodig heeft.
Waarom water?
Ik weet het antwoord wel: omdat je brokken geeft zonder vocht, wat precies het tegenovergestelde is van de natuurlijke voeding van een kat.
Brokken eten is net zoiets als een mens voeren met aardappelpureepoeder dat niet is aangemaakt met water.
Tja, dan is het logisch dat Microlax op een gegeven moment nodig is.
Twee topics die ik heb aangemaakt en die eigenlijk op hetzelfde neerkomen.
Courgettes en de stoelgang.
Courgettes vanwege de vezels en het vocht. Net als sperziebonen.
Microlax om harde ontlasting ("propjes") af te voeren, om zo een ophoping en een darmafsluiting te voorkomen.
Vraag: waarom geef je je kat courgette of Microlax?
Ik zou graag willen dat veto junior deze vraag beantwoordt.
En ook nog deze: geven dierenartsen die in natuurreservaten voor kleine of grote katachtigen zorgen, hun dieren eigenlijk ook courgette?
Geef hem de Microlax liever aan het einde van de dag als je thuiskomt van je werk. Dan heeft het de tijd om in te werken voordat je de volgende dag weer vertrekt en ben je zelf thuis om hem in de gaten te houden.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik hoop dat dit mijn ventje helpt. Het is echt een lastig verhaal met zijn stoelgang, zeker gezien zijn dieet en de dagelijkse laxeermiddelen. De dierenarts die ik zaterdag zag, begrijpt ook niet hoe hij nog steeds problemen kan hebben. Vandaar de courgettes...
En omdat hij zich na 24 uur zonder ontlasting al niet lekker voelt, is hij erg agressief naar mijn andere kat toe.
Ik heb de mogelijkheid om hem Microlax te geven, maar ik weet niet zo goed wat het beste moment is. Op dit moment heeft hij sinds gistermiddag niets meer gedaan (na een eerdere stop van 2 à 3 dagen). Maar mijn partner en ik moeten morgen allebei werken en ik ben bang dat hij zich niet goed voelt als we er niet zijn. Vanavond doen? Of morgenochtend heel vroeg dan, wetende dat er niemand thuis is als er iets misgaat?
Als iemand dit leest en een idee heeft...
Bedankt
Hoi,
Het beste is gekookte courgette. Je moet het eerst in hele kleine stukjes snijden en dan koken in water zonder iets toe te voegen (vooral geen zout!). Daarna kun je het geven, nadat je het goed hebt laten afkoelen, of bewaren voor een andere dag. Als je tijd wilt besparen, kun je de courgettes alvast snijden en invriezen (of voorgesneden courgette uit de diepvries kopen), zodat je ze alleen nog maar hoeft te koken. Je kunt ze ook ontdooien in de magnetron.
Tot slot kun je het door het natvoer of de brokjes van je kat mengen.
Sperziebonen werken trouwens ook prima.
Hopelijk heb ik je hiermee geholpen,
Cyanne
Ik heb altijd gehoord dat je ze even moet koken en door hun natvoer moet prakken. Dat is vast makkelijker voor ze, want ik betwijfel of ze die stukjes rauwe courgette echt lekker vinden.
10 reacties van 10