Chronisch nierfalen - kat - Advies nodig

C
Calicou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Mijn kat Titi is 9 jaar oud. Iets meer dan 2 jaar geleden stelde de dierenarts de diagnose chronisch nierfalen (fase 3) vast. Hij adviseerde me toen om hem Renal-brokjes te geven en 1 keer per dag Semintra. Die twee jaar zijn eigenlijk best goed gegaan. Hij was zelfs aangekomen van 4 kg naar 7 kg. Ongeveer een week geleden stopte Titi ineens met eten; zijn vacht was dof en hij had een hele slechte adem. Hij zonderde zich af. Ik ben toen meteen met hem naar de dierenarts gegaan, die me vertelde dat hij nu in fase 4 zit (creatinine, ureum en fosfaat waren hoger dan de machine kon meten). Hij had grote zweren onder zijn tong. Het is dus acuut nierfalen bovenop het chronische probleem. De prognose van de dierenarts is meer dan gereserveerd, zelfs erg pessimistisch, en hij begon over inslapen. De dierenarts dacht dat het acute nierfalen misschien door nierstenen kwam. Hij maakte een echo en zag inderdaad grote stenen. Hij heeft ons toen doorverwezen naar de kliniek. Titi kreeg daar opnieuw een echo waaruit bleek dat zijn linkernier bijna weg is en dat zijn rechternier nog wel vrij groot is, maar met onregelmatige contouren. Maar daar lag het probleem blijkbaar niet. Het dierenziekenhuis adviseerde een opname van 48 uur aan het infuus. De arts gaf hem ook een injectie met corticosteroïden en een breedspectrumantibioticum. Na iets minder dan 48 uur (ongeveer 30 uur) waren de waarden wel gezakt, maar niet genoeg. Ze waren weer meetbaar, maar zaten nog steeds tegen het maximum aan. De dierenarts is toen gestopt met het infuus en legde uit dat het niet eerlijk was om door te gaan met behandelen. Omdat hij niet meer zelf at, was het eigenlijk einde verhaal. Hij gaf hem maximaal nog een week te leven. Hij had een voedingssonde kunnen plaatsen, maar dat raadde hij niet aan. We hebben toen besloten om hem mee naar huis te nemen om hem in zijn laatste dagen te begeleiden en hem wat comfort te bieden. Titi is dus weer thuis. De eerste 3 dagen ben ik nog wel 2 keer per dag op en neer gegaan naar de dierenarts voor injecties met morfine en een middel tegen de misselijkheid (anti-emeticum). Ik ben begonnen hem zelf te voeren (visssoepjes voor katten) en hem met een pipetje te laten drinken (bijna elk uur), plus de Semintra. De dierenarts raadde me toen aan om de vloeibare Renal Liquid te proberen. Titi nam dat in het begin heel goed aan. Na 3 dagen knapte hij wat op en de dierenarts was zelfs verbaasd. Zijn prognose ging van een paar dagen naar een paar weken. Daarom is er besloten om te stoppen met de morfine, maar wel door te gaan met het middel tegen de misselijkheid. Nu is het de eerste ochtend zonder morfine en ik merk dat Titi erg futloos is; het is heel lastig om hem te voeren. Hij kwijlt langs zijn mondhoeken. Bovendien loopt Titi de hele tijd heen en weer naar de kattenbak zonder dat hij echt plast. Hij heeft ook al zeker 3 dagen niet gepoept. Wat moet ik doen? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

39 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • B
    Bri 93 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geef de moed niet op, we moeten voor ze blijven vechten tegen die ziekte... het is elke dag weer een beproeving, met ups en downs... Het is uitputtend omdat je je zo machteloos voelt en op een gegeven moment gewoon niet meer weet wat je moet doen. Ik heb een lang rouwproces voor de boeg, hij vulde mijn hele leven... jij ook heel veel sterkte, we moeten alles op alles zetten want ze geven ons zoveel liefde. Sterkte.

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Hoi,

Je moet nooit opgeven... mijn hondje had suikerziekte en had elke dag verzorging nodig, en toen kwam er ook nog nierfalen bij. Mentaal is dat echt heel zwaar, je weet op een gegeven moment gewoon niet meer wat je moet doen. Ik heb hem tot het einde toe begeleid... je zit in de ontkenningsfase, maar het lijden is er wel. Mijn maatje was 15 en een half jaar oud... hij is nog elke dag bij me.

Geef vooral niet op, zolang er leven is, is er hoop. Veel sterkte!

Vertaald Frans
    Soil
    Soil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sterkte hoor, die van mij heeft al bijna een jaar CNI en het is echt een emotionele achtbaan!

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Bedankt @mounette voor je steun. Nee, Toutouille rook niet, maar ik keek naar zijn tandvlees en daar zaten witte vlekken op... het is voor jou ook heel pijnlijk... het ureum zakte niet en de creatinine ook niet... giftig voor het lichaam... de eetlust verdwijnt, ondanks alle moeite om hem te laten eten... bedankt voor je steun, het beste... bri93

Vertaald Frans
    M
    Mounette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Let op: een kat die uit zijn bekje begint te stinken, zit vaak al in een vergevorderd stadium van de ziekte. Je moet echt de voor- en nadelen voor je kat gaan afwegen. Het ureum is je kat langzaam aan het vergiftigen...

Goed voor je kat zorgen betekent ook dat je hem laat gaan om verder lijden te voorkomen dat nu onvermijdelijk wordt.

Ik heb dit net zelf met die van mij meegemaakt. Ze at niet meer, had geen ontlasting en was al een week lusteloos en trok zich helemaal terug...

Sterkte

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Bedankt voor je steun. Ja, het doet pijn, het is pas zeven dagen geleden... Ja, ik haal me alle streken uit de jonge jaren weer voor de geest... dat doet goed... Ik mis hem zo ontzettend erg... Ik vind je echt heel dapper dat je vier katten hebt gesteund tijdens hun ziekte... de tijd verzacht het verdriet, maar ze blijven voor altijd een deel van ons...

We zijn toch een soort ouders voor die kleine beestjes die niet kunnen praten of kunnen zeggen waar ze pijn hebben.

Nogmaals bedankt voor je steun.

Liefs,

Bri93

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Het is een erg zware ziekte, ook voor de baasjes, want er zijn zoveel ups en downs. Je stemming gaat echt op en neer en je voelt je machteloos, ondanks alle goede zorg die je ze geeft. De ene dag heb je hoop en de volgende dag zit je in de put, maar het feit dat je hem tot 16 jaar hebt gebracht is echt al een prestatie voor een kat met nierfalen (IRC). Dat was ook de leeftijd die een van mijn katten bereikte na 7 jaar intensieve zorg. Een andere is met 15,5 jaar overleden en bij twee anderen ging het helaas heel snel; zij hielden het nog geen 6 maanden vol. Bij mijn 4 katten werd het tegelijkertijd ontdekt, want toen de eerste ziek werd, heb ik de andere katers ook meteen laten testen. Je wilt niet weten waar ik toen doorheen ben gegaan, dus ik begrijp je wanhoop heel goed. Maar denk vooral aan alle mooie momenten die je met hem hebt gehad; toen hij nog jong was en lekker gek deed, de dikke knuffels en de streken... Uiteindelijk ga je die streken zelfs missen. En voel je vooral niet schuldig, want je bent een geweldige 'mama' voor hem geweest door hem met deze ziekte nog zo'n lang leven te geven. De tijd zal de scherpe randjes van je verdriet halen, maar vergeten doe je ze nooit.
    Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Bedankt voor je steun, ik heb het momenteel heel erg zwaar... het is zo'n moeilijke beslissing om te nemen... maar om hem dag en nacht te zien lijden doet ontzettend veel pijn, je voelt je zo machteloos.. dat heen en weer geren naar de dierenarts... de spoedgevallen, de eindeloze zorgen. Je hebt soms even het idee dat het weer de goede kant op gaat, maar de volgende dag krijgt de ziekte dan toch weer de overhand.. bedankt voor jullie steun...

Groetjes,

Bri 93

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Bedankt voor je lieve woorden van troost..

Groetjes,

Bri93

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Je hebt de juiste beslissing genomen, het is een gebaar van liefde om ze in alle rust te laten gaan. Je kat was echt aan het einde van zijn Latijn, hij heeft een prachtig en lang leven gehad, probeer vooral daaraan te denken. Ik heb zelf ook vier katten gehad die zijn overleden aan nierfalen, dus ik weet precies waar je doorheen gaat. Je hebt gedaan wat je kon, meer was simpelweg niet mogelijk. Je voelt je altijd schuldig, ook al weet je diep vanbinnen dat dit de beste oplossing was om hem verder lijden te besparen. Heel veel sterkte.
    Vertaald Frans
  • 20 reacties van 39

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!