Chronisch nierfalen - kat - Advies nodig

C
Calicou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Mijn kat Titi is 9 jaar oud. Iets meer dan 2 jaar geleden stelde de dierenarts de diagnose chronisch nierfalen (fase 3) vast. Hij adviseerde me toen om hem Renal-brokjes te geven en 1 keer per dag Semintra. Die twee jaar zijn eigenlijk best goed gegaan. Hij was zelfs aangekomen van 4 kg naar 7 kg. Ongeveer een week geleden stopte Titi ineens met eten; zijn vacht was dof en hij had een hele slechte adem. Hij zonderde zich af. Ik ben toen meteen met hem naar de dierenarts gegaan, die me vertelde dat hij nu in fase 4 zit (creatinine, ureum en fosfaat waren hoger dan de machine kon meten). Hij had grote zweren onder zijn tong. Het is dus acuut nierfalen bovenop het chronische probleem. De prognose van de dierenarts is meer dan gereserveerd, zelfs erg pessimistisch, en hij begon over inslapen. De dierenarts dacht dat het acute nierfalen misschien door nierstenen kwam. Hij maakte een echo en zag inderdaad grote stenen. Hij heeft ons toen doorverwezen naar de kliniek. Titi kreeg daar opnieuw een echo waaruit bleek dat zijn linkernier bijna weg is en dat zijn rechternier nog wel vrij groot is, maar met onregelmatige contouren. Maar daar lag het probleem blijkbaar niet. Het dierenziekenhuis adviseerde een opname van 48 uur aan het infuus. De arts gaf hem ook een injectie met corticosteroïden en een breedspectrumantibioticum. Na iets minder dan 48 uur (ongeveer 30 uur) waren de waarden wel gezakt, maar niet genoeg. Ze waren weer meetbaar, maar zaten nog steeds tegen het maximum aan. De dierenarts is toen gestopt met het infuus en legde uit dat het niet eerlijk was om door te gaan met behandelen. Omdat hij niet meer zelf at, was het eigenlijk einde verhaal. Hij gaf hem maximaal nog een week te leven. Hij had een voedingssonde kunnen plaatsen, maar dat raadde hij niet aan. We hebben toen besloten om hem mee naar huis te nemen om hem in zijn laatste dagen te begeleiden en hem wat comfort te bieden. Titi is dus weer thuis. De eerste 3 dagen ben ik nog wel 2 keer per dag op en neer gegaan naar de dierenarts voor injecties met morfine en een middel tegen de misselijkheid (anti-emeticum). Ik ben begonnen hem zelf te voeren (visssoepjes voor katten) en hem met een pipetje te laten drinken (bijna elk uur), plus de Semintra. De dierenarts raadde me toen aan om de vloeibare Renal Liquid te proberen. Titi nam dat in het begin heel goed aan. Na 3 dagen knapte hij wat op en de dierenarts was zelfs verbaasd. Zijn prognose ging van een paar dagen naar een paar weken. Daarom is er besloten om te stoppen met de morfine, maar wel door te gaan met het middel tegen de misselijkheid. Nu is het de eerste ochtend zonder morfine en ik merk dat Titi erg futloos is; het is heel lastig om hem te voeren. Hij kwijlt langs zijn mondhoeken. Bovendien loopt Titi de hele tijd heen en weer naar de kattenbak zonder dat hij echt plast. Hij heeft ook al zeker 3 dagen niet gepoept. Wat moet ik doen? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

39 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lau66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heel erg bedankt. Ze is nog niet helemaal buiten gevaar, maar dit is een belangrijke eerste stap en we zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Als we naar de dierenarts hadden geluisterd, zou ze er nu al niet meer zijn geweest!

Vertaald Frans
    L
    Lau66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, je bericht is inmiddels een maand oud en ik hoop dat de gezondheid van je poes inmiddels wat verbeterd is. Die van ons is 9 jaar oud en lijdt al bijna 3 jaar aan CNI (chronisch nierfalen). Ze had vorige week precies dezelfde symptomen als die jij beschrijft.

Haar creatinine- en ureumwaarden waren torenhoog en volgens de dierenarts was er, gezien dit acute nierfalen, niets anders meer te doen dan een snelle euthanasie te overwegen om haar een pijnlijke lijdensweg te besparen.

We waren wanhopig, maar wilden ons niet zo snel gewonnen geven. We hebben aangedrongen op aanvullend onderzoek en na een röntgenfoto en een echo bleek dat haar problemen werden veroorzaakt door een uretersteen (steentje in de urineleider) van 4 mm. Onze poes is gisteren geopereerd voor het plaatsen van een SUB-systeem en ze herstelt eigenlijk best goed van de ingreep. De creatinine was vanochtend al flink gedaald.

Als het voor die van jou nog niet te laat is, zou je misschien de optie van een steentje in de urineleider kunnen laten onderzoeken...

Ik wens jou en je poes het allerbeste toe.

Vertaald Frans
    B
    Blondie39 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond allemaal,

Sorry dat ik hier zo aanklop, maar ik ben echt wanhopig. Mijn poes van 4 jaar heeft zondag meerdere keren overgegeven. Ik ben naar de weekendarts geweest en die heeft haar wat spuitjes gegeven omdat ze 39,5 graad koorts had. Ook kreeg ze een injectie tegen het braken. Bij thuiskomst gaf ze direct weer over, dus heb ik de dierenarts weer gebeld. Die zei dat we de medicatie even de tijd moesten geven om te laten werken. Daarna ging het 24 uur goed, maar gisteren begon het braken weer. Ze heeft nog een paar brokjes gegeten, maar de rest van de avond helemaal niets meer. Vandaag zijn we weer bij de dierenarts geweest. Bij het onderzoek was er niets geks te zien, behalve dan dat ze niet meer eet en wit schuim overgeeft. Er is toen bloed geprikt en de uitslag was een enorme klap: ze heeft nierfalen, maar ik weet niet of het chronisch of acuut is... haar creatininewaarde is superhoog (102,7 mg/l) en haar ureum is 3 g/l.

De dierenarts heeft haar weer een injectie tegen het overgeven gegeven en ze ligt nu voor 48 uur aan het infuus. Ik ben zo ontzettend bang om haar te verliezen, zeker omdat ik vorige week mijn andere poes van ruim 15 jaar heb moeten laten inslapen... Ik ben het spoor volledig bijster. Is er iemand die me kan helpen of wat advies heeft? Alvast bedankt en een fijne avond nog voor iedereen.

Vertaald Frans
    Chris31650
    Chris31650 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

De mijne (5 jaar) kreeg in 2018 te maken met chronisch nierfalen (IRC). De dierenarts was sceptisch. Maar toen gebeurde er een wonder: na een week aan het infuus en eenmaal weer thuis k/d-voeding en één keer per dag Semintra, waren zijn nierwaarden na een paar maanden weer normaal. Normaal gesproken kan dat helemaal niet bij chronisch nierfalen; zelfs de dierenarts sprak van een wonder. Semintra was dus niet meer nodig, alleen nog nierdieetvoeding. Dat hebben we later ook stopgezet om over te stappen op brokjes tegen overgewicht (ja, mijn ventje woog op zijn zwaarst 12,6 kg).

Helaas werd er dit jaar suikerziekte bij hem vastgesteld; hij zat op 7,5 g/l. Hij is toen opnieuw gered door de dierenarts, want met zo’n waarde raken ze normaal gesproken in coma (hij stond nog gewoon op zijn pootjes :)). Twee keer per dag insuline spuiten dus. Bij de controle bij de dierenarts ging het gelukkig beter en konden we de dosis insuline zelfs verlagen.

Maar begin mei gaf hij op een nacht over, zoals gewoonlijk wat brokjes en gras, niets verontrustends. De dagen daarna dronk hij niet meer, at hij niet meer en kon hij niet meer naar de bak. Dus weer bezorgd naar de dierenarts en ja hoor: opnieuw een hoog creatininegehalte en een ureumwaarde die boven het meetbare maximum zat. Na een echo bleek één nier heel erg vergroot. Hij heeft 72 uur aan het infuus gelegen, maar deze keer mocht het niet baten. De dierenarts belde me met spoed om hem in te laten slapen, maar toen ik aankwam was hij al overleden...

Ik maak nu een heel moeilijke tijd door, maar ik schrijf dit voor alle baasjes die de hoop verliezen bij de diagnose chronisch of acuut nierfalen. Kijk naar mijn kat: hij heeft nog 4 jaar kunnen leven na de diagnose, terwijl hij eigenlijk al was opgegeven, en dat zonder verdere behandeling afgezien van de juiste brokjes.

Geef de hoop niet op zolang het nog kan, maar laat je dier alsjeblieft niet thuis lijden om hem nog maar wat langer bij je te houden. Dat is egoïstisch. Ze hebben het recht om waardig te gaan, ook al is het een ontzettend moeilijke beslissing.

Vertaald Frans
    E
    Esperance Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Sommige medicijnen voor de behandeling van nierfalen mogen in bepaalde stadia niet worden gegeven.

Je kunt het beste even advies vragen aan een dierenarts.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb je al eens Benazepril geprobeerd? Dat is de werkzame stof in Fortekor of Nelio 5 die dierenartsen verkopen. Als je een recept hebt, kun je om een doosje Benazepril voor mensen vragen (het is precies hetzelfde, 5 mg; de apotheker zelf gaf me die tip toen ik vier Perzen tegelijk had met chronisch nierfalen). Het is erg effectief, want twee van hen hebben het zeven jaar lang gebruikt. Het is een uitstekend medicijn voor nierfalen. Daarnaast gaf ik ook nog Rubenal, dat is een voedingssupplement op basis van artisjok dat de nieren reinigt en ondersteunt.

Je hebt er wel een recept van de dierenarts voor nodig. Benazepril kostte mij iets meer dan 10 euro voor een doosje van 90 tabletten, terwijl Fortekor meer dan 20 euro was voor 20 stuks; het is duidelijk dat dit niet duurder is geworden. Dit is wat dierenartsen voorschreven voordat Semintra en andere peperdure producten op de markt kwamen, die niet eens echt effectiever zijn.

Vertaald Frans
    Kroko
    Kroko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Alweer zo'n medicijn dat ze verkopen en waar je helemaal niks aan hebt. 140 €

Vertaald Frans
    B
    Bri 93 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor je steun... ik heb ontzettend veel verdriet om mijn hondje dat is heengegaan... ik wens je alle sterkte met yoshi.. van een afstandje, maar met heel mijn hart

Liefs,

Bri93

Vertaald Frans
    Soil
    Soil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt :)

Ik geef niet op, ik doe er alles aan wat in mijn macht ligt (zonder door te slaan, dat weiger ik) om mijn Yoshi een mooi leven te geven, zonder lijden.

Ik durf me de pijn niet voor te stellen wanneer het onvermijdelijke moment daar is, dus ik stuur jullie alle steun van een afstand.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 39

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!