Buren voeren mijn kat, wat te doen?

Noneko
Noneko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen laat mijn kat zijn brokjes staan, maar hij komt wel aan...

Eerst dacht ik dat hij ziek was, dus ben ik even bij de dierenarts langsgegaan. Maar daar was alles oké, ze merkte alleen op dat mijn kat wel een erg dik buikje heeft voor zijn leeftijd (1,5 jaar).

Ik ben dus op onderzoek uitgegaan en ik merkte dat de kinderen hier in het complex het geweldig vinden om met mijn kat te spelen. Hij is ook wel heel erg sociaal naar mensen toe, misschien wel té.

Toen ik hem op een avond rond 19.00 uur zocht, zag ik een meisje uit de buurt dat hem per se mee naar haar huis wilde nemen.

Ik heb haar uitgelegd dat de kat van mij is en dat ze hem echt niet mee naar binnen mag nemen of eten mag geven, omdat hij gevoelige darmen heeft en een speciaal dieet volgt. Ook zei ik dat ik heel verdrietig word als ze hem elke avond mee naar binnen neemt, omdat ik hem dan overal moet zoeken.

Ze heeft hem toen losgelaten en ik ben naar huis gegaan.

Mijn kat kwam pas rond 23.00 uur 's avonds weer thuis met een buikje dat helemaal strak stond. Hij heeft zijn voerbakje niet eens aangeraakt en is meteen gaan slapen.

Dat ik dat meisje heb aangesproken, heeft dus niks geholpen.

Zelfs overdag slaapt hij alleen maar en als het 's avonds etenstijd is, glipt hij liever naar buiten (waarschijnlijk om ergens anders te gaan eten).

Hebben jullie dit probleem ook wel eens gehad? Is het beter om even met de ouders te gaan praten? Of kan ik ze beter een briefje sturen?

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je kat buiten komt, kan hij naast het bietsen van brokjes bij de buren natuurlijk ook jagen en zijn prooien opeten.

Die van mij doet dat ook en eet dan soms inderdaad wat minder.

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Soms moet je niet de buren de schuld geven, maar de kat – mijn buurvrouw heeft een kat en ze vond het maar vreemd dat hij niet meer wilde eten. Ze is de buurt rondgegaan en kwam erachter dat haar kater de bakjes brokken leegrooft die een vrouw uit de wijk verderop buiten zet voor haar wat wildere katten. Hij aarzelt zelfs niet om gewoon het huis binnen te glippen om de voerbakken daar leeg te plunderen. Die vrouw heeft geprobeerd hem elke keer weg te jagen als ze hem zag, maar hij speelt de baas en komt telkens weer terug. Daarom heeft mijn buurvrouw haar laatst aangeraden om de plantenspuit te pakken; misschien dat hem dat afschrikt.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

O jee, wat vervelend... Houd je ons op de hoogte? Het zou goed kunnen dat die dikke buik niet kwam door het schransen bij de buren, maar door een heel ander probleem.

Vertaald Frans
    Noneko
    Rapporteren

Ik ga proberen hem een halsbandje om te doen, in de hoop dat de mensen het begrijpen...

Want mijn kat is al twee dagen ziek (overgeven, diarree...) Ik ben vannacht met spoed naar de dierenarts gegaan omdat ik dacht dat hij vergiftigd was, maar gelukkig was dat niet het geval... Blijkbaar heeft hij iets binnengekregen wat hij niet kan verteren, maar hij eet nu al twee dagen niets meer... Ik ben echt ten einde raad en maak me grote zorgen om zijn gezondheid 🤧

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn fout, ik heb er te snel overheen gelezen! Het is waar dat je nergens hebt gezegd dat dat meisje je kat te eten gaf...

Dat verandert echter niets aan het feit dat het super irritant is en dat er helaas mensen zijn die het weliswaar niet slecht bedoelen, maar wel eigenwijs zijn en dit soort dingen doen. En op een gegeven moment, als je weet wie het is, zul je waarschijnlijk de confrontatie aan moeten gaan, want dit soort 'goede mensen' begrijpt het zelden de eerste keer.

In de tussentijd kun je inderdaad een briefje beneden ophangen, maar degene die dit doet woont hier misschien niet eens!

Mensen die dit doen zijn ofwel onschuldig (kinderen), of op de een of andere manier 'eenzaam'. Dat is wat ik de eerste keer bedoelde: of ze nu eenzaam zijn of niet, ze mogen dit niet blijven doen. Je loopt anders het risico dat je kat ziek wordt, of dat je je kat 'kwijtraakt' omdat hij straks meer bij de ander zit dan bij jou.

Net als bij ons zijn genegenheid en eten bij katten heel nauw met elkaar verbonden...

Ik hoop dat het allemaal rustig wordt opgelost, fijne dag nog!

Vertaald Frans
    Noneko
    Rapporteren

Ik wilde eigenlijk alleen even met haar ouders praten over het feit dat ze hem mee naar huis wilde nemen, niet eens zozeer om met de vinger naar haar te wijzen wat betreft het eten.

En zo'n halsbandcamera gaat hij echt nooit accepteren, dat ziet er super onhandig en zwaar uit.

Ik denk dat ik bij de brievenbussen een briefje ga ophangen voor alle bewoners, dat is wel een goed idee.

Bedankt voor jullie reacties!!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het probleem is dat je niet zeker weet wie hem nou eigenlijk voert. Misschien heeft dat kleine meisje er wel helemaal niets mee te maken. Meteen een brief naar de ouders sturen komt misschien wat agressief over. Wat echt top zou zijn, is om een cameraatje bij je kat om te doen (zoals je wel eens op tv ziet). Wie weet is het wel helemaal niet de persoon die je verdenkt die hem voert! En misschien zijn er wel meer mensen die hem wat toestoppen.

Praat voor nu gewoon eens met de buren zonder direct iemand aan te wijzen. Leg gewoon uit dat je kat een serieus gezondheidsprobleem heeft en echt niets anders mag eten dan wat jij hem geeft. Een briefje ophangen beneden in de hal van het complex is misschien ook een goed idee.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt er niet zeker van zijn dat dat de ouders van dit kleintje zijn.

Hang een briefje op bij de toegangsdeuren van het complex waarin je uitlegt dat het jouw kat is. Vertel over zijn maagproblemen en zijn speciale dieet, en vraag of mensen hem alsjeblieft niet willen voeren.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is inderdaad echt vervelend! Ik denk dat je er meer over moet praten met de ouders van deze kleine bewoonster.

Maar het is zeker zo dat als er niets verandert, je in zo'n situatie vaak je stem moet verheffen..

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 40

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!