Buren voeren mijn kat, wat te doen?

Noneko
Noneko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen laat mijn kat zijn brokjes staan, maar hij komt wel aan...

Eerst dacht ik dat hij ziek was, dus ben ik even bij de dierenarts langsgegaan. Maar daar was alles oké, ze merkte alleen op dat mijn kat wel een erg dik buikje heeft voor zijn leeftijd (1,5 jaar).

Ik ben dus op onderzoek uitgegaan en ik merkte dat de kinderen hier in het complex het geweldig vinden om met mijn kat te spelen. Hij is ook wel heel erg sociaal naar mensen toe, misschien wel té.

Toen ik hem op een avond rond 19.00 uur zocht, zag ik een meisje uit de buurt dat hem per se mee naar haar huis wilde nemen.

Ik heb haar uitgelegd dat de kat van mij is en dat ze hem echt niet mee naar binnen mag nemen of eten mag geven, omdat hij gevoelige darmen heeft en een speciaal dieet volgt. Ook zei ik dat ik heel verdrietig word als ze hem elke avond mee naar binnen neemt, omdat ik hem dan overal moet zoeken.

Ze heeft hem toen losgelaten en ik ben naar huis gegaan.

Mijn kat kwam pas rond 23.00 uur 's avonds weer thuis met een buikje dat helemaal strak stond. Hij heeft zijn voerbakje niet eens aangeraakt en is meteen gaan slapen.

Dat ik dat meisje heb aangesproken, heeft dus niks geholpen.

Zelfs overdag slaapt hij alleen maar en als het 's avonds etenstijd is, glipt hij liever naar buiten (waarschijnlijk om ergens anders te gaan eten).

Hebben jullie dit probleem ook wel eens gehad? Is het beter om even met de ouders te gaan praten? Of kan ik ze beter een briefje sturen?

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Tja, ze heten natuurlijk Bandit en Voyou, hè!

Dan is het logisch dat ze je om 5 uur 's ochtends zomaar wakker maken om je te klieren en hun brokjes niet eten... dat komt door hun namen! Noem de volgende maar "Madeliefje" als hij zwart-wit is!

Ik zeg alleen maar hoe ik reageerde toen ik in zo'n situatie zat... vanochtend heb ik bijvoorbeeld het bakje brokjes weggekaapt dat de buurvrouw aan mijn katten geeft... Ik heb haar al 50 keer gezegd dat ze daarmee moet ophouden! Op alle mogelijke manieren...

Als ik het mis heb, hoef je alleen maar je excuses aan de buren aan te bieden, maar als ik gelijk heb, krijgt je kat misschien geen tweede kans...

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee hoor, het is echt niet omdat hij je niet meer wil... volgens mij leidt hij gewoon zijn eigen kattenleventje en het lekkere weer helpt daar een handje bij.

Naar mijn idee maakt hem tegenhouden hem alleen maar ongelukkig en drijf je hem zo juist verder van je weg... hij heeft nu van het buitenleven geproefd en geniet daar volop van. En je hebt het over 23:30 uur; rond die tijd slapen de meeste mensen al, dus hij gaat echt niet per se bij iemand anders naar binnen...

Maar goed, ik kan het mis hebben. 🤔🤔

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Even een persoonlijk verhaaltje over mijn kat... Bandit is 3 jaar oud, gecastreerd, en in de winter echt heel anders dan in de zomer. In de winter gaat hij maar kort naar buiten en slaapt hij lekker binnen. In de zomer is hij echter een groot deel van de nacht buiten om van alles en nog wat uit te spoken. Hij komt dan vaak 's nachts weer naar binnen (via het kattenluikje) en eet thuis veel minder. Komt dat door de buren? Ik betwijfel het; volgens mij is het eerder het resultaat van zijn nachtelijke avonturen en de jacht.

Ik vertel dit omdat, zoals anderen ook al zeiden, ik niet weet of je vermoedt dat andere bewoners van je wooncomplex je kat "bezig houden en voeren"... Natuurlijk is het geen platteland, maar hij kan best een jachtgebied vlakbij hebben... een bosje, park, enzovoort.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sorry hoor, maar ik blijf toch bij mijn eerste analyse...

Oftewel: een buur die je nog niet hebt ontmaskerd moet je kat wel voeren... anders zou hij je brokjes echt niet laten staan!!...

Mijn "collega's" hier op Wamiz hadden destijds gelijk om me wat af te remmen door te zeggen dat je niet moet beschuldigen zonder dat je het zeker weet, maar je moet ook weer niet té naïef zijn...

Er zijn maar twee dingen die een kat bij zijn baasje weghouden: de hormonen en het eten... nu er één optie afvalt, blijft alleen de andere nog over...

En ik blijf erbij: zodra je zeker weet wie de schuldige is, moet je geen enkel medelijden tonen of zwakte laten zien (als het een kind is, spreek je natuurlijk de ouders aan, maar als het een oudje is, wees dan echt niet te aardig!).

Drijf het ook weer niet te ver door, maar eerlijk gezegd: als je niet een beetje streng en afstandelijk bent, blijven ze het gewoon stiekem doen..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb het verhaal nog even vanaf het begin doorgelezen om er weer helemaal in te komen...

Nergens geef je aan (of ik kijk er finaal overheen) of deze kat gecastreerd is... als hij nog ongeholpen is, dan hoef je niet verder te zoeken...

Het is nu echt de tijd waarin katten minder aanhankelijk zijn, 's nachts de hort op gaan en soms zelfs wekenlang verdwijnen!

Wat de rest betreft, ik denk er al vanaf het begin hetzelfde over als "Bapt Noug"... ook al kun je niemand beschuldigen, ik denk toch echt dat er daar zo'n buurman tussenzit!

Vertaald Frans
    Noneko
    Rapporteren

Goedenavond allemaal, ik kom even terug op dit bericht omdat jullie het verhaal inmiddels een beetje kennen.

Sinds de vergiftiging van mijn kat is zijn gedrag veranderd; hij zit nu elke nacht te drammen om naar buiten te gaan, terwijl hij eerst rond 23:30 uur binnenkwam, zijn bakje leegat en gezellig bij mij kwam slapen.

Nu is het een heel ander verhaal: hij miauwt constant, klimt overal op en staat aan de deur te krabben om naar buiten te kunnen.

Hij springt zelfs op het aanrecht, terwijl hij dat voorheen echt nooit deed.

Hij weigert zijn brokjes en wil alleen nog maar natvoer.

Het lijkt wel alsof hij het appartement ontvlucht, hij wil echt alleen nog maar buiten zijn...

Normaal gesproken kwam hij tussendoor nog weleens even buurten en was hij blij om me te zien, maar nu moet ik echt zelf naar buiten om hem te roepen en te zoeken. Ik heb het gevoel dat hij me niet meer moet...

Vertaald Frans
    vaeken
    Vaeken Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Echt onwijs irritant is dat! Een oude vriend van mijn ouders had een kat en hij woonde in een complex waar veel katten, maar ook veel kinderen waren. De buurkinderen namen de kat steeds mee naar hun huis en gaven hem daar eten... Kortom, na een tijdje hebben ze die kat gewoon ingepikt en sindsdien komt hij bijna nooit meer langs...

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

In de vrije natuur eten katten gras om zichzelf te zuiveren... zelfs als ze gewoon ontwormd worden.

Maar hij kan inderdaad een schadelijk grassprietje hebben gegeten, ik denk dat hij dat wel zal onthouden....

Vertaald Frans
    Noneko
    Rapporteren

Mike 64 die katten zijn ook nooit tevreden ^^

Ah ja, maar omdat ik hier tussen de tuinen woon, kan mijn kat van alles eten zonder dat ik het echt weet.

Hij laat zijn brokjes nog steeds staan maar eet zijn natvoer wel op, hij zal wel wat moeite hebben met de spijsvertering. Bovendien heb ik gras in zijn ontlasting gevonden, terwijl hij een week geleden nog is ontwormd.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 40

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!