Buren voeren mijn kat, wat te doen?

Noneko
Noneko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen laat mijn kat zijn brokjes staan, maar hij komt wel aan...

Eerst dacht ik dat hij ziek was, dus ben ik even bij de dierenarts langsgegaan. Maar daar was alles oké, ze merkte alleen op dat mijn kat wel een erg dik buikje heeft voor zijn leeftijd (1,5 jaar).

Ik ben dus op onderzoek uitgegaan en ik merkte dat de kinderen hier in het complex het geweldig vinden om met mijn kat te spelen. Hij is ook wel heel erg sociaal naar mensen toe, misschien wel té.

Toen ik hem op een avond rond 19.00 uur zocht, zag ik een meisje uit de buurt dat hem per se mee naar haar huis wilde nemen.

Ik heb haar uitgelegd dat de kat van mij is en dat ze hem echt niet mee naar binnen mag nemen of eten mag geven, omdat hij gevoelige darmen heeft en een speciaal dieet volgt. Ook zei ik dat ik heel verdrietig word als ze hem elke avond mee naar binnen neemt, omdat ik hem dan overal moet zoeken.

Ze heeft hem toen losgelaten en ik ben naar huis gegaan.

Mijn kat kwam pas rond 23.00 uur 's avonds weer thuis met een buikje dat helemaal strak stond. Hij heeft zijn voerbakje niet eens aangeraakt en is meteen gaan slapen.

Dat ik dat meisje heb aangesproken, heeft dus niks geholpen.

Zelfs overdag slaapt hij alleen maar en als het 's avonds etenstijd is, glipt hij liever naar buiten (waarschijnlijk om ergens anders te gaan eten).

Hebben jullie dit probleem ook wel eens gehad? Is het beter om even met de ouders te gaan praten? Of kan ik ze beter een briefje sturen?

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • P
    Persannouveau4567 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik kwam er vandaag pas achter dat mijn katten achter mijn rug om worden gevoerd, omdat ze dachten dat ze waren achtergelaten. Maar ze vragen me niet eens om toestemming. Ik ga ze maar eens vertellen dat ze ermee moeten ophouden, denk ik....

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Klopt, het is echt zeldzaam dat een volwassen kat zijn gewoontes verandert; er is geen dier dat meer een gewoontedier is dan een kat. Hier zijn wat mogelijke redenen:

- NEKO is misschien 'op slag verliefd' op een andere kat buiten die 's avonds bij je in de buurt komt. Ja, dat gebeurt echt.

- Hoewel hij gecastreerd is, kan het zijn dat hij vindt dat er te veel niet-gecastreerde katers buiten rondstruinen en hij erbij wil zijn om zijn 'territorium af te bakenen'. Katers zijn enorm territoriaal, zelfs de gecastreerde. Misschien is dit ook wel de reden voor zijn vreemde gedrag bij de tafel bij je thuis; zijn normale routine is verstoord en dat merk je aan alles, zelfs aan zijn eetlust.

- Hij heeft een uitstekend 'adresje' gevonden bij een buurman die hem op tafel laat springen en hem misschien garnalen of tonijn geeft. De trek in iets lekkers is soms sterker dan wat dan ook...

Hoe dan ook, wat zeker is, is dat er buiten iets is waar hij helemaal weg van is en wat hem aantrekt als een magneet! Hij zal zijn baasje echt niet vergeten, hoor, maak je niet te veel zorgen. Het is waarschijnlijk gewoon een fase.

Vertaald Frans
    Noneko
    Rapporteren

Mialissa, zijn gezondheidsproblemen begonnen vlak na de castratie en hij was het al gewend om af en toe naar buiten te gaan. Ik heb echt geprobeerd om hem binnen te houden om te voorkomen dat zijn problemen zouden verergeren, maar hoe moet mijn kat van de ene op de andere dag begrijpen dat hij opeens niet meer naar buiten mag? Ik denk dat je net zo goed als ik weet dat een kat met een vaste routine heel lastig op andere gedachten te brengen is. Bovendien is mijn kat gecastreerd en gechipt; ik verzorg hem met veel aandacht en ik denk dat niemand die hem ziet zal denken dat hij gedumpt is of een zwerfkat is. Hoewel hij eerst geen halsbandje droeg omdat dit voor buitenkatten niet wordt aangeraden, heb ik hem er nu eentje omgedaan met een penning: "Ik heb een baasje, niet voeren aub" en mijn telefoonnummer. Dus als de betreffende persoon of personen nog steeds denken dat Neko een zwerver is, dan is dat echt uit kwade wil en getuigt het van een totaal gebrek aan respect naar mij toe.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mialissa

Zie het niet als een oordeel, maar je mag een kat die niet van jou is niet voeren, of het nu een zwerver is of niet...

Als het een zwerfkat is, herken je dat meestal meteen: ze zijn uitgehongerd en in een erg slechte gezondheid. Geloof me, dat verschil zie je echt wel.

Als je ze voert, kan dat volgens de gemeentelijke regels zelfs illegaal zijn. En als je de kat wilt laten vangen voor een check of adoptie, zullen de gemeente en stichtingen je verzoek niet in behandeling nemen. Omdat je het dier voert, ben jij er namelijk verantwoordelijk voor geworden (echt waar!).

En als het geen zwerfkat is, kun je hem maar beter niet voeren, of je dat nu leuk vindt of niet. Anders riskeer je een bezoekje van een boze eigenaar die je even flink de les komt lezen, en ik geef hem geen ongelijk...

Verder heb ik je al geantwoord op het hondenforum in het topic "regelgeving voor advertenties van particulieren".

Ik zeg het je nogmaals: als je een kat of hond wilt, adopteer er dan een, maar stop met praten over de vermeende "mishandeling" door anderen.

NEE, je kat buiten laten lopen is geen mishandeling, zelfs niet als die kat spijsverteringsproblemen heeft.

JIJ bent degene die hem mishandelt door hem te voeren, en daarom zei ik tegen @Noneko dat hij vroeg of laat een keer flink uit zijn slof moet schieten!!!

En wat betreft dat tweede onderwerp op het hondenforum: ja, een particulier mag officieel geen vergoeding eisen voor de chip- en entingskosten, maar als je een beetje gezond verstand gebruikt, begrijp je dat dit wel logisch is!

Volgens mij wil je gewoon graag een kat, maar wil je niet betalen voor de basiskosten... ik herhaal het nog maar een keer: een dier kost geld, net zoals een kind geld kost. Een kind moet je naar school sturen, laten inenten... Je zou het toch ook niet in je hoofd halen om te zeggen dat je je kind niet naar school stuurt omdat het te duur is? Of je moet geen kinderen hebben!

Hier is het precies hetzelfde. Als je niet wilt betalen bij het asiel (zoals je zelf al zei) of aan een particulier die je niet probeert te belazeren, dan moet je vooral geen kat, hond, muis of goudvis nemen...

Vertaald Frans
    M
    Mialissa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind het ook heel normaal om hem te voeren, want hoe moeten mensen die hem buiten zien anders weten dat hij van iemand is en dat hij gezondheidsproblemen heeft?

PERSOONLIJK denk ik bij het zien van een dier vaak dat hij gedumpt is, en ik heb zelf ook wel eens wat te eten gegeven als ik toevallig iets bij me had, ook al was dat niet bij mij thuis.

Ik vind dat hij eigenlijk niet naar buiten zou moeten als hij medische problemen heeft, want dan loopt hij het risico om buiten van alles en nog wat te eten, wat misschien nog wel erger is dan wat dat meisje hem heeft gegeven.

Het is verstandiger om hem binnen te houden, ook al snap ik heel goed dat dat lastig is omdat een kat nu eenmaal graag buiten rondstruint.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat je bij jezelf denkt dat als hij slechte gewoontes heeft aangeleerd, zoals op tafel springen, hij dat ergens anders zo heeft geleerd...

Ik weet niet zo goed hoe ik je kan helpen... behalve je kat 's nachts achternagaan om te zien waar hij naartoe gaat, is er eigenlijk geen andere oplossing...

Wat wel zeker is, is dat een kat die gewend is aan de vrijheid buiten, het lastig zal vinden om binnen te blijven... maar laat het je niet zo erg dwarszitten dat je er niet meer door kunt slapen...

En ter info, ik woon zelf ook in Zuid-Frankrijk, in het zuidwesten, en het is hier inderdaad erg warm.

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@centpedigree....

Marguerite, als het een mannetje is, gaat hij wel een zuur gezicht trekken.😀😀😀

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben hier niet echt de juiste persoon voor advies, want mijn katten doen thuis alles wat ze zelf willen. Ik kan je dus niet echt helpen, want wat voor jou schokkend is, is voor mij dagelijkse kost...

Zolang je kat gezond blijft... dat gebrek aan knuffels is frustrerend, maar zoals mike al zei, kan het door de tijd van het jaar komen dat hij vaker naar buiten gaat, en door de hitte dat hij minder wil knuffelen of minder brokjes eet...

Geef hem nu vooral wel zijn natvoer, want hij moet goed gehydrateerd blijven. En zorg dat hij goed ontwormd is als hij jaagt...

Vertaald Frans
    Noneko
    Rapporteren

Misschien maak ik mezelf wel gek en haal ik me van alles in mijn hoofd, maar als je je kat en zijn dagelijkse routine goed kent en alles verandert ineens, dan maak je je toch zorgen.

Vertaald Frans
    Noneko
    Rapporteren

In het begin dacht ik dat het door de hitte kwam en dat hij buiten wilde slapen om wat af te koelen. Daarom liet ik hem wat langer buiten zodat hij even kon "luchten", want hier in het zuiden is het momenteel echt een hittegolf... Maar zelfs als ik het tijdstip steeds verplaatste, moest ik hem echt gaan zoeken om hem naar binnen te halen. Het is uitgesloten dat hij 's nachts buiten blijft, je weet maar nooit... en ik zou zelf ook geen oog dichtdoen als ik wist dat hij nog buiten liep.

's Avonds loopt hij normaal gesproken constant heen en weer tussen zijn voerbak en buiten, en komt hij even om een aai vragen voordat hij weer naar buiten gaat.

En nu ineens niks meer... en ik wil hem niet dwingen om te knuffelen, want dan gaat hij me alleen maar meer negeren.

Maar dat hij nu ineens slechte gewoontes krijgt, zoals op het aanrecht of op de tafel springen, vind ik maar vreemd, zeker omdat hij dat hiervoor echt nooit deed.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 40

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!