Bovenlip van mijn kat is op een rare manier opgezwollen

C
Censini Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zag gister dat de bovenlip van mijn kat, die ik tweeënhalve maand geleden heb geadopteerd, is opgezwollen. Het ziet er echt vreemd uit, zoals je op de foto kunt zien.

Dit kleine kereltje is echt een brok stress en sinds we hem hebben is er nog geen week voorbijgegaan zonder een bezoekje aan de dierenarts.

Dus ik dacht dat ik misschien te snel in de stress schiet en dat ik moet leren om hem zelf te verzorgen.

Maar dit weekend zag ik ineens weer iets nieuws aan zijn bekje. Hij laat zich niet makkelijk aanraken, dus ik kon geen betere foto maken.

Ik heb het voor de zekerheid ontsmet en ik vermoed dat ik morgen weer met hem naar de dierenarts moet, maar ik vroeg me af of er iets is wat ik nu al kan doen? Hij klaagt niet, hij eet, speelt en rent zoals gewoonlijk alle kanten op, maar het ziet er echt niet uit.

Bedankt voor jullie hulp!

Bovenlip van mijn kat is op een rare manier opgezwollen

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Rapporteren

Nou, eigenlijk is het iets waarvan de oorzaak onbekend is, maar meestal is een allergie de trigger. Het zorgt voor enorme jeukende plekken op de achterpoten van de kat, of een soort zweren in de bek, zoals je op de foto van mijn kat kunt zien.

Er is geen echt medicijn voor, alleen preventieve behandelingen om te voorkomen dat er hevige uitbraken komen.

Het is niet dodelijk, maar het kan wel ernstig zijn als het tijdens een aanval niet of verkeerd behandeld wordt.

De stichting heeft de kat anderhalve maand gehouden voordat wij hem ophaalden, en wij zijn in twee maanden tijd al zes keer met hem naar de dierenarts geweest. Zij verzekert me dat de aandoeningen al van vóór de adoptie dateren, dus dan zijn er twee opties:

Of ze hebben niet eens de moeite genomen om een dierenarts te raadplegen toen hij twee kale, ontstoken achterpoten had.

Of ze hebben tegen ons gelogen en de oorzaak van de ziekte voor ons verzwegen.

Want toen we hem kregen, zeiden ze dat het kwam doordat hij stress had en dat hij daardoor zijn haar verloor...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een eosinofiel granuloom complex? Kun je uitleggen wat dat precies inhoudt voor leken zoals ik? In elk geval was het voor de stichting misschien niet te ontdekken.

Bedankt 🙂

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Dus na onderzoek blijkt dat de kleine kerel het eosinofiel granuloom complex heeft. De stichting waar we hem van hebben, heeft dit bij de aankoop voor ons verzwegen. Echt niet netjes van ze, maar goed, wij houden van hem zoals hij is.

Hij moet nu dus een doorlopende behandeling krijgen om aanvallen te voorkomen, want hij krijgt het niet alleen bij zijn bekje, maar ook op zijn achterpoten.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Hoi allemaal, de zwelling is erger geworden. We hebben morgen een afspraak bij de dierenarts, want nadat ik met veel moeite in z'n bek heb kunnen kijken, zag ik aan de rechterkant van z'n bovenlip een klein wondje dat er ontstoken uitziet. Het probleem is dat ik geen ontstekingsremmers of antibiotica in huis heb, dus het wordt alsmaar dikker zonder dat ik hem kan helpen of de pijn kan verzachten. Voorlopig vertoont hij geen tekenen van pijn, maar hij drinkt weinig en slaapt alleen maar, dus ik vermoed dat hij z'n krachten probeert te sparen...

Het breekt m'n hart... Maar bedankt voor de reacties.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Heeft hij de kans gehad om zijn bek ergens langs te schuren als hij buiten komt? Het kan lijken op een irritatie door het schuren, ofwel tegen een materiaal dat hij erg fijn vindt, of omdat hij in de tuin ergens naar op zoek was en daarbij met zijn bek langs iets is gegaan.

Eet hij uit plastic voerbakjes? Sommige katten krijgen last van bacteriën doordat ze bij het schrokken met hun bek langs de bak gaan. Plastic kan, zelfs als je het regelmatig afwast, de oorzaak zijn van behoorlijk wat allergieën aan de bek en kin van katten. Je kunt beter kiezen voor bakjes van keramiek of roestvrij staal (RVS).

Ik ben geen dierenarts, maar het lijkt me geen spoedgeval, omdat hij geen symptomen van pijn heeft. Kijk of de zwelling de komende dagen afneemt. Bij het minste teken van pijn of ongemak: direct naar de dierenarts.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Dat zou inderdaad kunnen dat hij gestoken is, maar hij krabt niet, schuurt niet, hij eet en drinkt gewoon normaal en hij pakt ook nog steeds z'n speeltjes in z'n bek...

Hetzelfde geldt voor die afgebroken tand, zou dat niet pijnlijk voor hem moeten zijn?

Als het een steek is, trekt dat dan vanzelf weer weg?

Bedankt voor je reactie

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Zou hij misschien gestoken kunnen zijn door een bij of een wesp toen hij erop aan het jagen was? Kijk anders ook even naar zijn gebit; een afgebroken of ontstoken tand kan namelijk ook een zwelling veroorzaken. Hoe dan ook, je dierenarts komt er vast wel achter. Laat je nog even horen hoe het gaat? Veel succes!

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!