Bloedverlies na sterilisatie poes

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zou graag jullie mening willen horen na mijn laatste twee bezoekjes aan de dierenarts. Misschien ben ik te wantrouwig, maar ik vind dat als je een dier hebt, je de plicht hebt om er goed voor te zorgen.

Ik heb een klein poesje genaamd Vaïana van 10 maanden oud. Ze is super aanhankelijk, lief, speels... Echt mijn baby! Na haar eerste krolsheid heb ik besloten om haar op 23 maart 2018 te laten steriliseren. In de 15 dagen na de operatie zag ik kleine druppeltjes bloed op de tegels. Dit bloed kwam uit haar vagina. Toen ik naar de dierenarts ging, heeft hij een urinemonster genomen en dit geanalyseerd met een stripje en onder de microscoop. Hij vertelde me dat ze een hemorragische cystitis had (blijkbaar iets wat heel vaak voorkomt bij katten...), maar dat het niets met de operatie te maken had. Hij heeft haar een antibiotica-injectie gegeven en ik heb haar 15 dagen lang antibioticapillen gegeven.

Mijn probleem is nu dat Vaïana nog steeds bloed verliest, ondanks de behandeling. Het gaat om een paar druppeltjes die twee tot drie dagen kunnen aanhouden. Ze wast haar intieme delen niet goed. En als we haar optillen of als ze bij ons slaapt, zitten we vaak onder de bloedvlekken. Ze eet en drinkt echter goed, heeft geen problemen met plassen of poepen, ze heeft nergens pijn en haar gedrag is niet veranderd. Na een maand bloedverlies ben ik inmiddels behoorlijk gefrustreerd, want ze was kerngezond voor deze operatie.

Ik ben dus net weer met haar naar de dierenarts geweest, die helaas geen urineonderzoek in een laboratorium kon laten doen omdat ze niet wilde plassen. Volgens hem zijn er een paar mogelijkheden:

- een trauma door de operatie.

- een specifieke urineweginfectie (ik weet de naam niet meer).

- een soort loopsheid zoals bij honden (ook hiervan ben ik de naam kwijt), een overschot aan hormonen. Maar omdat ze gesteriliseerd is, lijkt hem dat onmogelijk, zeker omdat het een kat is.

Dus daar sta ik dan. Er is nog niets opgelost en ik moet weer afwachten. Hoewel hij me verzekerde dat het niet ernstig was, ben ik sceptisch. Wat denken jullie? Hebben jullie dit soort problemen ook wel eens meegemaakt?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

31 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Om te beginnen: nee, het is absoluut niet normaal dat ze bloed verliest. De eerste diagnose van je dierenarts was dus terecht; blaasontstekingen komen heel vaak voor bij katten. Het is verstandig om haar wat meer natvoer te geven (blikjes of zakjes) en zorg dat ze altijd vers water heeft staan, dat je minstens één keer per dag ververst. De stress van de operatie kan de blaasontsteking getriggerd hebben.

Het is goed dat je dierenarts naar andere oorzaken zoekt (en ook dat hij toegeeft dat het te maken kan hebben met de operatie die hij zelf heeft uitgevoerd). Het verbaast me niet dat hij de urine-afname niet direct in de praktijk kon doen, maar ik hoop dat hij je een setje heeft meegegeven om het zelf te doen (zoals plastic korreltjes voor in de kattenbak en een pipetje om de urine op te zuigen). Wat stelt je dierenarts nu precies voor? Heeft hij ook bloed geprikt of haar temperatuur opgemeten?

Ik ben geen dierenarts, dus ik ga niet over zijn diagnoses in discussie, maar dat derde punt vind ik wel heel vreemd. Poezen bloeden namelijk helemaal niet als ze krols zijn. (Nu ja, je weet het nooit, misschien in heel specifieke gevallen door een hormonaal probleem? Maar zoals je al zegt: de kleine meid is gesteriliseerd en als de baarmoeder is verwijderd, waar zou het bloed dan vandaan moeten komen?)

Omdat ze verder fit oogt, zou ik niet meteen in paniek raken. Als ze een zware infectie had, zou ze echt wel KO zijn.

Mijn advies op dit moment:

- Als je nog vertrouwen hebt in deze dierenarts, kijk dan wat zijn uiteindelijke diagnose is (en maak aantekeningen!) en wat hij als behandeling voorstelt. Maar zie je in de tussentijd ook maar het kleinste teken van moeite met plassen (pijn of een verstopping, wat je meestal merkt als ze heel vaak naar de bak gaat en soms ook miauwt van de pijn), minder eetlust of apathisch gedrag? Dan moet je direct terug naar de dierenarts.

- Als je geen vertrouwen meer hebt in je huidige dierenarts, maak dan direct een afspraak bij een ander.

(Als ik in jouw schoenen stond, zou ik naar een tweede dierenarts gaan voor een onpartijdige second opinion, maar ik ben jou niet, dus ik laat de keuze aan jou over :) )

Vertaald Frans
  • 31 reacties van 31

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!