Bloedverlies na sterilisatie poes

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zou graag jullie mening willen horen na mijn laatste twee bezoekjes aan de dierenarts. Misschien ben ik te wantrouwig, maar ik vind dat als je een dier hebt, je de plicht hebt om er goed voor te zorgen.

Ik heb een klein poesje genaamd Vaïana van 10 maanden oud. Ze is super aanhankelijk, lief, speels... Echt mijn baby! Na haar eerste krolsheid heb ik besloten om haar op 23 maart 2018 te laten steriliseren. In de 15 dagen na de operatie zag ik kleine druppeltjes bloed op de tegels. Dit bloed kwam uit haar vagina. Toen ik naar de dierenarts ging, heeft hij een urinemonster genomen en dit geanalyseerd met een stripje en onder de microscoop. Hij vertelde me dat ze een hemorragische cystitis had (blijkbaar iets wat heel vaak voorkomt bij katten...), maar dat het niets met de operatie te maken had. Hij heeft haar een antibiotica-injectie gegeven en ik heb haar 15 dagen lang antibioticapillen gegeven.

Mijn probleem is nu dat Vaïana nog steeds bloed verliest, ondanks de behandeling. Het gaat om een paar druppeltjes die twee tot drie dagen kunnen aanhouden. Ze wast haar intieme delen niet goed. En als we haar optillen of als ze bij ons slaapt, zitten we vaak onder de bloedvlekken. Ze eet en drinkt echter goed, heeft geen problemen met plassen of poepen, ze heeft nergens pijn en haar gedrag is niet veranderd. Na een maand bloedverlies ben ik inmiddels behoorlijk gefrustreerd, want ze was kerngezond voor deze operatie.

Ik ben dus net weer met haar naar de dierenarts geweest, die helaas geen urineonderzoek in een laboratorium kon laten doen omdat ze niet wilde plassen. Volgens hem zijn er een paar mogelijkheden:

- een trauma door de operatie.

- een specifieke urineweginfectie (ik weet de naam niet meer).

- een soort loopsheid zoals bij honden (ook hiervan ben ik de naam kwijt), een overschot aan hormonen. Maar omdat ze gesteriliseerd is, lijkt hem dat onmogelijk, zeker omdat het een kat is.

Dus daar sta ik dan. Er is nog niets opgelost en ik moet weer afwachten. Hoewel hij me verzekerde dat het niet ernstig was, ben ik sceptisch. Wat denken jullie? Hebben jullie dit soort problemen ook wel eens meegemaakt?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

31 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

@cassie

Let op: "... een psychologisch trauma door de operatie..."

Ik begrijp niet helemaal of dit bedoeld is om de bloedingen te verklaren, maar als dat zo is, is het echt totale onzin. Je dierenarts heeft waarschijnlijk een flinke blunder gemaakt maar weet niet wat hij moet doen, en hij houdt je nu aan het lijntje door maar wat onzin te verkopen. Daarbovenop stelt hij ook nog een verkeerde diagnose en schrijft hij een onnodige antibioticakuur voor...

Zoek direct een andere dierenarts om dit op te lossen, in het belang van je kat.

Groetjes

Vertaald Frans
    R
    Ragnar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar... ze heeft helemaal geen moeite met plassen? Ze miauwt niet als ze op de kattenbak zit? Geen plasjes buiten de bak? Bij een blaasontsteking heb je toch ook andere symptomen dan alleen bloedverlies, of niet?

Ik ben in de verste verte geen dierenarts, maar voor mij lijkt het erop dat het probleem door de operatie komt. Waarschijnlijk niets ernstigs omdat ze verder nog hartstikke fit is, maar misschien is er een kleine ingreep nodig om het bloeden te stoppen? Ik weet het niet :( ik zou je graag willen helpen, maar ik weet niet zo goed wat ik je moet zeggen. Ook al stelt mijn mening niet veel voor, ik betwijfel echt of het wel een blaasontsteking is.

Misschien heeft het er niets mee te maken, maar bloedingen op die plek + vage klachten (dus geen andere symptomen) + dit alles zo vlak na een operatie... Het lijkt me wel heel toevallig als er geen verband is met de ingreep.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie, echt heel lief van je.

Inderdaad, ik was een beetje sceptisch omdat hij me geen enkele uitleg kon geven over haar situatie. Op dit moment ligt het urineonderzoek in het lab en krijg ik over drie dagen de uitslag.

Door dit bericht te plaatsen, hoopte ik op wat meningen van anderen of reacties van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Ondanks dat ze zich verder goed voelt, verliest ze namelijk bloed en dat maakt me ongerust. Dat wachten maakt me echt gek ...🥱

Dus om je te antwoorden: behalve in het geval van een blaasontsteking, heb ik dit zelf nog nooit meegemaakt. ;)

Sterkte en nog even geduld.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie, dat is heel lief van je.

Ik was inderdaad een beetje sceptisch, omdat hij me geen enkele uitleg kon geven over haar situatie. Op dit moment ligt het urineonderzoek in het lab en ik krijg over drie dagen de uitslag.

Met dit berichtje hoopte ik op wat meningen van buitenaf of reacties van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Want ook al gaat het verder goed met haar, ze verliest wel bloed en dat maakt me echt ongerust. Dat wachten maakt me echt gek... 🥱

Dus, na de zoveelste controle zou het gaan om een psychologisch trauma door de operatie. Wordt vervolgd over een paar dagen!

Vertaald Frans
    R
    Ragnar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb echt geen idee wat de oorzaak van deze bloeding is. Maar als ik je bericht zo lees, krijg ik het gevoel — misschien heb ik het mis — dat je niet echt vertrouwen meer hebt in deze dierenarts. Als ik jou was, zou ik eerlijk gezegd naar een andere dierenarts gaan als je die mogelijkheid hebt. Niet dat deze zijn werk niet goed doet (ik ben niemand om daarover te oordelen), maar gewoon omdat er ten eerste geen goede klik lijkt te zijn tussen jullie en hij vooral geen diagnose kan stellen in dit geval.

Een andere dierenarts ziet misschien wel iets wat deze over het hoofd ziet. :)

Veel sterkte in ieder geval en houd ons alsjeblieft op de hoogte van hoe het verdergaat. :)

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Ah, oké wat de voeding betreft. Pas wel op met tonijn uit blik, want dat is veel te zout voor een kat. Vergeet ook niet dat katten taurine nodig hebben. De beste manier om ze dat te geven (naast vers of licht gekookt vlees en vis) is door ze natvoer te geven (eventueel aangevuld met brokjes).

Maar even terug naar het hoofdonderwerp... hoe verklaart hij die bloedingen eigenlijk? Een psychisch trauma, oké, maar wat bloedt er dan precies? En waarom? Ik vind de uitleg van je dierenarts niet echt duidelijk.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Menseneten: gekookte groenten, kip of vis (tonijn, garnalen, zalm).

Ik ben vanochtend met hem gegaan. We wachten de uitslagen nog af, maar het zou gaan om een psychisch trauma na de operatie...

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Allereerst bedankt voor je reactie en je advies. Dat stelt me gerust... Ik zou niet willen dat ze iets ernstigs onder de leden heeft omdat de onderzoeken niet goed worden uitgevoerd, terwijl ik er een flink bedrag voor betaal.

Wat haar voeding betreft: ze kreeg eerst brokjes en menseneten, waarna de dierenarts me sterk heeft aangeraden om de brokjes te vervangen door natvoer. Wat het water betreft: ze heeft altijd onbeperkt water tot haar beschikking dat ik regelmatig ververs.

Graag gedaan hoor!

Wat bedoel je precies met "menseneten"? De voedingsbehoeften van katten zijn heel anders dan die van ons. Een kat is een strikte carnivoor, wij zijn omnivoren.

En vergeet niet om ons op de hoogte te houden : Pachinko :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Allereerst bedankt voor je reactie en je advies. Dat stelt me gerust... Ik zou niet willen dat ze iets ernstigs heeft doordat de onderzoeken niet goed zijn uitgevoerd, terwijl ik er een flink bedrag voor neerleg.

Wat haar voeding betreft: ze kreeg eerst brokken en eten van tafel, maar de dierenarts heeft me sterk aangeraden om de brokken te vervangen door natvoer. Wat water betreft, ze heeft altijd onbeperkt water staan dat ik regelmatig ververs.

Wat me nogal sceptisch maakte tegenover hem, is dat ze een week na de operatie bloedt en hij zegt dat het niks met de ingreep te maken heeft. Ik vertrouw hem mijn gezonde kat toe en krijg haar in deze staat terug zonder dat er wordt verteld wat ze mankeert... Vandaar mijn irritatie en bezorgdheid.

Hij adviseerde me om deze week terug te komen om opnieuw te proberen wat urine af te nemen voor het lab. Geen bloedonderzoek of temperatuur opgemeten...

Hij was het met je eens over de derde diagnose; in zijn 30-jarige carrière had hij dat nog nooit gezien en het is puur theoretisch, maar ja, je weet maar nooit.

Nu is het afwachten... Nogmaals bedankt voor je mening!

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, ik zou zelf ook naar een andere dierenarts gaan voor een second opinion, houd je ons op de hoogte?

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 31

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!