Bloedverlies na sterilisatie poes

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zou graag jullie mening willen horen na mijn laatste twee bezoekjes aan de dierenarts. Misschien ben ik te wantrouwig, maar ik vind dat als je een dier hebt, je de plicht hebt om er goed voor te zorgen.

Ik heb een klein poesje genaamd Vaïana van 10 maanden oud. Ze is super aanhankelijk, lief, speels... Echt mijn baby! Na haar eerste krolsheid heb ik besloten om haar op 23 maart 2018 te laten steriliseren. In de 15 dagen na de operatie zag ik kleine druppeltjes bloed op de tegels. Dit bloed kwam uit haar vagina. Toen ik naar de dierenarts ging, heeft hij een urinemonster genomen en dit geanalyseerd met een stripje en onder de microscoop. Hij vertelde me dat ze een hemorragische cystitis had (blijkbaar iets wat heel vaak voorkomt bij katten...), maar dat het niets met de operatie te maken had. Hij heeft haar een antibiotica-injectie gegeven en ik heb haar 15 dagen lang antibioticapillen gegeven.

Mijn probleem is nu dat Vaïana nog steeds bloed verliest, ondanks de behandeling. Het gaat om een paar druppeltjes die twee tot drie dagen kunnen aanhouden. Ze wast haar intieme delen niet goed. En als we haar optillen of als ze bij ons slaapt, zitten we vaak onder de bloedvlekken. Ze eet en drinkt echter goed, heeft geen problemen met plassen of poepen, ze heeft nergens pijn en haar gedrag is niet veranderd. Na een maand bloedverlies ben ik inmiddels behoorlijk gefrustreerd, want ze was kerngezond voor deze operatie.

Ik ben dus net weer met haar naar de dierenarts geweest, die helaas geen urineonderzoek in een laboratorium kon laten doen omdat ze niet wilde plassen. Volgens hem zijn er een paar mogelijkheden:

- een trauma door de operatie.

- een specifieke urineweginfectie (ik weet de naam niet meer).

- een soort loopsheid zoals bij honden (ook hiervan ben ik de naam kwijt), een overschot aan hormonen. Maar omdat ze gesteriliseerd is, lijkt hem dat onmogelijk, zeker omdat het een kat is.

Dus daar sta ik dan. Er is nog niets opgelost en ik moet weer afwachten. Hoewel hij me verzekerde dat het niet ernstig was, ben ik sceptisch. Wat denken jullie? Hebben jullie dit soort problemen ook wel eens meegemaakt?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

31 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Goed idee ja, ik zal het met hem/haar bespreken, bedankt!

Vertaald Frans
    D
    Domiaramis Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als hij veel natvoer nodig heeft om zijn nieren zo goed mogelijk te sparen, moet je misschien investeren in een drinkfontein om hem te stimuleren om nog meer te drinken.

Overleg het even met je dierenarts. Kijk samen of dit een verstandige aankoop is.

Heel veel sterkte voor jullie allebei!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie. Heb jij ook een kat met hetzelfde probleem?

Vertaald Frans
    R
    Ragnar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, om blaasgruis te voorkomen kun je normaal gesproken het beste zoveel mogelijk natvoer geven, of eigenlijk zelfs alleen maar natvoer. Ik weet niet of dit ook voor jouw situatie geldt, maar volgens mij wel. De beste manier om nierproblemen te voorkomen is natvoer, natvoer en nog eens natvoer.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, voor zover ik weet zijn er geen kristallen die ernstiger zijn dan de rest, sommige zijn alleen wat zeldzamer dan andere.

https://www.licg.nl/katten/blaasgruis-en-blaasstenen-bij-de-kat/

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben zo ongerust en ik heb hem echt overspoeld met vragen... Ik heb hem gevraagd naar het ergste scenario en toen begon hij over nierfalen. Aan de andere kant wil hij er nog geen uitspraken over doen, want elke ziekte verloopt bij dieren net als bij mensen weer anders. Dat begrijp ik ook wel. Ik wil gewoon goed geïnformeerd zijn en me op alle mogelijkheden voorbereiden.

Ik ga morgen informeren over het type kristallen en het labrapport opvragen. Is het ene type kristal ernstiger dan het andere?

Wat betreft de controle zei hij dat we elk jaar een bloedonderzoek gaan doen.

Nogmaals bedankt voor je bericht, je hebt geen idee hoe goed het me doet om dit te lezen! Het is een enorme geruststelling dat ik er waarschijnlijk op tijd bij ben!

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Nee, ik heb de merknamen niet paraat, maar in principe werkt het op de zuurgraad van de urine om de kristallen op te lossen. Omdat er verschillende soorten kristallen bestaan, kan de dierenarts je het beste vertellen wat voor jouw kat het meest geschikt is.

Wat betreft nierfalen: dat is iets wat zich op de lange termijn ontwikkelt, maar het kan goed in de gaten worden gehouden (via bloedonderzoek).

Gewichtsverlies, overgeven en lusteloosheid zijn de meest zichtbare symptomen (al zijn dit ook algemene symptomen die op een andere, minder ernstige aandoening kunnen wijzen).

Ik vind je dierenarts nogal alarmistisch en eerlijk gezegd ook niet echt geruststellend. Nu je weet dat je kleine meid vatbaar is voor urineproblemen, weet je in ieder geval dat je dit juist goed in de gaten moet houden.

Het probleem zit hem juist in gezonde katten zonder waarschuwingssignalen, waarbij er dus geen controle wordt gedaan. Die kunnen nierfalen ontwikkelen zonder dat iemand het merkt. Maar in jouw geval ben je gewaarschuwd dat ze er aanleg voor kan hebben, dus de kans dat het zich onopgemerkt ontwikkelt is veel kleiner. En hoe eerder nierfalen wordt ontdekt, hoe 'makkelijker' het te behandelen is.

edit: ik ga er niet omheen draaien, nierfalen blijft een dodelijke aandoening voor katten. MAAR de levensverwachting en de kwaliteit van leven kunnen nog heel goed zijn als het op tijd wordt aangepakt en met de juiste voeding.

Nog een laatste punt: zover is het nu nog helemaal niet en er is geen enkel bewijs dat het ooit zover zal komen ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dankjewel. Alleen andere voeding leek me wat karig na dit nieuws... ken je een specifiek merk?

Ik heb morgen een afspraak bij de dierenarts om te kijken wat de opties zijn na de uitslagen. Hij vertelde me ook dat het mogelijk is dat een kat met nierkristallen op de lange termijn nierfalen krijgt, maar dat de symptomen lastig te ontdekken zijn. Ik zou het mezelf echt kwalijk nemen als ik haar niet op tijd laat behandelen omdat ik niet zie dat ze zich niet goed voelt. Ik ben zo gek op haar...

Bedankt, ik ga je advies opvolgen en een second opinion vragen bij een andere dierenarts.

Vertaald Frans
    G
    Rapporteren

Hoi,

Helaas zijn de nieren altijd al het zwakke punt van katten geweest. Ik weet dat sommige katten gevoeliger zijn voor stenen of kristallen, maar ik wist niet dat erfelijkheid daar ook een rol in speelt.

Voor zover ik weet kan aangepaste voeding inderdaad helpen om dit soort problemen onder controle te houden.

Maar zodra het om een chronische aandoening gaat, heb ik zelf de neiging om een tweede dierenarts te bezoeken voor een second opinion, al is het maar voor het voorgestelde behandelplan of de aanpak van de zorg.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de uitslagen van de laboratoriumonderzoeken binnen. Het was inderdaad geen blaasontsteking en blijkbaar heeft het niets te maken met de operatie...

Vaïana heeft kristallen in haar nieren en dit zou komen door een aangeboren afwijking 🤧

De dierenarts vertelde me dat er helaas geen medicijn is om deze ziekte te genezen, maar dat we de kristallen kunnen beperken met speciale voeding. Hij wilde geen antwoord geven op de vraag of deze ziekte haar levensverwachting verkort, omdat dit heel onvoorspelbaar is. Ik zit er helemaal doorheen, ze is nog niet eens een jaar oud... Hebben jullie een kat met dezelfde aandoening?

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 31

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!