Bloedverlies na sterilisatie??

Kitae
Kitae Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Nadat ik jullie om advies heb gevraagd over de nazorg van mijn hond, klop ik vandaag bij jullie aan voor mijn poes.

Ze is vanochtend gesteriliseerd en we hadden haar boven gezet (zodat ze even geen last zou hebben van mijn hond), maar de boef is bijna direct weer naar beneden gekomen. Omdat haar eten op een verhoging staat, sprong ze uit gewoonte op het aanrecht.

We hebben toen besloten om haar in een rustige kamer te laten, maar toen we gingen kijken of alles goed ging, lagen er bloedvlekken op de grond (een beetje zoals de vlekjes die honden achterlaten als ze loops zijn). Ik moet eerlijk zeggen dat we ons hier echt ontzettend zorgen over maken.

Ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat dit kan gebeuren en dat ik me geen zorgen hoef te maken, en dat ik pas terug moet komen als het de komende dagen blijft bloeden. Maar ondanks dat kan ik het niet laten om me toch zorgen te maken!

Is dit iemand van jullie al eens overkomen? Ik ben bang dat er een hechting is gesprongen...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • H
    Hassini Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn poes van 8 maanden is op 15 februari gesteriliseerd. Alles ging goed tot 1 maart, de dag van de controleafspraak bij de dierenarts. En natuurlijk kreeg ze precies op die dag diarree met bloed. Bij de dierenarts zeiden ze dat het niets ernstigs was. Ze hebben de hechtingen en het verband verwijderd en de dierenarts vroeg of ze haar gelijk mocht inenten. Ik vroeg of dat wel kon met die diarree, maar ze zei dat het geen kwaad kon omdat de poes geen koorts had, dus er was geen risico.

Maar echt net nadat we de praktijk uitliepen, begon mijn kat enorm te kwijlen (dik en plakkerig), ze was heel erg benauwd en ontzettend zwak. Ik ben meteen teruggegaan naar de dierenarts, maar die zei weer dat het niets ernstigs was en dat je je geen zorgen hoefde te maken; het zou gewoon een reactie op de inenting zijn.

Toen we eenmaal thuis waren, ging haar gezondheid hard achteruit. Ze eet niet, ze drinkt niet en ze verliest bloed. Een dag later ben ik weer teruggegaan en de dierenarts vroeg of ze daar mocht blijven. Ze ligt er nu al 5 dagen in de kliniek. Gisteren heb ik haar opgezocht en ik herkende mijn eigen kat gewoon niet meer, ze is helemaal op. Ze beweegt niet en heeft rode en groene plekken op haar buik en aan de achterkant, en ze bloedt nog steeds.

De dierenarts begrijpt eigenlijk ook niet wat er met haar aan de hand is, maar ze doet haar best om haar te redden.

Wat denken jullie? Help me alsjeblieft! Ze is hiervoor nooit ziek geweest. Help me!

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor de update, fijn dat je ons op de hoogte houdt!

Nou, ik sta echt te kijken van de reactie van je dierenarts. Ook al is hij de expert, je ziet op de foto toch heel duidelijk dat die wond niet normaal geneest! Persoonlijk zou ik voor de zekerheid echt even een second opinion vragen bij een andere arts!

Fijne dag nog!

Vertaald Frans
    Kitae
    Rapporteren

Niet alarmerend... je ziet helemaal geen hechtingen meer. Oplosbare hechtingen blijven normaal gesproken minstens 10 tot 15 dagen zitten. Zou de kat alles zelf hebben losgekregen? Heeft hij je niet gevraagd om een kraag of een medisch rompertje om te doen?

De wond is breder geworden omdat de hechting niet is blijven zitten (slecht werk? te weinig voorzorgsmaatregelen?).

Houd het goed in de gaten, het gaat wel even duren voordat dit genezen is.

In ieder geval goed dat je het hem hebt laten zien, ik hoop dat hij kritisch naar zijn eigen werk kijkt voor toekomstige ingrepen.

Groetjes

Nee, hij heeft me helemaal niets gezegd, geen kraag, niks.

Ik blijf het in ieder geval goed in de gaten houden, dat is één ding dat zeker is!

Als ik ook maar iets van verandering zie, ga ik naar een andere dierenarts.

Bedankt voor jullie reacties

🙂

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Niet direct verontrustend...,

er zijn geen hechtingen te zien. Oplosbare hechtingen blijven normaal gesproken minstens 10-15 dagen zitten, zou de kat echt alles zelf hebben losgekregen? Heeft de dierenarts je niet gevraagd om hem een kap of een medisch rompertje om te doen?

De wond is nu wat wijder omdat de hechtingen niet hebben gehouden (slecht werk? niet voorzichtig genoeg?).

Goed in de gaten houden, het gaat wel even duren voordat dit helemaal genezen is.

In ieder geval goed dat je het hem nog even hebt laten zien. Ik hoop dat hij kritisch naar zijn eigen werk kijkt voor zijn volgende ingrepen.

Groetjes

Vertaald Frans
    Kitae
    Rapporteren

Ik ben weer terug, en volgens hem is alles in orde. Wat we zien zijn korstjes, en de wond is groter geworden omdat ze er waarschijnlijk aan heeft gelikt.

Volgens hem is er niets verontrustends aan de hand.

Vertaald Frans
    Kitae
    Rapporteren

Ik had het liever eerder opgemerkt, maar ze heeft een echt pittig karakter en laat absoluut niet met zich sollen (aan haar buik zitten is echt uit den boze, en dat is altijd al zo geweest).

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, die bevestigen mijn gevoel. Ik breng haar nu direct naar de dierenarts en ik zal een update plaatsen om te laten weten hoe het gaat.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Goedenavond,

Het litteken van je kat ziet er inderdaad absoluut niet normaal uit.

De randen van een litteken horen netjes tegen elkaar aan te sluiten. Deze wond lijkt op een doorlopende chirurgische hechting die is losgetrokken, waardoor de draad langzaam uit de wond is gegaan.

Celdric heeft gelijk, je moet echt terug naar de dierenarts, want zo'n open wond is een open deur voor allerlei ziektekiemen uit de omgeving!

Er zullen waarschijnlijk opnieuw hechtingen geplaatst moeten worden, en dit keer met losse hechtingen om de huidbarrière na ontsmetting weer te sluiten. Misschien zijn er zelfs preventieve lokale antibiotica nodig.

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hier zie je een foto van hoe een goed litteken eruitziet, ter vergelijking.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Kitae,

Dat ziet er niet zo best uit, de wond geneest niet mooi en de randen zijn nog rauw. Je kunt je kat het beste even naar de dierenarts brengen; die kan de wond in ieder geval ontsmetten en je vertellen wat je verder moet doen.

Wat dat witte dingetje betreft: ze heeft waarschijnlijk op de grond gelegen en er is een vuiltje in de wond gekomen, waardoor het kan gaan ontsteken.

Groetjes.

Vertaald Frans
    Kitae
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik kom even terug voor een update en om jullie mening te vragen.

Ze bloedt niet meer en het gaat heel goed met haar. Ze springt, eet, drinkt en vraagt constant om aandacht.

Alleen is het onmogelijk om haar wond te controleren, ze laat ons echt niet kijken. Zojuist is het me gelukt om een foto te maken en de wond ziet er een beetje vreemd uit.

http://hpics.li/b5a6a8e

Ik zie geen hechtingen (het waren oplosbare) en dat kleine witte dingetje zegt me niet zoveel, kunnen jullie me hier meer over vertellen?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!