Blaasontsteking die maar niet ophoudt

Noisette35
Noisette35 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn katje is weer thuis nadat hij drie dagen bij de dierenarts is gebleven.

Na de zoveelste blaasontsteking, die dit keer verergerd was, moest hij worden 'gesondeerd' (als je dat zo noemt) om de verstopping te verhelpen zodat hij weer kon plassen.

Hij is nog behoorlijk van slag, vooral omdat ik hem in een vreemde toestand terugkreeg: zijn nageltjes waren kapot en er zat bloed in zijn mandje. Hij moet in die drie dagen flink hebben gevochten.

Kaly vindt het vreselijk om op onbekend terrein te zijn. Terwijl het echt een heel lieve kat is die dol is op knuffelen.

Ik vroeg in de kliniek hoe we kunnen voorkomen dat dit weer gebeurt en ze zeiden: "Je moet hem onze Royal Canin Urinary brokjes geven".

Dat zijn precies de brokjes die ik hem al geef. Samen met koolhydraatvrij natvoer.

Hun reactie was: "Als hij die brokjes krijgt, zou hij geen problemen moeten hebben. Je geeft hem vast te veel, trouwens, je kat is te dik, hij moet afvallen."

Het probleem is dat hij nu, vier dagen later, er weer net zo aan toe is als toen ik hem naar de dierenarts bracht.

Hij loopt constant naar de kattenbak en het lukt hem niet om te plassen. Er zaten zelfs druppels bloed bij...

Ik begin echt wanhopig te worden als ik hem zo zie lijden.

Ik heb de dierenarts gebeld en ze zeiden dat ik hem weer moet brengen.

Ik vroeg wat ze gaan doen en ze zeiden dat hij weer gesondeerd moet worden!

Toen vroeg ik of er geen andere oplossing is, want blijkbaar werkt dat sonderen niet!

Ze zeiden dat als hij nog steeds niet kan plassen, dit de enige oplossing is.

Toen vroeg ik of ik weer moest betalen, want ik heb al 400 € afgerekend. Het antwoord was: "Natuurlijk moet je betalen, het is niet onze schuld dat je kat ziek is."

Nu voel ik me dus echt radeloos. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat advies. Wat kan ik doen?

Moet hij echt weer gesondeerd worden, pas vier dagen na de vorige keer, terwijl dat blijkbaar niet veel heeft uitgehaald?

Eerlijk gezegd verlies ik mijn vertrouwen in dierenartsen en heb ik het gevoel dat ze me alleen maar geld afhandig willen maken. Ik kan niet nog eens 400 € betalen. Als het echt moet, vind ik natuurlijk wel een oplossing.

Maar moet het echt op deze manier en moet ik mijn kat opnieuw laten lijden?

Hij is pas 5 jaar oud, verdient hij dit allemaal?

Wat is de oplossing?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen.

Blaasontsteking die maar niet ophoudt

Foto: Kaly weer thuis, na drie dagen bij de dierenarts.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

32 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hij is gesondeerd, maar is de urine ook onderzocht?

Het kan zijn dat ze gewoon zijn blaas hebben geleegd zonder dat er sprake was van stenen.

Hebben ze je verteld of die er waren?

Aangezien het steeds terugkomt, heeft hij waarschijnlijk niet eens de tijd gehad om stenen aan te maken die de boel kunnen blokkeren.

Hoeveel blaasontstekingen zijn er tot nu toe vastgesteld?

Je hebt de uitslagen toch wel op papier staan?

Ze laten je geen 400 € betalen zonder een factuur te geven met een overzicht van de verleende zorg en de uitgevoerde onderzoeken.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jammer genoeg zijn er geen röntgenfoto's gemaakt. Antidepressiva voor mensen? Is dat niet hartstikke gevaarlijk? Ik heb al eens Zylkene gehad, misschien moet ik dat weer gaan gebruiken. Maar zou dat betekenen dat hij het zijn hele leven moet slikken?

Toch is dat wel het eerste wat er moet gebeuren om te zien of er blaasstenen in de blaas zitten of niet. En laat een urineonderzoek doen om te kijken met wat voor kristallen ze te maken hebben, zeker na de katheterisatie.

Nee, Zylkene is niet voor het leven. Vaak is 15 dagen al genoeg om alles in dat koppie weer even op een rijtje te krijgen.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Nog een link:

https://www.wanimo.com/veterinaire/pathologies-renales-et-urinaires/la-cystite-idiopathique-chez-le-chat.html (Franse website)

"Naast pijnbestrijding bestaat de behandeling van idiopathische cystitis uit het aanpassen van de leefomgeving van de kat om stress te verminderen.

...In sommige gevallen kan het nodig zijn om medicijnen voor te schrijven om de kat te helpen ontspannen en de gedragstherapie te ondersteunen."

"Idiopathische blaasontsteking komt het vaakst voor: het gaat om ongeveer 2 op de 3 katten die bij de dierenarts komen met symptomen van blaasontsteking."

"Hoewel de onderliggende mechanismen nog niet volledig bekend zijn, zijn er veel afwijkingen aan de blaas maar ook algemene veranderingen aangetoond, vooral in het zenuwstelsel.

Katten die hier last van hebben, lijken abnormaal te reageren op bepaalde stressprikkels uit hun omgeving. Een specifieke gebeurtenis zoals een verhuizing, een vakantie of de komst van een nieuw huisdier kan de trigger zijn voor een aanval van idiopathische cystitis."

"Bij idiopathische cystitis moet je kritisch kijken naar de leefomgeving en de levenskwaliteit van de kat om zo mogelijke stressbronnen te achterhalen."

Vertaald Frans
    Noisette35
    Rapporteren

Hij heeft helaas geen röntgenfoto's gehad.

Antidepressiva voor mensen? Is dat niet te gevaarlijk?

Ik heb al eerder Zylkene gehad, misschien moet ik dat weer gaan gebruiken. Maar zou dat betekenen dat hij het de rest van zijn leven moet krijgen?

Vertaald Frans
    Noisette35
    Rapporteren

Lyzzza, ja, dat was inderdaad precies wat ik al van plan was. Ik heb een andere dierenarts gebeld en de situatie uitgelegd, maar die zei dat ik gewoon contact op moet nemen met m'n eigen dierenarts omdat mijn kat daar bekend is. Dat begint al goed... Ik moet straks zeker alle dierenartsen in de regio gaan afbellen.

Het klopt wel dat mijn kat een klein beetje overgewicht heeft. Je ziet het niet direct omdat hij nogal lang is, maar hij is wel wat forser dan gemiddeld. Maar om nou te zeggen dat hij echt te dik is en dat dat de oorzaak is van die blaasontstekingen, dat is onzin. De assistente kon het waarschijnlijk niet waarderen wat ik zei over die brokken die ze me probeerde te verkopen waar die andere klanten bij stonden.

Jullie katten zijn echt schatjes! :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om te kunnen zeggen dat het een idiopathische blaasontsteking is, zou de dierenarts de stenen moeten analyseren – ik neem aan dat hij ze wel aan Noisette heeft laten zien – en ook röntgenfoto's moeten maken. Maar het kan inderdaad heel goed het geval zijn; ik heb zelf een poes die het een keer heeft gehad. We hebben haar toen Zylkene gegeven en toen was het over, maar daarvoor heeft ze wel een hele batterij aan foto's en onderzoeken gehad om er zeker van te zijn dat het echt dat was en geen blaasstenen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het helemaal met Liza eens, je kat is niet dik, hij is gewoon hartstikke normaal. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik heel snel een andere dierenarts zoeken.

Zijn de stenen van je kat geanalyseerd? Zijn het struviet- of oxalaatkristallen? Want als het oxalaatkristallen zijn, moet de blaas opengemaakt worden. Ik weet er alles van; ik heb twee katten die dit met zes maanden tussentijd moesten ondergaan. Het is onmogelijk om die op te lossen of met een sonde te verwijderen, omdat het hele scherpe kristallen zijn die de kat kunnen verwonden.

Na hun operatie schreef de dierenarts Royal Canin Urinary brokken voor en sindsdien heb ik geen enkel probleem meer met ze gehad, en dat is inmiddels alweer een paar jaar geleden.

Ik geef ze ook bronwater in plaats van kraanwater, omdat er bij mij thuis veel kalk in het water zit.

Daarnaast raad ik je aan om de streepjescodes of facturen van de zakken Urinary-brokken te bewaren. Als er namelijk een operatie nodig is, vergoedt Royal Canin de kosten, mits je het natuurlijk niet pas sinds gisteren geeft. Het zijn echt hele effectieve brokken.

Maar het beste advies is echt om van dierenarts te wisselen, want op deze manier helpt hij je katten naar de knoppen door dat constante sonderen. Zijn er eigenlijk wel röntgenfoto's of een echo gemaakt?

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

"Een kat (zowel katers als poezen) kan last krijgen van terugkerende blaasontstekingen en dus een chronische ontsteking van de blaaswand, zonder dat er sprake is van bacteriën, een tumor, poliepen of andere factoren die soortgelijke symptomen veroorzaken."

https://conseils-veto.com/cystite-idiopathique-chat/

Ik vermoed dat het om dit type blaasontsteking gaat.

Ik heb zelf een Siamese poes gehad die hier last van had in een tijd dat deze vorm nog niet echt bekend was en er nog volop over werd gesproken op congressen voor dierenartsen.

Mijn poes kreeg toen antidepressiva voor mensen, die ik in piepkleine stukjes moest snijden...

Het was toen nog in de testfase. Maar ze is er uiteindelijk wel door genezen.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 32

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!