Blaasontsteking die maar niet ophoudt

Noisette35
Noisette35 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn katje is weer thuis nadat hij drie dagen bij de dierenarts is gebleven.

Na de zoveelste blaasontsteking, die dit keer verergerd was, moest hij worden 'gesondeerd' (als je dat zo noemt) om de verstopping te verhelpen zodat hij weer kon plassen.

Hij is nog behoorlijk van slag, vooral omdat ik hem in een vreemde toestand terugkreeg: zijn nageltjes waren kapot en er zat bloed in zijn mandje. Hij moet in die drie dagen flink hebben gevochten.

Kaly vindt het vreselijk om op onbekend terrein te zijn. Terwijl het echt een heel lieve kat is die dol is op knuffelen.

Ik vroeg in de kliniek hoe we kunnen voorkomen dat dit weer gebeurt en ze zeiden: "Je moet hem onze Royal Canin Urinary brokjes geven".

Dat zijn precies de brokjes die ik hem al geef. Samen met koolhydraatvrij natvoer.

Hun reactie was: "Als hij die brokjes krijgt, zou hij geen problemen moeten hebben. Je geeft hem vast te veel, trouwens, je kat is te dik, hij moet afvallen."

Het probleem is dat hij nu, vier dagen later, er weer net zo aan toe is als toen ik hem naar de dierenarts bracht.

Hij loopt constant naar de kattenbak en het lukt hem niet om te plassen. Er zaten zelfs druppels bloed bij...

Ik begin echt wanhopig te worden als ik hem zo zie lijden.

Ik heb de dierenarts gebeld en ze zeiden dat ik hem weer moet brengen.

Ik vroeg wat ze gaan doen en ze zeiden dat hij weer gesondeerd moet worden!

Toen vroeg ik of er geen andere oplossing is, want blijkbaar werkt dat sonderen niet!

Ze zeiden dat als hij nog steeds niet kan plassen, dit de enige oplossing is.

Toen vroeg ik of ik weer moest betalen, want ik heb al 400 € afgerekend. Het antwoord was: "Natuurlijk moet je betalen, het is niet onze schuld dat je kat ziek is."

Nu voel ik me dus echt radeloos. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat advies. Wat kan ik doen?

Moet hij echt weer gesondeerd worden, pas vier dagen na de vorige keer, terwijl dat blijkbaar niet veel heeft uitgehaald?

Eerlijk gezegd verlies ik mijn vertrouwen in dierenartsen en heb ik het gevoel dat ze me alleen maar geld afhandig willen maken. Ik kan niet nog eens 400 € betalen. Als het echt moet, vind ik natuurlijk wel een oplossing.

Maar moet het echt op deze manier en moet ik mijn kat opnieuw laten lijden?

Hij is pas 5 jaar oud, verdient hij dit allemaal?

Wat is de oplossing?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen.

Blaasontsteking die maar niet ophoudt

Foto: Kaly weer thuis, na drie dagen bij de dierenarts.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

32 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ken een dierenarts (echt een topper) die urine afnam door de blaas rechtstreeks aan te prikken met een naald, gewoon via de buik. Hij haalde de urine er zo uit en analyseerde het daarna; de kat had er nooit pijn van en hoefde niet te worden opgenomen. Je ziet hem trouwens vaak op tv, een geweldige dierenarts.

"Wanneer stress de aanleiding is voor blaasontstekingen of als er geen duidelijke oorzaak wordt gevonden, proberen we de leefomgeving van de kat zoveel mogelijk te kalmeren: verspreiding van feromonen, meer kattenbakken neerzetten, de kat actiever maken (speeltjes)..."

Ik heb niets kunnen vinden dat het plassen stimuleert, zoals een ontspanningsmiddel bijvoorbeeld.

Als het weer gebeurt en hij telkens onder narcose gekatheteriseerd moet worden, arme kat! Zeker met die huidige dierenarts.

Een deskundige en empathische dierenarts vinden lijkt me echt een prioriteit voor Noisette.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Je zou eerst moeten weten waar die blaasontstekingen door komen: of er een urineweginfectie is, of er blaassteentjes zijn of dat het idiopathisch is. Heeft de dierenarts al een urineonderzoek gedaan? Bij een infectie zou je naar de producten van Dorwest kunnen kijken. Die vind je op de site "chiens et chats naturellement". Ze hebben daar "Garlic & Fenugreek" (Knoflook & Fenegriek) van Dorwest, dat heb ik met succes bij mijn eigen hond gebruikt. Ik zag dat ze ook het "Urinary Comfort Complex" van Floralpina hebben (een Frans merk). Op die site staat alles uitgelegd: de samenstelling, de oorzaak, de dosering en klantbeoordelingen. Ze hebben een telefoonnummer, dus je kunt je probleem aan hen voorleggen en dan adviseren ze je. De tabletten van Dorwest zijn vrij groot, maar ze verkopen ook pillenvergruizers. Het complex van Floralpina is vloeibaar, wat misschien makkelijker is. Ze hebben ook producten tegen angst, maar ik heb niet gekeken of die geschikt zijn voor langdurig gebruik. Deze producten zijn vast ook op andere sites te vinden, maar ik heb voor deze site gekozen omdat deze duidelijk is en je telefonisch advies kunt krijgen.

Hoi Kalou

Als hij al 10 keer een blaasontsteking heeft gehad, is het sowieso idiopathisch.

"Onderzoek heeft aangetoond dat in meer dan 60% van de gevallen de oorzaak van de blaasontsteking bij de kat niet kan worden vastgesteld via de normale diagnostiek; in dat geval spreken we van idiopathische cystitis.

Alle onderzoeken bij katten tonen aan dat urineweginfecties erg zeldzaam zijn: minder dan 2% van de blaasontstekingen bij katten wordt veroorzaakt door bacteriën (tegenover 20% bij honden)."

Op pagina 1 van de eerste link die ik aan noisette heb gegeven, staat de lijst met alle onderzoeken die worden gedaan om een organische oorzaak uit te sluiten; bacteriën en blaassteentjes zijn inmiddels wel overduidelijk uitgesloten.

Feit blijft dat we de oorzaak nog niet kennen en dat we die wel moeten vinden, omdat deze katten nu eenmaal gevoeliger zijn voor stress dan andere.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een dierenarts (echt een topper) die de urine direct uit de blaas haalde door met een naaldje in het buikje te prikken. Hij nam de urine op die manier af en analyseerde het daarna; de kat heeft er nooit pijn van gehad en een opname was niet nodig. Je ziet hem trouwens vaak op tv, het is een fantastische dierenarts.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi Noisette, Het probleem met een kat die niet plast, is dat hij echt gekatheteriseerd moet worden. Gebeurt dat niet, dan kan hij overlijden omdat hij zijn blaas niet kan legen. Dat is op dit moment echt het allerbelangrijkste. Maar door dat katheteriseren kan de plasbuis flink geïrriteerd raken, wat veel pijn doet, waardoor de kat alsnog niet plast. Blaasontstekingen zijn echt vreselijk... Daarnaast moet je natuurlijk onderzoek laten doen om te achterhalen waar het probleem vandaan komt. Het klopt dat de Royal Canin Urinary-voeding meestal de problemen met struviet oplost; ik heb het zelf gehad met mijn vorige Britse Korthaar, en met die voeding had hij nergens meer last van. Net als de anderen denk ik dat het goed zou zijn om naar een andere dierenarts te gaan. Leg rustig uit wat er al is gebeurd, maar probeer de vorige dierenarts niet te zwart te maken (ook al heb je daar alle reden voor...). Dierenartsen zijn vaak nogal solidair onderling en ze kijken soms een beetje vreemd op van klanten die kritiek hebben op een collega. Je kunt online tutorials vinden die uitleggen hoe je een kat kunt helpen plassen door de blaas te masseren. Als er een steentje de boel blokkeert, kan de kat helemaal niet plassen, en dat is een levensgevaarlijk spoedgeval. Als de urine er in straaltjes uitkomt, denk ik eerder aan een flinke irritatie door pijn in plaats van een volledige verstopping. Het is een lastige situatie, voor jou én voor je kat. Die opnames kosten klauwen met geld, terwijl dat geld beter gebruikt had kunnen worden voor uitgebreid onderzoek naar de echte oorzaak, ook al zijn blaasontstekingen complex en hebben ze vaak meerdere oorzaken. Sterkte voor jullie allebei en hou je ons op de hoogte?
    Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik ben duidelijk niet deskundig genoeg om je echt te helpen, maar de enige tip die ik je kan geven is hetzelfde advies dat je al hebt gekregen: je moet echt van dierenarts veranderen.

Zijn die 10 blaasontstekingen in 3 jaar tijd allemaal door dezelfde dierenarts behandeld? Zo ja, heeft hij dan nooit een röntgenfoto gemaakt?! Terugkerende blaasontstekingen kunnen namelijk, hoewel zeldzaam, door een afwijking komen. De oorzaak moet altijd worden gezocht, zelfs bij de allereerste keer. Het op stress schuiven is echt een laatste redmiddel voor als je helemaal geen oorzaak kunt vinden, maar om iets te vinden moet je natuurlijk wel eerst zoeken.

Nou ja... wie ben ik om het werk van een dierenarts te bekritiseren, maar ik heb het gevoel dat er hier van alles misgaat. Ik zeg niet dat hij z'n werk niet doet, maar het lijkt er sterk op dat hij de situatie totaal niet meer onder controle heeft.

(En nee, hij is niet te dik hoor. Afhankelijk van de bouw van de kat zijn sommige veel zwaarder dan andere zonder dat ze meteen dik zijn. Hij is trouwens prachtig!) :)

Vertaald Frans
    Noisette35
    Rapporteren

Hij heeft de afgelopen 3 jaar al ongeveer 10 keer een blaasontsteking gehad.

Vertaald Frans
    Noisette35
    Rapporteren

Ja, ik heb wel facturen, maar ik heb geen antwoord op je vragen.

Het gaat om het infuus, de opname en de voorgeschreven medicijnen (Baytril, phloroglucinol en Metacam).

Vertaald Frans
    Noisette35
    Rapporteren

Bedankt voor de links! Ik denk inderdaad dat het om een idiopathische blaasontsteking gaat. In zijn geval komt het waarschijnlijk door de stress, ook al heeft hij geen enkele reden om gestrest te zijn; hij wordt enorm verwend en woont op het platteland, maar dat is nu eenmaal zijn karakter.

@Ulalie, dat is een goed idee wat betreft het water. Ik heb zelf een Brita-filter, dus dat komt goed uit.

Ik ben nog steeds op zoek naar een goede dierenarts in de regio Eure-et-Loir die mijn beestje wil behandelen, maar dat valt tot nu toe niet mee.

Wat zeker is, is dat ik daar niet meer naartoe ga. Bovenop hun nare opmerkingen kregen ze het niet eens voor elkaar om de katheter en het verband te verwijderen. Dat heb ik uiteindelijk zelf moeten doen. Ik vind dat niet bepaald professioneel.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hij heeft helaas geen röntgenfoto's gehad. Antidepressiva voor mensen? Is dat niet te gevaarlijk? Ik heb al eens Zylkene gehad, misschien moet ik dat weer gaan geven. Maar zou dat betekenen dat hij het zijn hele leven moet slikken?

Dat was 150 jaar geleden, Noisette 🙂

Sindsdien is er spul gevonden dat beter bij katten past, maar de grote experts weten nog steeds niet precies wat de exacte oorzaak is van deze blaasontstekingen.

Als het een blaasontsteking door kristallen is, zijn er oplossingen zodra er een intern probleem wordt ontdekt (Ulalie).

Een van mijn katten heeft ook zo'n verstopping gehad, hij is toen gekatheteriseerd. Hij had kleine steentjes die zijn opgelost en daarna was het klaar, geen terugval meer gehad.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat me toch blijft verbazen is dat ze de kat drie dagen hebben binnengehouden voor een urinekatheter. Dat is echt bizar lang, geen wonder dat dat beestje is doorgedraaid, arme stumpert.

Je hebt er echt bijzondere dierenartsen bij zitten hoor, wat een figuren! Je hebt de allerbeste en de allerslechtste...

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 32

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!