Blaasontsteking die maar niet ophoudt

Noisette35
Noisette35 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn katje is weer thuis nadat hij drie dagen bij de dierenarts is gebleven.

Na de zoveelste blaasontsteking, die dit keer verergerd was, moest hij worden 'gesondeerd' (als je dat zo noemt) om de verstopping te verhelpen zodat hij weer kon plassen.

Hij is nog behoorlijk van slag, vooral omdat ik hem in een vreemde toestand terugkreeg: zijn nageltjes waren kapot en er zat bloed in zijn mandje. Hij moet in die drie dagen flink hebben gevochten.

Kaly vindt het vreselijk om op onbekend terrein te zijn. Terwijl het echt een heel lieve kat is die dol is op knuffelen.

Ik vroeg in de kliniek hoe we kunnen voorkomen dat dit weer gebeurt en ze zeiden: "Je moet hem onze Royal Canin Urinary brokjes geven".

Dat zijn precies de brokjes die ik hem al geef. Samen met koolhydraatvrij natvoer.

Hun reactie was: "Als hij die brokjes krijgt, zou hij geen problemen moeten hebben. Je geeft hem vast te veel, trouwens, je kat is te dik, hij moet afvallen."

Het probleem is dat hij nu, vier dagen later, er weer net zo aan toe is als toen ik hem naar de dierenarts bracht.

Hij loopt constant naar de kattenbak en het lukt hem niet om te plassen. Er zaten zelfs druppels bloed bij...

Ik begin echt wanhopig te worden als ik hem zo zie lijden.

Ik heb de dierenarts gebeld en ze zeiden dat ik hem weer moet brengen.

Ik vroeg wat ze gaan doen en ze zeiden dat hij weer gesondeerd moet worden!

Toen vroeg ik of er geen andere oplossing is, want blijkbaar werkt dat sonderen niet!

Ze zeiden dat als hij nog steeds niet kan plassen, dit de enige oplossing is.

Toen vroeg ik of ik weer moest betalen, want ik heb al 400 € afgerekend. Het antwoord was: "Natuurlijk moet je betalen, het is niet onze schuld dat je kat ziek is."

Nu voel ik me dus echt radeloos. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat advies. Wat kan ik doen?

Moet hij echt weer gesondeerd worden, pas vier dagen na de vorige keer, terwijl dat blijkbaar niet veel heeft uitgehaald?

Eerlijk gezegd verlies ik mijn vertrouwen in dierenartsen en heb ik het gevoel dat ze me alleen maar geld afhandig willen maken. Ik kan niet nog eens 400 € betalen. Als het echt moet, vind ik natuurlijk wel een oplossing.

Maar moet het echt op deze manier en moet ik mijn kat opnieuw laten lijden?

Hij is pas 5 jaar oud, verdient hij dit allemaal?

Wat is de oplossing?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen.

Blaasontsteking die maar niet ophoudt

Foto: Kaly weer thuis, na drie dagen bij de dierenarts.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

32 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Minaa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn kat heeft precies hetzelfde, hij heeft last van terugkerende blaasontsteking... 

Hij heeft overgewicht en uit de analyses blijkt dat er geen bacteriën of kristallen zijn. Hij heeft 3 kattenbakken, 2 drinkfonteintjes, veel speeltjes en een andere kat als speelmaatje. We zien echt niet wat de stress veroorzaakt! Hij krijgt al het natvoer en de brokjes van Hill's Urinary Metabolic (dat is top wanneer je kat zowel overgewicht als urinewegproblemen heeft). 

Ik ben het met de reacties eens: normaal gesproken is een lange ziekenhuisopname niet nodig. Ze hoeven hem alleen maar te onderzoeken door te voelen en een echo te maken, en wat urine af te nemen voor onderzoek om te zien of er kristallen of bacteriën in zitten. Ik was de eerste keer € 200 kwijt omdat we alles hebben gecheckt en hij al lang niet meer was geweest (€ 400 lijkt me echt overdreven). 

Wat hem verlichting geeft is regelmatig Spasmoglucinol (werkzame stof: phloroglucinol) zodra ik merk dat hij weer heel vaak moet plassen (volgens mij drinkt hij niet genoeg vergeleken met zijn broertje). Het trekt meestal na 1 tot 2 weken weg (ook al kan het weer terugkomen). 

Onderneem snel actie, want de kater van een vriendin kon 48 uur niet plassen. Ze had het niet door omdat ze meerdere dieren heeft en hij is toen heel snel overleden... 

Vertaald Frans
    C
    Christelle94 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik raad je echt aan om naar een andere dierenarts te gaan, de oorzaak moet echt gevonden worden. Is hij drie dagen in de opname gebleven zonder een echo of controle van de nierwaarden?... Je moet dit echt verder laten uitzoeken, ik weet door mijn eigen kat helaas precies waar ik het over heb.

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vraag al vanaf pagina 1 om de gedetailleerde uitslagen.

Dat lijkt me wel het belangrijkste om te weten wat er nou eigenlijk aan de hand is.

Het heeft weinig zin om naar de dierenarts te gaan als je de uitslag van het urineonderzoek niet eens hebt, of zelfs niet eens weet of er überhaupt wel een onderzoek is gedaan. Laten we hopen dat we het maandag weten.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor de kristallen kan mijn dierenarts direct onder de microscoop zien of het om struviet of oxalaat gaat, daarvoor hoeft het niet naar een lab. Voor een uitgebreider onderzoek stuurt ze het wel naar een laboratorium en dat duurt ongeveer net als bij jou een dag of tien.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, dat is precies wat ik bedoel Liza, en ik kon gewoon weer met de kat naar huis, geen ziekenhuisopname nodig. Maar je hebt er wel een goede dierenarts voor nodig; er zijn er een paar waar hier op het forum over gesproken wordt die ik niet eens een vaccinatie zou laten geven. Titejava, dat was het woord dat ik zocht en waar ik even niet op kon komen: de cystocentese 😉

Graag gedaan Ulalie, met het aantal cystocenteses dat ***** heeft gehad, geloof me, die naam vergeet ik echt niet meer! 😉

Bij mijn dierenarts werd alles naar een lab gestuurd, dus ik moest ook nog labkosten betalen. De uitslag kwam na ongeveer 10 tot 15 dagen, maar goed, dan wist ik tenminste iets en kon ik mijn moppie 's middags of 's avonds weer ophalen. En als ze had geplast tussen het moment dat ik haar naar de dierenarts bracht en het onderzoek, gaven ze haar wat te drinken om de blaas weer te vullen.

Nog even over Noisette: ze heeft onderzoeken laten doen waar ze zich ook nog eens blauw aan heeft betaald. De dierenarts is verplicht om haar de facturen en de uitslagen van de analyses te geven, echt hoor! Dierenartsen staan niet boven alles, wat een grap!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

De eigenaresse van de kat zou de uitslag van het urineonderzoek toch echt moeten weten!

Dat is het eerste onderzoek dat moet gebeuren. De kat is gekatheteriseerd, dus de urine is onderzocht.

Bij een idiopathische aandoening vind je sporen van bloed en eiwitten, maar geen blaasgruis.

We draaien in cirkeltjes. Het lijkt er ook op dat er in Maine-et-Loire geen dierenartsen te vinden zijn...

https://www.lavieimmo.com/immobilier-maine-et-loire-36780/annuaire/veterinaires.html

Liza

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, dat is precies wat ik bedoel Liza, en ik ging gewoon weer met de kat naar huis, zonder opname. Maar je hebt er wel een goede dierenarts voor nodig; er zijn er een paar waar we het hier op het forum over hebben aan wie ik zelfs een inenting niet zou toevertrouwen.

Titejava, dat was het woord dat ik zocht en waar ik even niet op kon komen: de cystocentese 😉

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Geen zin om te editten, ik heb deze link gevonden en dit wordt dus ook bij katten gedaan!

https://www.chvcordeliers.com/cystocentese/

@ Ulalie dit is wat je dierenarts bij je kat had moeten doen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, voor deze ene keer bemoei ik me er ook even mee. Allereerst: verander alsjeblieft van dierenarts, want je kat is echt niet te dik. En ten tweede: die vent is niets meer of minder dan een enorme ***** en een geldwolf!

Verder weet ik niet of het bij katten precies hetzelfde werkt, maar er bestaat een onderzoek dat een cystocentese heet. Hiervoor moet je je kat bij voorkeur met een volle blaas naar de praktijk brengen. Als die dierenarts een beetje capabel is, weet hij precies wat hij moet doen. Een cystocentese is een directe punctie uit de blaas om een monster te nemen, dat vervolgens naar het lab gaat voor analyse. Als hij blaasstenen heeft, zul je dat met dit onderzoek zien.

Ik heb dit onderzoek vaker bij mijn hond laten doen en we vonden altijd wat. Het resultaat bij de mijne was via de cystocentese: struviet- en kaliumoxalaatkristallen!

Maar goed, dat is nu niet echt het punt, probeer gewoon dit onderzoek te regelen. Het kost echt geen 400 euro. In het ergste geval breng je je kat 's ochtends en haal je hem in de loop van de dag of avond weer op!

Of het nou om stenen of kristallen gaat, het doet verrekte veel pijn wanneer een kat of hond moet plassen.

Maar echt, verander van dierenarts!!!!!!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ja, ik heb de facturen wel, maar ik heb geen antwoord op je vragen. Er staat een infuus op, de opname en de voorgeschreven medicijnen (Baytril, Spasmoglucinol en Metacam).

Baytril:

Infecties door bacteriën die gevoelig zijn voor enrofloxacine.

Bij katten:

- behandeling van infecties aan de bovenste luchtwegen.

Beetje een vreemde keuze voor een voorschrift.

Spasmoglucinol is een symptomatische behandeling voor urologische krampen:

– lozing van urinestenen.

– basisbehandeling van lithiase (steenvorming).

– na het plaatsen van een urinekatheter.

Metacam is een niet-steroïde pijnstiller (NSAID).

Je moet echt om de resultaten van het urineonderzoek vragen (op papier).

We moeten weten: heeft deze kat een urineweginfectie én stenen, of niet?

De dierenarts moet je een overzicht geven van alles wat hij precies heeft gedaan.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 32

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!