Anti-miauw sprayhalsband

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Voordat jullie meteen in de aanval gaan, lees alsjeblieft even wat ik hieronder schrijf en sta open voor een discussie. Ik wil eigenlijk gewoon graag wat ervaringen van anderen horen.

Ik heb twee katten, waarvan er eentje 's nachts miauwt zodra ik ook maar een beweging maak. Ze slapen in de garage, maar Dagon hoort elk geluidje dat ik maak, zelfs als ik me omdraai onder mijn dekbed; hij heeft blijkbaar een heel scherp gehoor. Het is dag en nacht een enorme plakkat, dus hij miauwt echt om mij en niet omdat hij honger of dorst heeft, wil spelen of omdat de kattenbak vies is enz...

Dit is al 7 jaar een ware hel voor me. Ik slaap niet eens meer in m'n eigen slaapkamer omdat die te dicht bij de garage is (ik slaap nu op de bank in de woonkamer), en ik ben constant bang dat hij gaat miauwen, waardoor ik niet meer kan slapen.

Ik ben het echt helemaal zat dat ik niet kan slapen waar en wanneer ik wil in mijn eigen huis, en dat ik niet eens meer een privéleven heb door dat gemiauw waar ik zo gestrest van raak!

Even voor de duidelijkheid: ze worden hartstikke goed verzorgd en krijgen allebei voer dat bij ze past (ja, Dagon weegt 7,5 kg), met wat gekookte courgette erbij. Ze hebben een tuin om in te spelen en ik knuffel ze wanneer ik maar kan. Maar ze slapen niet bij mij en dat gaat ook niet gebeuren, want ik vind dat een mens op bepaalde momenten recht heeft op rust en privacy.

Mijn vraag is dus:

Hebben jullie weleens een anti-miauwhalsband geprobeerd? Of misschien een anti-blafband voor kleine hondjes bij dit soort katten? Zo ja, welke was dat en heb je meer details voor me? Ik heb het natuurlijk over spraybanden; ik wil absoluut geen elektrische of elektrostatische halsband. Het doel is simpelweg dat ik hem die 's nachts om kan doen en eindelijk weer terug kan naar mijn slaapkamer, waar ik al bijna twee jaar niet heb kunnen slapen. En ik wil echt alle mogelijke oplossingen proberen voordat ik er zelfs maar aan denk om hem weg te doen!

Bedankt voor jullie vriendelijkheid en vooral voor jullie ervaringen :) Als je alleen maar kritiek wilt geven (zoals dat ik een slecht baasje ben of oordoppen moet inzien, dat soort onzin), verspil dan je tijd niet.

Robrom

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

80 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Ja, ze zijn allebei gesteriliseerd en gevaccineerd. Ik heb het bij de dierenarts laten checken en hij heeft nergens pijn of last van. We kunnen echt niet meer met hem slapen; na talloze pogingen bleef hij ons de hele nacht wakker maken zodat we de deur voor hem open moesten doen, en ga zo maar door... Uiteindelijk waren we echt doodop. Ik heb in die periode zelfs wat problemen op m'n werk gehad omdat ik niet meer op tijd kon komen doordat ik zo uitgeput was. Dus nu slaapt hij niet meer bij ons... Vroeger had ik een tuin, maar hij gaat nooit naar buiten. Hij is doodsbang zodra we hem mee naar buiten probeerden te nemen. Zelfs met een tuigje ging hij als een gek tekeer, wurmde hij zich eruit en rende hij in paniek naar binnen om te schuilen. Hij is echt een rasechte binnenkat, hij houdt er gewoon niet van. Ik probeer hem af en toe nog wel eens mee te nemen tot vlak bij de voordeur, maar dat is echt zijn max... bij het kleinste geluidje vlucht hij alweer naar binnen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ik heb precies hetzelfde met een van mijn twee katten. Hij maakt mij en m'n man constant wakker. Het was al heel zwaar toen het slaaptekort zich begon op te stapelen en we niks meer konden doen zonder letterlijk gestalkt te worden, maar het ergste is dat hij nu ook mijn pasgeboren baby wakker maakt. We kunnen niet allemaal oordoppen in gaan doen en in totale stilte gaan leven zonder dat we elkaar kunnen horen, met elkaar kunnen praten, muziek kunnen luisteren of rustig een film kunnen kijken... of simpelweg horen of er iets met onze baby is, of ze huilt of dat er iets anders aan de hand is! Dat is onmogelijk. Ik ga mijn baby natuurlijk geen oordopjes indoen; ze moet ons en de geluiden in huis juist horen om zich veilig te voelen. Maar dat constante gemiauw van een van mijn twee katten bezorgt haar stress, het bezorgt mij stress en de buren ook. We wonen in een appartement en je hoort hem echt overal en altijd. Natuurlijk, een kat miauwt nou eenmaal, ik heb er nog een die ook miauwt om zich te uiten, dat is normaal. Maar dit is niet zomaar een kat die "gewoon" een beetje miauwt. Je begrijpt pas hoe serieus dit probleem is als je er zelf mee te maken krijgt. Ik heb al katten sinds ik klein was, ik heb NOOIT zonder katten geleefd. Ik ben GEK OP KATTEN, en op de mijne nog meer. Soms miauwt de een wat meer dan de ander, oké, maar dit is echt anders. Ze komen niks tekort, aan liefde ook geen gebrek natuurlijk. Ik probeer echt vol te houden, ik heb ze allebei geadopteerd uit het asiel (het Franse SPANC), maar als ik geen oplossing vind, moet ik hem wegdoen. Het is vreselijk om te zeggen, maar hij maakt ons gewoon ziek... Ik ben wanhopig want ik ben dol op hem, maar hij zorgt ervoor dat we niet meer normaal kunnen leven en dat niemand meer slaapt, ook mijn kleine baby niet. Het is onhoudbaar. Ik richt me daarom echt alleen tot mensen die dit probleem herkennen of hebben meegemaakt. Sorry dat ik het zo zeg, maar anderen kunnen zich dit niet voorstellen en zullen alleen maar verontwaardigd reageren op een bericht als dit, omdat het nogal intolerant overkomt. Bedankt voor jullie begrip, ik ben geen slecht mens of een dierenbeul en ik hou van dieren. Peace. ^^
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, net als robron heb ik hetzelfde probleem met een van mijn katten. Ik ben bang dat ik gedoe krijg met de buren, want hij miauwt heel hard en dat de hele nacht door tot in de vroege ochtend. Ik heb zes katten, en deze is echt extreem jaloers op de nieuwste. Daarom ben ik wel verplicht om ze 's nachts uit elkaar te houden. Ik heb een kamer in het souterrain van mijn huis ingericht met een loopbrug naar buiten, naar een afgesloten tuin. 's Avonds nemen we twee katten mee naar boven en de andere drie blijven beneden. Ze hebben daar alle comfort: een bank, kussens, een voerautomaat, schoon water en zelfs verwarming voor de winter. Maar ja, deze verder zo lieve kat is echt onuitstaanbaar als hij zo tekeergaat. Wat is de oplossing?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het is makkelijk praten dat hij zich "uitdrukt" als het niet jouw leven verpest. Ik heb zelf ook een kat die om niks loopt te miauwen en het is echt een hel. Ik heb al meerdere katten gehad, mijn vriend ook, en geen enkele was zo veeleisend en constant eigenwijs. Hij slaapt in de woonkamer bij het konijn en heeft een discobal met een tijdschakelaar voor wat vermaak 's nachts...

Maar in de vroege ochtend, als meneer me wil zien of wil spelen, miauwt hij aan één stuk door. Of hij nou bij me slaapt of niet, dat maakt niks uit, behalve dat hij dan ook nog eens midden in de nacht miauwt om aandacht te vragen...

Ik ben bij een gedragstherapeut geweest en dit zijn haar adviezen voor nu (er is een kleine verbetering, maar meer ook niet):

1. Overstappen op graanvrije brokjes, die sluiten beter aan.

2. Mineraal-elixer labradoriet, één pipetje 's ochtends (werkt best aardig).

3. Als het miauwen echt te erg wordt, hem apart zetten op de wc waar niks te beleven valt, totdat hij ophoudt. Dat kan in het begin heeeeel lang duren... Een tip: zet zijn kattenbak erbij om verrassingen te voorkomen.

4. Hem zoveel mogelijk negeren en juist zelf contact zoeken als hij er niet om vraagt, zodat jij de regie houdt...

5. Feliway moet je minstens 2 maanden gebruiken om te weten of het werkt, maar bij mij deed het inderdaad ook niks :/

6. En ook: de beste reactie is géén reactie. Dat is superzwaar als je er helemaal doorheen zit... Maar zelfs een negatieve reactie is een overwinning voor hem.

7. Heel veel geduld...

P.S. aan de dromers: ik ben dol op mijn kat, ik heb hem zelf uit het asiel gehaald, maar dat verandert niks aan het feit dat ik hem irritant vind. Een kat die non-stop miauwt zonder dat je weet waarom, dat is niet normaal... Als je kind de hele dag huilt en schreeuwt, zeg je toch ook niet "oh, hij drukt zich gewoon uit"? Dan zoek je toch ook naar een oplossing...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik wilde een kat die praat!

Als hij klein was miauwde hij nauwelijks, maar die zeldzame keren was het zo schattig.

Toen werd hij groter… en daar had ik mijn pratende kat!

Ik zeg echt "praat", met een aparte intonatie voor elk ding. "Haal die stinkende drol uit mijn kattenbak!" "Hé, de drinkfontein maakt meer geluid dan normaal, doe er wat water bij!" Het klassieke "het wekker gaat over 5 minuten af, dus ik ben er alvast bij", enzovoort…

Tot zover niets bijzonders, zullen jullie zeggen, maar als ik mensen op bezoek heb, liggen ze in een deuk als ze hem horen. Het zijn echt geen normale miauwtjes!

Hij is een echte imitator, de Jasper van der Meijden onder de katten, een COPYCAT!!!

We hebben allemaal wel eens video's gezien van katten met bijzondere vocalisaties, maar bij hem bestaat zijn "woordenschat" voor 90% uit zulke geluiden, de rest zijn gewone kattenmiauwtjes.

Toen mijn dochter een baby was, had hij door dat één enkel huilgeluid (van mijn dochter) ons binnen een seconde uit bed kreeg.

Je raadt het nooit, hij begon het huilen van mijn kleine meid na te doen… en ik sprinte er elke keer naartoe, letterlijk.

Er zit toch echt een flinke dosis sadisme in dat beest!!!

Op dit moment, als hij gefrustreerd is omdat ik ergens nee op zeg, maakt hij schorte, onderbrokene geluiden, alsof hij een klacht indient.

Op een bepaalde manier is het best grappig, maar 's nachts… is het gewoon niet te doen.

Mijn buren beneden vroegen me of ik 's nachts geen rare geluiden hoorde. "Alsof een jongetje van 5 jaar kreunt en kleine kreetjes slaakt." Ik heb ze gezegd dat het waarschijnlijk uit het gebouw van hiertegenover kwam. Die arme mensen! Die hebben er ook last van.

Dit allemaal om te zeggen dat ik mijn kat goed ken, ik heb hem al elf jaar, en hij kent mij ook heel goed, dat beest.

Feliway, een bakje eten vlak voor het slapengaan, aaitjes, instructies zoals "Vannacht laat je ons met rust, anders ben je er geweest! (met de beschuldigende vinger)" — niets helpt!!! Of toch, voor 5 minuten, en dan begint het weer…

Uiteindelijk geef ik flink wat uit aan oordopjes voor mijn vrouw, zelf slaap ik als een blok — zij wekt mij als hij tekeer gaat, niet hij.

Alleen mensen die dit al hebben meegemaakt of er nog middenin zitten, begrijpen echt hoe moe je ervan wordt en hoe kotsmisselijk het je na een tijdje maakt. (Op de lange termijn en zonder hulp kun je dit gerust vergelijken met marteling.)

Zoals al eerder gezegd: je moet echt van je dier houden om dit te verdragen!

@Robrom, er bestaat een ultrasone pen die dit soort gedrag schijnbaar zou helpen stoppen. Ik ga dat uitproberen, we zullen z

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als we de vergelijking trekken met honden: moet je die dan ook tegen elke voorbijganger laten blaffen, puur omdat ze zich 'uiten'?

Over het algemeen heb ik het idee dat er op dit forum twee kampen zijn: degenen met een lieve maar irritante kat, en degenen met een lieve, relaxte kat. Mensen die niet zoveel om hun kat geven, hebben wel wat beters te doen dan over hun beestje te kletsen op een forum (je moet op een gegeven moment ook gewoon even afstand kunnen nemen en nuchter blijven).

Dan heb je ook nog de mensen die denken dat ze heel goed bezig zijn met hun dier, maar die dankzij een diepe slaap en/of een groot huis of een tuin hun kat simpelweg niet horen miauwen (zij zullen zichzelf hier niet in herkennen, maar er zijn er meer van dan je denkt).

Tegen de mensen met een kat die je niet vijf keer per nacht wakker maakt, zou ik willen zeggen: we kunnen op elk moment ruilen, dan praten we over drie jaar wel weer verder.

Bizar hoe sommige mensen straffen, mishandeling, egoïsme en perversiteit met elkaar verwarren. Neem vooral geen kinderen... Als ik zie hoe sommige mensen hun hond aanpakken, begrijp ik nu eindelijk hoe het er bij hen in hun hoofd aan toe gaat.

Wetenschappelijk en sociologisch gezien, gelet op de mate van inteelt bij katten en het soms turbulente verleden van dieren die uit het asiel* komen, durf ik wel te beweren dat sommige beestjes ze niet helemaal op een rijtje hebben. Ook al is dat niet hun schuld en kunnen ze hartstikke lief zijn.

*Dat is bij die van mij ook het geval. Je moet wel echt een kattenliefhebber zijn om er € 300 voor te betalen, met een behoorlijke kans dat 'ie een beetje simpel is (dat is tenminste wat ik uit ervaring heb gemerkt bij een geadopteerde volwassen kat versus een kitten dat thuis opgroeit), terwijl je overal gratis schattige kittens kunt krijgen die geen trauma's hebben van een dump of een leven in een kooi. Maar goed, ik heb uit principe toch voor adoptie gekozen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zonder een heel lang verhaal te houden: de natuur heeft ons zintuigen gegeven en we zitten in principe goed in elkaar. Een dier beletten om zich te uiten of het hiervoor straffen, is ook een vorm van mishandeling door puur egoïsme en verdorvenheid. Triest voor het dier en onwaardig voor mensen die zichzelf 'baasje' noemen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sommige mensen op dit forum hebben blijkbaar een probleem met de opvoeding en de relatie met hun dier. Tegelijkertijd verbaast me dat niet echt; huisdieren hebben de vervelende neiging om hun baasjes helemaal gaga te maken.

"Zou je je kind in de hoek zetten en een tik op de billen geven omdat hij praat? Ik dacht het niet, tenminste dat hoop ik!"

"Hij praat tegen je, accepteer gewoon dat je samen moet slapen"

Alleen is een kat geen mens en het oorspronkelijke probleem in dit bericht laat zien dat de kat volwassen is. Als je zoon van 18 de hele nacht de boel op stelten zet met de muziek op vol vermogen, en jouw oplossing is om bij hem te gaan slapen, dan kun je je commentaar over opvoeding beter voor je houden.

Omdat ik zelf een erg praatgrage kat heb, maar dan wel met een schorre, harde en agressieve miauw (ook al is het beestje verder heel schattig) (hem buiten achter dubbel glas zetten helpt niet eens, je hoort hem nog steeds), kan ik je vertellen dat samen slapen het slechtste is wat je kunt doen. Nu miauwt hij op het bed, aan het voeteneind, om niks, op elk uur van de dag. En als we hem de kamer uit zetten, begint hij te loeien als een achtergelaten kat die 15 dagen in een auto in de volle zon heeft gezeten zonder water, net uit de auto is gekomen en dan ook nog eens gemarteld wordt.

En als je een kat pikt die je nachtrust en je gezondheid verpest, dan hou je echt wel van dieren, want veel mensen zouden hem allang ergens langs de weg hebben gedumpt. Er zijn helaas overal zwerfkatten, dus als je er dan toch eentje in huis neemt, kan hij zich maar beter aanpassen aan al die luxe in plaats van dat hij zich als de koning gedraagt en zijn baasje zich naar al zijn grillen moet schikken, ook al gaat dat ten koste van zijn gezondheid en sociale leven.

De reactie van Valou, waaruit blijkt dat het gelukt is om de kat zonder geweld op te voeden, is een heel goed voorbeeld van een geslaagde aanpak.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Kattengedragstherapeuten bestaan echt! Als je op een punt komt dat je helemaal geen privacy meer hebt, dan moet je er echt eentje inschakelen!

Voor mij is een kat of hond pas gelukkig als het baasje ook gelukkig is!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Euh... een kat verbieden om te miauwen en hem daarvoor straffen? Ben ik de enige die hier echt van schrikt?? 😲

Ik dacht even dat ik het verkeerd gelezen had, dus ik heb de zin zelfs nog een keer overgelezen.

Zou je je kind in de hoek zetten en een tik geven omdat hij praat? Ik dacht het niet, althans dat hoop ik!

Nou ja, persoonlijk ben ik echt niet voor dit soort dingen. Voor mij voelt dit toch wel als een vorm van mishandeling.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 80

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer