Afbrokkelende nagels

Petit_chat_opi
Petit_chat_opi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

-- Laten we even vooropstellen dat ik geen reacties hoef als "je moet de nagels van je kat niet knippen". Mijn mannetje leeft binnen en door problemen met zijn poten en heupen moeten ze echt goed bijgehouden worden. --

Dus, op advies van de dierenarts moesten de nagels van mijn kat wat korter gemaakt worden. Ik deed het eerst met een gewone nagelknipper, maar ik merkte dat ze afbraken – een beetje zoals bij onze eigen nagels als er een schilfertje van de bovenkant loslaat.

Daarna heb ik een speciale nageltang voor katten gekocht (en natuurlijk gewacht tot de nagels weer gegroeid waren), maar nog steeds hetzelfde probleem...

Wat betreft zijn voer krijgt hij Ultima voor gesteriliseerde katten met zalm. Zou het aan de voeding kunnen liggen?

Is dit normaal? Wat kan ik doen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een kat verliest van nature een soort nagelhoesje dat om de nieuwe nagel heen zit, dat vervolgens zelf ook weer een hoesje wordt, enzovoort.

Het knippen van de nageltips verandert helemaal niets aan dit proces.

Het kan zijn dat je tijdens het knippen een soort bot uiteinde ziet; dit kan dat "hoesje" zijn dat op het punt staat los te laten, samen met de nieuwe nagel die er al onder zit.

Groetjes

Vertaald Frans
    Petit_chat_opi
    Petit_chat_opi Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie!

Wat zijn vacht betreft: die is prachtig glanzend en zooooo zacht, echt ongelofelijk.

Wat de brokjes betreft: omdat ik hem uit het asiel heb geadopteerd, heb ik hetzelfde voer aangehouden om hem niet te veel te verstoren :/

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi! Normaal gesproken zou je met een nageltangetje de nagels gewoon mooi glad moeten kunnen afknippen zonder dat ze splijten. Het is waarschijnlijk eerder een tekort in de voeding (waarschijnlijk biotine). Heeft hij toevallig ook een droge en doffe vacht? Ik geef mijn katten af en toe een kuurtje met biergistvlokken die ik over het voer strooi. Dat versterkt de vacht en de nagels, en meestal vinden katten het nog lekker ook. Wat de brokjes betreft (ook voor andere zaken dan alleen de nagels): graanvrije varianten met veel eiwitten zijn een stuk beter dan Ultima. Dat merk is niet echt top, net als eigenlijk alle brokjes uit de supermarkt.
    Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!