15 dagen na sterilisatie van mijn poes: wat moet ik doen?

A
Ananas Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb mijn poes op 30 september laten steriliseren. En het waren twee vreselijke weken waarin ik haar dag en nacht in de gaten moest houden. Ze kreeg namelijk eerst een stoffen rompertje aan na de operatie, maar ze had een ongelukje op de kattenbak en die moest ik dus uitdoen. Daarna kreeg ze een verband dat steeds afzakte, toen een kraag die ze echt niet trok, en nu draagt ze sinds 4 dagen een medisch rompertje.

Door dat verband is de wond gaan ontsteken en moest ik naar de dierenarts om het te laten ontsmetten. Daarna kwam er een grote korst op de wond, maar de volgende dag kwam er wat vocht uit, dus heb ik er Betadine op gedaan. En nu is het bij de hechting weer rood... ik trek het echt niet meer. Moet ik me weer zorgen maken en voor de 4e keer naar de dierenarts gaan?

De dierenarts is een beetje laconiek omdat ik via een stichting ben gekomen. Ze stuurt me steeds snel weer naar huis en zegt dat het wel goed komt. Op dat moment ben ik wel gerustgesteld, maar ik slaap er bijna niet van.

Ze zei tussen neus en lippen door zelfs dat ik de hechting zelf wel kon verwijderen, maar wanneer moet ik dat doen? Is 15 dagen volgens jullie voldoende?

Je wordt echt niet goed genoeg voorbereid op de nasleep van de operatie, wat voor vrouwtjeskatten best pittig is... ik heb zelf nooit hechtingen gehad, dus ik vind het lastig om te zien of het nou goed gaat of niet...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt wat vaseline op het korstje smeren om het zacht te maken. Blijf de wond eromheen ontsmetten met Betadine voordat je een laag vaseline op het korstje aanbrengt... de wond ziet er, op het korstje na, goed uit en is helemaal niet rood eromheen, dat is een goed teken...

Als de vaseline erop zit, maak je de volgende dag het hele litteken schoon met Betadine (uit het gele flesje natuurlijk), dep je het droog met een gaasje en doe je er weer vaseline op... dat zal een paar dagen duren.

De hechting zit eronder, dus het korstje moet zacht worden en eraf vallen zodat je bij de hechting kunt komen.

Wat die hechting betreft: doe dat niet zelf, zoals ook al in andere posts werd gezegd. Als je de hechting te hoog afknipt, blijft de knoop in de huid zitten (ik ben verpleegkundige)... de dierenarts moet dit doen en die van jou is blijkbaar niet al te best... Maar ja, het is gratis, dat verklaart een hoop...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind dat litteken er eerlijk gezegd niet zo mooi uitzien en ik raad je echt aan om naar een andere dierenarts te gaan, eentje die je daarna kunt aanhouden voor de nazorg van je poes. Deze is namelijk echt hartstikke incompetent en zelfs gevaarlijk; hechtingen haal je toch niet zelf weg? Waar haalt hij dat vandaan? Normaal gesproken is de stichting verplicht om de nazorg te regelen, dus aarzel niet om ze op hun plichten te wijzen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, zolang je haar goed in de gaten houdt en de wond ontsmet, is er geen reden voor onnodige paniek. Bovendien ziet ze er prima uit. Het ziet er inderdaad indrukwekkend uit, maar het is niks verontrustends. Als je geen pus onder de korst ziet en er is geen sprake van een ontsteking, dan is alles gewoon in orde 🙂. Als de korst een beetje loslaat, kun je de randjes tijdens het ontsmetten voorzichtig wat optillen zonder hem eraf te trekken. Dierenartsen halen een korst alleen weg als ze een infectie vermoeden, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.

Vertaald Frans
    A
    Ananas Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor al jullie reacties.

Over die honing had ik hier op het forum inderdaad al gelezen en ze wil het maar al te graag aflikken. Een echte lekkerbek!

Ja, ik baal er wel een beetje van, maar na de kosten van de operatie heb ik niet zo'n zin om ergens anders weer de hoofdprijs te betalen. Natuurlijk doe ik het als het echt moet voor haar welzijn, maar goed...

Ik voeg even een foto toe. Er was een korstje op de hechting gevormd; dat ziet er misschien heftig uit, maar ik kan het er bijna afhalen en ik zie dat het daaronder goed geneest. Verder is de wond mooi dicht en de rest van de onderhuidse hechtingen zie je helemaal niet meer. Elke ochtend gebruiken we Betadine.

Ze is superfit en eet goed, dus misschien maak ik me wel te druk..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi

Heeft de dierenarts echt gezegd dat je de hechtingen zelf moet verwijderen? Serieus? En zonder een datum te noemen?

Aarzel niet om tegen hem te zeggen dat je niet weet hoe dat moet en ook niet wanneer... Ik raad het je echt af om het zelf te doen als je het nog nooit gedaan hebt. Je moet het materiaal steriliseren en je moet het maar net "durven" om met een schaar in de buurt te komen. Bovendien beweegt een kat natuurlijk, in tegenstelling tot wij, dus je kunt beter met z’n tweeën zijn.

Als ik op die manier zou zijn afgepoeierd, zou die dierenarts mij nooit meer terugzien (ik heb gelukkig de mazzel dat er hier meerdere in de buurt zitten).

Ga gerust terug als je denkt dat het nodig is, en dring er bij hem op aan dat hij je een duidelijke diagnose en prognose geeft.

Wat de wond betreft: je moet er vooral op letten dat het niet gaat ontsteken, anders zou het vanzelf moeten genezen. Na een irritatie en infectie kan dat soms best lang duren.

Krijgt ze medicijnen (ontstekingsremmers, amoxicilline of iets anders?)

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt wat honing op de wond deppen, dat geneest veel sneller dan betadine en het is tegelijkertijd een uitstekend ontsmettingsmiddel.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Kun je een close-up foto van het litteken plaatsen?

Het is echt waar dat de sterilisatie van een vrouwtje een behoorlijk gedoe kan zijn...

Vertaald Frans
  • 17 reacties van 17

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!