15 dagen na sterilisatie van mijn poes: wat moet ik doen?

A
Ananas Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb mijn poes op 30 september laten steriliseren. En het waren twee vreselijke weken waarin ik haar dag en nacht in de gaten moest houden. Ze kreeg namelijk eerst een stoffen rompertje aan na de operatie, maar ze had een ongelukje op de kattenbak en die moest ik dus uitdoen. Daarna kreeg ze een verband dat steeds afzakte, toen een kraag die ze echt niet trok, en nu draagt ze sinds 4 dagen een medisch rompertje.

Door dat verband is de wond gaan ontsteken en moest ik naar de dierenarts om het te laten ontsmetten. Daarna kwam er een grote korst op de wond, maar de volgende dag kwam er wat vocht uit, dus heb ik er Betadine op gedaan. En nu is het bij de hechting weer rood... ik trek het echt niet meer. Moet ik me weer zorgen maken en voor de 4e keer naar de dierenarts gaan?

De dierenarts is een beetje laconiek omdat ik via een stichting ben gekomen. Ze stuurt me steeds snel weer naar huis en zegt dat het wel goed komt. Op dat moment ben ik wel gerustgesteld, maar ik slaap er bijna niet van.

Ze zei tussen neus en lippen door zelfs dat ik de hechting zelf wel kon verwijderen, maar wanneer moet ik dat doen? Is 15 dagen volgens jullie voldoende?

Je wordt echt niet goed genoeg voorbereid op de nasleep van de operatie, wat voor vrouwtjeskatten best pittig is... ik heb zelf nooit hechtingen gehad, dus ik vind het lastig om te zien of het nou goed gaat of niet...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi, het zou kunnen dat je poes een allergische reactie heeft op de hechtdraad. Dat komt niet vaak voor, maar het gebeurt wel eens. Ook kan er door wat er allemaal is gebeurd (ongelukje met de kattenbak, het rompertje enz.) wrijving bij de wond zijn ontstaan, wat dit soort korstjes kan veroorzaken. Als de dierenarts het heeft ontsmet en jij zelf ook Betadine hebt gebruikt, zou het snel weer goed moeten komen. Ik ben het eens met de eerdere reacties: het verwijderen van de hechtingen hoort bij de sterilisatie. Het zit bij de prijs in, dus het is gratis en moet door een dierenarts worden gedaan.

Mocht je echter geen andere keus hebben dan het zelf te doen, dan moeten ze inderdaad tussen de 10 en 15 dagen na de ingreep worden verwijderd. Gebruik hiervoor een pincet (een epileerpincet als je niets anders hebt) en een klein, fijn schaartje. Pak een van de twee uiteinden van de draad vast met het pincet en trek er voorzichtig aan, zodat je een van de bladen van het schaartje tussen de huid en de draad kunt steken. Knip de draad door (op maar één plek, tussen de huid en de knoop) en trek dan voorzichtig met het pincet de hele hechtdraad eruit (er mag geen enkel stukje in de huid achterblijven). Doe dit bij alle hechtingen. Een gaasje met een ontsmettingsmiddel is ook handig om na het verwijderen de droge korstjes of ander vuil van de wond weg te halen.

Succes!

Groetjes,

Julie

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat fijn voor jou en je poesje! Dat is in ieder geval alvast achter de rug.

Je kunt een beetje honing blijven smeren, of als je iets minder plakkerigs wilt: groene leem. Je kunt ook kijken of je Cicafolia kunt vinden (dit is vergelijkbaar met Cicaplast voor mensen), dat is een hele effectieve herstellende crème.

Vertaald Frans
    A
    Ananas Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Alles gaat goed. De korst en de hechting zijn door de dierenarts verwijderd en daaronder is alles mooi schoon en genezen!

Bedankt voor de tips, die zullen vast anderen helpen die in dezelfde situatie zitten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

heb je rekening gehouden met de complicaties? ze heeft last gehad van irritaties en een infectie, dus het is logisch dat het er niet meteen uitziet als een vlekkeloze genezing. maar als het mijn kat was, zou ik voor de zekerheid ook even naar een andere dierenarts gaan om gerustgesteld te worden.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Hetzelfde hier. Ik vind het litteken er echt niet goed uitzien. Het is zeker de moeite waard om een andere dierenarts te bezoeken. Natuurlijk kost je dat een extra consult, maar het kan je kat later een hoop ellende besparen.

Vertaald Frans
    P
    Picatsou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eerlijk gezegd ziet het er echt niet goed uit. Ik snap de houding van die dierenarts echt niet. Bij mijn eigen poes was de nazorg na de operatie destijds gewoon gratis.

Je zou haar echt even aan een andere dierenarts moeten laten zien.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn poesje is op 9 september gesteriliseerd. Hieronder zie je de foto van het litteken bij het verwijderen van de hechtingen op 21 sept (12 dagen later): een wereld van verschil…

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Eens met @ulalie,

Blijf weg bij deze dierenarts, dit litteken lijkt totaal niet op hoe een sterilisatiewond eruit hoort te zien. En blijf van de hechtingen af, ook al moet je betalen voor een consult bij een echte dierenarts...

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En wat betreft de onderhuidse hechtingen... die zitten onder de huid, dus ze zijn onzichtbaar en ze lossen vanzelf op..

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!