Waarom bijt mijn kitten mijn andere kat?

L
Lounyx Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb een vraagje over mijn kitten van 6 maanden oud. Soms, als mijn poes van 11 op bed ligt te slapen, komt hij naast haar liggen. Tot zover niks geks, behalve dat hij er soms heel zachtjes naartoe sluipt en haar dan gaat bijten. Eerst beet hij vooral in haar rug, maar nu mikt hij op haar nek, dus ik ben bang dat hij haar pijn doet... Voor nu denk ik niet dat hij echt hard bijt, want ze wordt wel wakker, geeft hem twee of drie tikjes met haar poot zonder veel overtuiging en gaat dan weer slapen alsof er niks aan de hand is. Ze is nogal een wegloper, dus ik denk dat als ze echt pijn had, ze wel zou miauwen en hard weg zou rennen. Maar ik vraag me af of hij haar pijn wil doen of dat het gewoon spel is? Is er een kans dat hij haar verwondt op deze manier, of wil hij gewoon aandacht? De kitten is trouwens onlangs gecastreerd en de poes is ook gesteriliseerd.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Zoals Greylox al zei, zal het kittentje (puber) de poes echt geen pijn doen. Hij zit haar gewoon te plagen – hij wil spelen, maar zij vindt zichzelf daar waarschijnlijk te oud voor. 🙂

Ze is 11 jaar, een respectabele leeftijd, maar ze kan best een "jochie" aan dat haar op haar tenen houdt.

Hij kan rustiger worden naarmate hij ouder wordt, maar hij kan ook zijn "vervelende" kantje houden – dat is bij mijn Sammy het geval, 6 jaar oud, die er dol op is om op zijn maatje Ti'cha te springen als die aan het slapen is bij de radiator. Altijd 's avonds rond 19 uur, de tijd van de brokjes... Die grote jongen protesteert dan met luid miauwen, waardoor ik de computer moet verlaten om de uitgehongerde beestjes te gaan bedienen... 😁

Liza

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eigenlijk moet je bedenken dat spelen bij een kat jachtgedrag is (of in ieder geval een nabootsing van de jacht). In de nek, de rug of de hals bijten is heel klassiek gedrag. Iets in de bek meeslepen doen ze ook met een prooi; ik denk dat je het in die hoek moet zoeken als hij met zijn knuffels rondloopt. Het nadoen van zijn vader (die voor hem gewoon een andere kat was en niet per se 'papa') is ook goed mogelijk, maar ik heb niet genoeg kennis om je daar meer over te vertellen.

Toen onze lieverd er nog was, greep hij zijn zusje ook weleens bij haar nek. Zij kwam hem dan weer regelmatig klieren als hij sliep en greep hem dan soms bij zijn keel.

Als de poes geen korstjes heeft op de plekken waar hij haar bijt, hoef je je geen zorgen te maken over haar fysieke gezondheid, maar het zou haar op de lange duur wel kunnen stressen.

Het "luipaardkussen" moet je hem alleen geven op momenten dat hij heel druk is, en de rest van de tijd opruimen. Als het geen effect meer op hem heeft, zijn er ook andere knuffeltjes met kattenkruid (catnip) te vinden, en anders kun je dezelfde nog eens nieuw proberen.

Idealiter zou de poes van zich af moeten bijten. Als ze dat niet doet en je vindt dat het te ver gaat, grijp dan rustig in door de kleine de Kong te geven. Als hij de poes blijft lastigvallen, zet je hem even 10 minuutjes apart in een kamer met zijn Kong. Straf de kitten niet, hij doet niets verkeerd.

Ik denk in ieder geval niet dat je bang hoeft te zijn dat hij haar doodt; dat is echt heel zeldzaam tussen katten onderling (behalve bij heel jonge kittens door de moeder of een kater).

Kijk voor de speelsessies of er vaste tijden zijn waarop hij aanvalt en probeer het spelen op die momenten te plannen. Het spel moet intensief zijn: hij moet rennen, springen, klimmen en echt zijn energie kwijt kunnen. Laat hem het speeltje ook niet te vaak vangen (bij de jacht win je ook niet altijd), maar bijvoorbeeld één op de 3 of 4 keer per sessie. Als hij op zijn zij gaat liggen, doe je het rustiger aan, en als hij begint te hijgen, stop je met spelen. Eindig het spel met een kleine snack (ik heb gejaagd, ik heb de prooi gedood, ik eet hem op). Dat is een goede manier om hem in de rustmodus te krijgen (ik heb gejaagd, ik heb gegeten, ik was me, ik ga slapen).

Er zullen altijd momenten zijn waarop het even niet werkt, het is geen exacte wetenschap, maar ons heeft het in een vergelijkbare situatie enorm geholpen (behalve dat onze twee katten toen van dezelfde leeftijd waren).

Vertaald Frans
    L
    Lounyx Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. We spelen toch echt lang met de kitten in de ochtend en de avond en hij heeft speeltjes om de rest van de tijd zelf mee te spelen (waaronder de Kong Kickeroo, die ik altijd het "luipaardkussentje" noemde 😂). Hij is inmiddels een fase verder: hij bijt haar niet meer alleen zachtjes als ze slaapt, maar hij komt op haar afgerend, bijt in haar nek en houdt haar secondenlang tegen de grond! Als ik vanochtend niet was tussengekomen, weet ik niet hoe lang dat had geduurd, maar ik maak me echt weer zorgen om het vrouwtje. De kleine is gewend om met knuffels in zijn bek rond te sjouwen alsof het zijn baby's zijn (het is een mannetje met moederinstinct, jazeker, zijn vader was trouwens precies zo en zorgde meer voor hem dan zijn moeder). Ik weet dus niet of hij hetzelfde probeert te doen of dat hij mijn andere kat als een prooi ziet die hij moet doden, want volgens mij gaan katten zo te werk. Hij deed dit geloof ik ook bij het konijn, maar dan agressiever, dus ik weet niet of de bedoeling hetzelfde is. In ieder geval hoop ik dat hij haar zo geen pijn kan doen 😥 (de kat dan, want bij het konijn houden we het echt heel goed in de gaten zodat dat niet meer gebeurt).

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Als je kat niet getraumatiseerd is door de kleine, hoef je je nergens zorgen over te maken. Maar om te zorgen dat dit zo blijft, raad ik je aan om het kitten elke dag minstens 20 minuten te laten spelen, of zelfs twee keer 20 minuten per dag. Doe dit bij voorkeur rond de tijdstippen waarop hij normaal de neiging heeft om de grote kat aan te vallen. Hij moet flink kunnen rennen, springen en klimmen om moe te worden. Een kitten van 6 maanden is, zelfs als hij al geholpen is, een ware stuiterbal. Als je hem geen manier geeft om zich uit te leven, gaat hij je andere kat lastigvallen.

Investeer in een speeltje waar hij zijn energie op kwijt kan (zoals de Kong Kickeroo), zodat hij naar hartenlust kan bijten en 'aanvallen' (geef dit speeltje maar af en toe, zodat het interessant blijft).

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi, je kitten probeert misschien wel met je poes te spelen. Dit bijtgedrag kan komen doordat het spenen niet helemaal goed is gegaan: de kitten is dan niet genoeg gecorrigeerd door de moeder en heeft daardoor geen grenzen leren kennen. In ieder geval moet je poes dit niet zomaar pikken, zodat de kitten begrijpt dat dit niet de bedoeling is, ook niet tijdens het spelen. Als je hem op heterdaad betrapt, kun je hem afleiden met een 'echte prooi' (zoals een speeltje met een muisje eraan), zodat hij leert waar hij wel en niet in mag bijten.

Groetjes,

Camille

Vertaald Frans
  • 15 reacties van 15

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!