Hoi, ik heb een vraagje over mijn kitten van 6 maanden oud. Soms, als mijn poes van 11 op bed ligt te slapen, komt hij naast haar liggen. Tot zover niks geks, behalve dat hij er soms heel zachtjes naartoe sluipt en haar dan gaat bijten. Eerst beet hij vooral in haar rug, maar nu mikt hij op haar nek, dus ik ben bang dat hij haar pijn doet... Voor nu denk ik niet dat hij echt hard bijt, want ze wordt wel wakker, geeft hem twee of drie tikjes met haar poot zonder veel overtuiging en gaat dan weer slapen alsof er niks aan de hand is. Ze is nogal een wegloper, dus ik denk dat als ze echt pijn had, ze wel zou miauwen en hard weg zou rennen. Maar ik vraag me af of hij haar pijn wil doen of dat het gewoon spel is? Is er een kans dat hij haar verwondt op deze manier, of wil hij gewoon aandacht? De kitten is trouwens onlangs gecastreerd en de poes is ook gesteriliseerd.
Waarom bijt mijn kitten mijn andere kat?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi, ik zit er momenteel middenin met mijn kitten van 9 maanden die al gecastreerd is. Ik heb ook twee poezen van 4 jaar en er gaat geen dag voorbij dat hij ze niet laat gillen. Ik moet echt elke dag voor scheidsrechter spelen, het is doodvermoeiend. Is het bij jou inmiddels al wat rustiger geworden? Ik kan hem niet eens bij de twee grote laten slapen, dat is echt onmogelijk 😓
Ik reageer op het 1e en 2e onderwerp...
1e***** je kitten is 6 maanden (+7 maanden => 13 maanden...)
Kortom, die beet in de nek is geen spelletje, maar de techniek die mannetjes gebruiken om het vrouwtje te fixeren tijdens de paring... Dus als ik jou was, zou ik de hele boel laten helpen als dat nog niet is gebeurd...
2e ***** een verwonding aan de keel is geen spel... (aan de nek ook niet, maar om een andere reden...)
Dat gezegd hebbende, op een leeftijd van 3 maanden is de kans klein dat het een moordpoging is, tenzij je kat een psychocat is... Als ze op haar rug onder hem ligt en hij op dat moment bijt, dan is het inderdaad gewoon spel, denk ik...
Aan de andere kant, als ze op haar pootjes staat en de kitten gaat bewust met zijn bek rond haar nek om de keel te bereiken, dan is het geen spel. En als er ook maar de kleinste poging is om de andere kat bij de keel mee te slepen, haal ze dan uit elkaar...
Maar het zou me verbazen... een recente video heeft een paar van mijn overtuigingen aan het wankelen gebracht, waarin een oudere kitten een kitten van 3 maanden aanviel... maar ik denk nog steeds dat in jouw situatie de kittens gewoon aan het spelen zijn...
Zolang het vrouwtje gewoon volop meedoet met het spel, hoef je niet in te grijpen. Dit schijngevecht hoort bij het spelen en de tikjes of beetjes zijn niet agressief bedoeld. Af en toe zal ze misschien een gilletje geven omdat haar broer te ver gaat, maar dat is juist goed: zo geeft ze aan waar de grens ligt. Zeker tussen broer en zus is dit een belangrijk onderdeel van de opvoeding en de voorbereiding op het jagen. Deze activiteit versterkt ook hun band en zorgt ervoor dat het later hele lieve katten worden die niet krabben of bijten, of hooguit een klein beetje maar zonder dat het pijn doet.
Ik heb zelf twee katten van 4,5 jaar die nog steeds dit soort spelletjes samen spelen. Het vrouwtje is de kleinste, maar ze laat zich zeker niet kennen. Ze begint vaak zelf met stoeien, ook al eindigt ze dan als 'slachtoffer' van mijn grote goedzak. Ze weet haar wraak echter wel te nemen en maakt hem helemaal dol met haar trucjes; ze is super behendig en een expert in het verstoppen op de meest onmogelijke plekjes.
Groetjes
Hoi,
In de keel bijten is geen spelletje, maar predatiegedrag. Ja, je moet hier zeker op ingrijpen. Duw hem stevig weg met je hand en roep heel hard "NEE!". Wijs met je vinger vlak voor zijn snuit en kijk hem strak aan. Dit moet je echt elke keer doen als hij het doet, zonder uitzondering. Mocht hij het daarna toch weer proberen, zet hem dan een kwartier lang alleen in een andere kamer.
Hoi,
Ik heb precies hetzelfde, maar dan bij twee kittens van 3 maanden oud, een broertje en een zusje. Hier is het ook het katertje dat zijn zusje in de keel bijt, niet in de nek.
Ze is kleiner dan hij en heeft moeite om zich te verdedigen.
Maar het is inderdaad niet de hele tijd.
Moet ik hem hiervoor straffen (een klein tikje geven)?
Bedankt!
Hoi👌
Maak je geen zorgen meer, want je hebt zelf het antwoord op je onzekerheid al gegeven: "we hadden nooit gedacht dat ze een kitten zo goed zou accepteren".
Ze heeft hem geaccepteerd, dus jij moet hun onderlinge kattentaal ook accepteren: de kitten wordt opgevoed door de oudste, die hem op zijn plek zet zoals een moederpoes dat zou doen. Als hij voor haar gevoel te ver gaat, laat ze dat met een flinke mauw of een blaas weten om hem duidelijk te maken dat hij moet stoppen, of ze vlucht weg.
Maar ze vindt hem echt wel leuk, want ze gaat ook zelf naar hem toe om te spelen wanneer zij daar zin in heeft. Ieder zijn beurt.
Bemoei je er niet meer mee en wees niet te beschermend naar je poes, ze redt zich prima in haar eentje.
Wanneer mijn katten ruzie maken, roep ik harder dan zij en dan stoppen ze wel.🙅 Anders laat ik ze gewoon hun gang gaan.
Je drukke puber zal vanzelf rustiger worden naarmate hij ouder wordt en over een paar maanden slapen ze vast samen.👍
Liza
De dierenarts heeft me uitgelegd dat de hormonen na de castratie niet van de ene op de andere dag verdwijnen. Het kan dus nog een paar weken bij hem doorwerken, maar daarna zou hij wel wat rustiger moeten worden.
Hoi!
Even ter herinnering :)
Kijk voor de speelsessies of er vaste tijden zijn waarop hij aanvalt en plan het spelen dan precies op die momenten in. Het spel moet intensief zijn; hij moet echt kunnen rennen, springen, klimmen en zijn energie kwijt kunnen. Zorg er ook voor dat hij het speeltje niet te vaak vangt (bij de jacht heb je ook niet altijd beet), maar doe dat ongeveer één op de 3 of 4 keer binnen een sessie. Als hij op zijn zij gaat liggen, doe je het wat rustiger aan en als hij begint te hijgen, stop je met spelen. Sluit het spel af met een kleine snack (ik heb gejaagd, mijn prooi gedood en nu eet ik hem op). Dit is een goede manier om hem in een rustfase te krijgen (ik heb gejaagd, ik heb gegeten, ik poets me en ik ga slapen).
Ik hoop dat hij toch wel een beetje rustiger wordt, want volgens mij begint ze er echt genoeg van te krijgen. Vooral omdat ik vanochtend wakker werd door het gekrijs van de poes en toen ik ging kijken wat er aan de hand was, probeerde het kitten bovenop haar te klimmen! En dat terwijl hij ongeveer een week geleden is gecastreerd, ik snap er niks van! Ik moet vanmiddag sowieso terug naar de dierenarts om de genezing te laten controleren, dus dan bespreek ik dit ook meteen even. Ondertussen probeer ik nog meer met het kitten te spelen dan eerst.
Voorlopig heeft de grote geen korstjes en ze is ook niet echt getraumatiseerd door de kleine, want soms zoekt ze hem zelf zelfs op, maar ik wil voorkomen dat hij haar te veel lastigvalt... Het is een heel angstig poesje dat ook nog eens wat gezondheidsproblemen heeft gehad (ze mist een oogje door een tumor, waardoor ze het kitten niet altijd ziet aankomen als hij aan de verkeerde kant zit). We hadden nooit gedacht dat ze een kitten zo goed zou accepteren, dus nu het eenmaal zover is, vind ik het echt sneu om te zien dat de kleine haar zo dwarszit.